Editorial
 
Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
"HRISTOS SE NAȘTE, MĂRIȚI-L, HRISTOS DIN CERURI, ÎNTÂMPINAȚI-L, HRISTOS PE PĂ­MÂNT, ÎNĂLȚAȚI-VĂ"
Nașterea lui Iisus
      IsusDespre naștere în Evangheliile canonice au scris doar Matei și Luca. Matei și-a legat relatarea nașterii lui Iisus de magi și stea. Stea­ua din Betleem sau Steaua nașterii lui Iisus este din punct de vedere științific, conjuncția planetelor Jupi­ter și Saturn din anul 7 î. Hr., concluzionând că Iisus s-a născut marți, 2 de­cembrie, anul 7 î. Hr. Ca argument în plus, Matei aduce uciderea pruncilor: "Iar când Irod a văzut că a fost amăgit de magi, s-a mâniat foarte și, trimițând a ucis pe toți pruncii care erau în Betleem și în toate hotarele lui, de 2 ani și mai în jos, după timpul pe care îl aflase de la magi" (2,16). Conform dr. Liviu Mircea de la Observatorul Astronomic Cluj-Napoca și Ionuț Ileșoi III Fizică Univ. Babeș-Bolyai Cluj- Napoca, acest episod este relatat de istoricul roman Ambrosius T. Macrobius în "Saturnaliorum Conviviorum" (Saturnalia), care conține 7 cărți. În cartea a II-a la cap. IV citim că împăratul Augustus: "Când a auzit că între copiii de 2 ani și mai mici uciși în Siria din porunca lui Irod, regele Iudeilor, se afla omorât și fiul lui, a spus: Este mai bine de a fi porcul lui Irod decât fiul lui", știind că evreii nu taie porci fiindcă ei nu mănâncă carne de porc (aici este vorba despre un fiu al lui Augustus). Dar istoricii nu cred că Irod (37-4 î.Hr.) a urmărit tăierea pruncului Iisus și au dreptate. Conform Proto­evangheliei lui Iacob scrisă între anii 50 - 60 , în aceeași perioadă de timp Irod l-a ucis pe marele preot Zaharia deoarece nu i-a găsit copilul (pe Ioan Botezătorul) ca să-l omoare. Deci pe pruncul Ioan, zis ulterior și Botezătorul, urmărea Irod să-l taie, nu pe Iisus. Este adevărat că pruncul Ioan era mai mare cu doar 6 luni decât pruncul Iisus și Matei, scriindu-și Evanghelia în anul 75, l-a deificat pe Iisus folosindu-se de prorocul Ieremia: "Glas se aude în Rama, bocet și plângere amară. Rahila își plânge copiii și nu vrea să se mângâie de copiii săi, pentru că nu mai sunt" (31,15). Ieremia se referă la soarta copiilor deportați în Babilon de Nebucadnețar în anul 586 î. Hr. Dar Matei își leagă relatarea din a sa Evanghelie de mormântul Rahelei (nevasta lui Iacov), aflat la doar 2 km de peștera nașterii lui Iisus, nu de copiii deportați. Nu se poate stabili data exactă, dar se deduce că Irod a ordonat uciderea pruncilor către sfârșitul domniei lui, el murind în prima decadă a lunii aprilie anul 4 î. Hr. (este posibil în jurul datei de 10 aprilie), conform lui Iosif Flavius (Antichități Iudaice). Cel mai probabil pare anul 5 î. Hr. Deci și episodul uciderii pruncilor, ordonat de Irod, este un argument favorabil că Iisus s-a născut în 2 decembrie anul 7 î. Hr.
    Mult mai exact este Luca, tovarășul credincios al lui Pavel, care și-a scris Evanghelia între anii 90 -95 (după teologi în anul 70). A fost cetățean al Antiohiei, de naționalitate greacă, îl chema Lukios, însă coreligionarii săi l-au numit Lukas. De profesie a fost medic, a practicat pictura și avea cunoștințe remarcabile de drept. În a sa Evanghelie citim "În zilele acelea a ieșit porunca de la Cezarul August să se înscrie toată lumea. Această scriere s-a făcut întâi pe când Quirinius ocârmuia Siria" (2, 1-2)
    Recensământul avea loc în Imperiul Roman la fiecare 14 ani, afectând alături de cetățenii romani, Spania, Galia, Egiptul, Siria și Palestina. Dregătorul Quirinius era senatorul P. Sulpicius Quirinius, cunoscut din documente romane. Împăratul Augustus (30 î. Hr.-19 august 14) a dat o înaltă apreciere remarcabilelor calități de militar și administrator al acestui arivist. El s-a născut într-un mediu modest lângă Tusculum din dealurile albane, o stațiune favorită a familiilor romane nobile. În anul 6 Quirinius a plecat în Siria în calitate de trimis al împăratului. Coponius a fost trimis de Roma împreună cu el, pentru a fi primul prefect al Iudeii. Între anii 6 și 7, Quirinius și Coponius au organizat un recensământ. Acesta însă nu putea fi cel la care se refera evanghelistul Luca, fiindcă în acea vreme Iisus avea în jur de 13-14 ani. Conform relatării Evangheliei, recensământul decretat de Cezar Augustus a avut loc în jurul anului nașterii lui Iisus. Este oare cu putință ca Luca să fi făcut o greșeală? Timp îndelungat așa s-a crezut. Însă, un fragment dintr-o inscripție romană descoperită în Ankara (Turcia) a adus lumină în această problemă.
    În privința recensământului, cel mai edificator document istoric de pe timpul lui Augustus este Monumentum Ancyranum, din Ancyra fosta capitală a provinciei Galatia. Verancsics Antal, episcop de Eger (Ungaria), Ambasador al împăratului Ferdinand I la sultanul Suleiman II, a văzut acest monument în anul 1555 în Ankara, zidit în peretele unei biserici antice și unde se poate citi foarte clar în latină (după Teres Ágoston, Biblia și Astronomia): "La porunca lui Sulpicius Quirinius, comandant militar și în același timp ambasador al împăratului Augustus, am executat un recensământ în Siria în ținutul Apamea, numărând 117 mii de cetățeni, și tot la porunca lui Quirinius am cucerit cetatea itureilor de pe muntele Liban ...". Recensământul a fost făcut între anii 746-747 după calendarul roman, echivalent cu anii 8-7 î. Hr. Acesta este recensământul la care se referea Luca. Observăm că se respecta intervalul de 14 ani între recensămintele executate în Imperiul Roman. Quirinius fusese în Siria o singură dată înainte, fiind trimis de împăratul Augustus într-o misiune în zilele când guvernator al Siriei era proconsulul C. Sentius Saturninus (9-6 î.Hr.). În vremea aceea însărcinarea lui fusese în exclusivitate de ordin militar. El a condus o campanie împotriva unui trib din munții Taurus ai Asiei Mici numit homonadenzii. Quirinius și-a stabilit reședința guvernamentală și cartierul general în Siria între anii 10-7 î.Hr. Și Monumentum Ancyranum este o dovadă directă că Iisus s-a născut în 2 decembrie anul 7 î.Hr.
    Alături de istorici și astronomi, un cuvânt greu de spus în problema stabilirii datei nașterii lui Iisus îl au și meteorologii. Luca ne informează că: "Și în ținutul acela erau păstori, stând pe câmp și făcând de strajă noaptea în împrejurul turmei lor" (2,8). Meteorologii au înregistrat cu exactitate variațiile de temperatură din Hebron. Acest colțișor din partea sudică a regiunii muntoase din Iudeea, prezintă aceleași condiții climatice ca și în Betleem, aflat la 20 km mai spre nord. Măsurătorile meteorologice făcute în perioada celor trei luni de iarnă, au dat următoarele rezultate medii: decembrie -2,8 grade C, ianuarie -1,6 grade C și februarie - 0,1 grade C. Primele două luni au cele mai mari căderi de precipitații ale anului: în decembrie 147 mm și în ianuarie 187 mm. Potrivit informațiilor existente, clima Palestinei nu s-a schimbat aproape deloc în decursul ultimelor 2000 de ani. Așadar observațiile meteorologice moderne atât de precise pot fi luate în considerație.
    În vremea Crăciunului, Betleemul este cuprins de ger, astfel că nici o turmă nu poate ieși la câmp la această dată. Talmudul remarcă și el că în împrejurimi, turmele ieșeau la păscut în martie și se înapoiau în noiembrie, rămânând la păscut în total 8-9 luni. În Palestina și astăzi de Crăciun, animalele și păstorii se află la adăpost. Mențiunea lui Luca subliniază deci faptul că nașterea lui Iisus a avut loc înainte de căderea iernii. Dar în "Viața Maicii Domnului" de Protos. Nicodim Mandita, este scris că la nașterea lui Iisus: "În pământul Iudeii au odrăslit viile cele din Engadi, fiind iarnă". Engeddi este o localitate situată la 30 km sud de Betleem și la 20 km sud-est de Hebron. Deci când s-a născut Iisus a fost un decembrie mult mai cald ca de obicei. De aceea nici păstorii în acel an 7 î.Hr. nu s-au retras cu turmele la iernat, ci au stat pe pășune atât timp cât vremea permite. Exact așa fac și astăzi ciobanii noștri. În concluzie și acest verset al lui Luca vine în sprijinul tezei că Iisus s-a născut în 2 decembrie anul 7 î.Hr. Concret, atât conțin Evangheliile canonice despre nașterea lui Iisus.
    După Matei, magii au găsit pruncul Iisus în casă, iar după Luca păstorii l-au găsit culcat în iesle. După Protoevanghelia lui Iacob, Iisus a fost născut într-o peșteră. Deci ieslea s-a aflat într-o peșteră. Origene (185-254) în "Împotriva lui Celsus" scrie: "Iisus s-a născut la Betleem. Dacă cineva mai dorește și alte dovezi pe lânga profeția lui Micheea și relatarea din Evanghelie, atunci să afle că și în ziua de azi există peștera în care el a fost născut. Chiar păgânii cunosc bine acest lucru; pretutindeni se povestește că aici s-a născut un anume Isus adorat "(1,1,51). Eusebiu (264-340), excelent cunoscător al geografiei și istoriei Palestinei, amintește în mai multe rânduri de peștera unde s-a născut Iisus. Încă de pe vremea lui peștera ajunsese loc de pelerinaj, iar împărăteasa Elena a construit aici o biserică impunătoare.
    În "Evanghelia arabă a copilăriei Mântuitorului" scrisă în sec. al VII-lea după un text siriac din sec. III-IV, Iosif și Maria mergând către Betleem ca să se înscrie cum cerea recensământul: «Când au ajuns lângă o peșteră, Maria i-a zis lui Iosif că i se apropie sorocul nașterii și nu mai poate continua drumul până în oraș. "Hai să intrăm în peștera aceasta", a zis ea. Soarele stătea să apună. Atunci Iosif a plecat în grabă să-i caute o femeie de ajutor. Cum tot umbla încolo și-ncoace zări o bătrână evreică născută în Ierusalim și-i zise: „Fii binecuvântată ! Rogu-te, vino și intră în această peșteră unde o femeie se pregătește să nască!". Bătrâna și Iosif ajunseră la peșteră după apusul soarelui. Intrară. Și, iată, încăperea era plină de lumini mai frumoase decât cele ale unor lămpi sau candelabre și mai strălucitoare decât razele de soare. Pruncul, învelit în scutece și așezat într-o iesle, sugea liniștit la sânul mamei sale, Maria» (II și III).
    Ziua de 2 decembrie anul 7 î.Hr. când s-a născut Iisus a fost marți, iar pe cer în acea noapte a fost Lună Nouă. La Betleem, conform dr. Tiberiu Oproiu de la Observatorul Astronomic Cluj Napoca, în 2 decembrie Soarele apune la ora 16:35, crepusculul civil se sfârșește la 17:06, iar cel astronomic la 18:05; adică noaptea începe la ora 17:06. Deci termenul "după apusul soarelui" este între orele 16:35 - 17:06, când Iisus se naște. Dar când "Soarele stătea să apună", adică înainte cu 5-10 minute de ora 16:35, Iisus nu era născut. Înseamnă că el s-a născut în intervalul de timp 16:35-17:06, deci în crepusculul serii, cel mai târziu la ora 17. În concluzie, Iisus s-a născut în ziua de marți 2 decembrie anul 7 î.Hr. la ora 17:00, pe cer fiind Lună Nouă. Deoarece a murit în ziua de vineri 3 aprilie, anul 33, ora 15, înseamnă că Iisus a trait 38 de ani, 4 luni și 22 de ore. Că doar Ioan scrie în a sa Evanghelie: „Deci au zis și iudeii către El: Încă nu ai cincizeci de ani și l-ai văzut pe Avraam?" (8,57). Iar Iisus nu-i corectează câtuși de puțin, confirmând prin tăcere afirmația lor (discuția a avut loc în Templul din Ierusalim).
    În Evanghelia lui Pseudo-Matei scrisă în sec. al VI -lea, folosind surse directe din sec. I-II , după ce Maria a intrat în peșteră: «acolo a născut ea un băiat pe care, atunci când se năștea și după aceea, l-au înconjurat îngerii zicând: "Slavă pentru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace oamenilor de bunăvoie". Iosif era plecat să caute moașe. Când se întoarse în peșteră Maria născuse. Atunci zise Iosif către Maria: „Am adus două moașe, pe Zelomi și pe Salomeea. Așteaptă afară, în fața peșterii, și nu îndrăznesc să intre din cauza prea marii străluciri." Auzind acestea, Maria zâmbi. Dar Iosif îi zise: „Nu zâmbi! Mai bine gândește-te dacă nu ai nevoie de vreun leac". Și-i porunci uneia din moașe să intre. Zelomi intră și zise către Maria: „Lasă-mă să te ating!". Maria îi îngădui. Atunci moașa strigă cu glas mare: „Doamne, Doamne, ai milă de mine! Niciodată nu s-a mai auzit și nu s-a mai închipuit ca sânii să fie plini de lapte și ca pruncul să-și fi lăsat mama fecioară! Cel născut n-a fost murdărit de nici o picătură de sânge, iar născătoarea lui n-a simțit nici o durere. Fecioară a zămislit, fecioară a născut, fecioară a ră­mas".» (XIII, 2-3). Deci Maria a născut pe Iisus prin cezariană, asistată de îngeri. În „Viața Maicii Domnului" Nicodim Mandita scrie: «la nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, s-au făcut multe semne și minuni. Acestea le aflăm arătate în Tezaurul Ortodoxiei noastre creștine. În ceasul când S-a născut Pruncul Iisus, Dumnezeu - Cuvântul, prin poarta fecioriei cea pecetluită cu curăția, a izvorât un izvor de apă din piatră într-acea peșteră în care S-a născut. În același timp, în Roma, a ieșit din pământ un izvor de untdelemn care a curs în râul Tibru. O capiște idolească care se numea „Eterna" a căzut, și idolii s-au sfărâmat. Tot acolo, deasupra Romei, s-au arătat pe cer trei sori. În Spania, atunci în noaptea Nașterii Mântuitorului s-a arătat un nor mai luminos decât soarele.»
    Maiorul C.S. Jarvis, guvernatorul englez al Sinaiului în anul 1930, relatează: «Mai mulți oameni din Corpul Expediționar al Sinaiului au făcut un popas într-o oază uscată. S-au apucat atunci să sape în nisipul dur de la baza unei stânci, încercând să ajungă la apa care picura încet din mormanul de calcar. Bash Shawish, sergent de culoare le-a spus: „Dați-mi-o mie!" A luat cazmaua și a început să sape furios arătând parcă superiorilor săi câtă forță și voință se ascunde în el. Din greșeală una din lovituri a atins stânca. Coaja netedă, care se formează întotdeauna pe calcar, s-a desfăcut și a căzut într-o parte. Din piatra dezvelită tâșni un jet puternic de apă. Ceilalți soldați începură să strige în jurul sergentului: „Ia uitați-vă la el! Profetul Moise!"» (W. Keller, Și Biblia are totuși dreptate). Așa a luat naștere izvorul de apă din peștera unde s-a născut Iisus, că doar acolo erau îngeri. Deoarece aici împărăteasa Elena (247- 327), mama împăratului Constantin (313 -337), a construit impunătoarea biserică a Nașterii Domnului, urmele nu se mai văd în ziua de astăzi. Dar, în orașul Pompei, acoperit cu lavă de erupția Vezuviului la 24 august anul 79, s-a descoperit că vilele aveau și un nymphaeum, adică un sanctuar consacrat nimfelor care consta dintr-o grotă naturală sau artificială în care tâșnea un izvor. Deci, reprezentarea nașterii într-o peșteră cu izvor de apă făcea parte din obiceiul vremii, adică scena pe care o cunoaștem noi cu Maria născând pe Iisus în grotă să nu fie cea adevărată.
    Datorită mărturiilor arheologice existente astăzi, acum două mii de ani în preajma Tibrului existau puțuri (fântâni) cu țiței, similar cum a fost la noi pe valea Prahovei. Un ase­menea izvor de țiței brut s-a scurs în Tibru și l-a poluat, fiind numit pe timpul acela untdelemn, adică ulei. Referitor la anul 44 î.Hr., Dio Cassius în Istoria Romană cartea XLVI scrie: „Iată deci realizările, o Cicero, Cicerule, Cicerache, Cice­ritule, grecușorule - sau cum dorești să-ți mai spui - acestui necioplit, acestui despuiat, acestui înmiresmat, realizări din care nici una nu-ți aparține, grozavule, priceputule, tu care bei mai mult untdelemn decât vin ..." (18). Aici se face aluzie la regimul alimentar urmat de Cicero sau, după o altă in­terpretare, aluzie la vechile lui nocturne, închinate meditației și scrisului, când ardea lampa până noaptea târziu fiind alimentată cu țiței brut.
    Pe Capitoliu, vârful sudic al colinei, se înalță marele templu denumit „Etern" închinat trinității Iupiter, Iuno și Minerva, fiind protectoare a Romei, a latinilor și a italicilor, având astfel un caracter politic. Cassius Dio în Istoria Romană cartea LV scrie: „În anul următor Drusus a fost consul împreună cu Titus Crispinus și nu i se arătară semne deloc bune. Printre multe altele, numeroase temple au fost distruse de furtună și trăsnete - până acolo că au fost produse stricăciuni chiar templului lui Iupiter Capitolinul și clădirilor aferente" (1). Era anul 9 î.Hr. Fulgerul cade drept pe cella (camera de cult) centrală, care adăpostea cultul lui Iupiter. Anul 9 î. Hr. fiind foarte apropiat de anul 7 î. Hr., Biserica a asimilat acest semn cu nașterea lui Iisus, deci nici într-un caz nu poate fi vorba de anul 1. Și acesta este un argument favorabil că Iisus s-a născut în anul 7 î. Hr.
    Uneori vedem o pată luminoasă imediat deasupra soarelui, foarte rareori sub el. Distanța dintre soare și această pată nu depășește 1- 2 grade. În anumite cazuri excepționale, deasupra discului solar există două sau chiar trei asemenea imagini. Acest fenomen este produs de modificările locale ale strălucirii unei coloane de lumină, datorate distribuției neuniforme a norilor (M. Minnaert, Lumină și culoare în natură). De aceea s-au văzut pe cerul Romei trei sori.
    Norii cirrostratus sunt situați la o altitudine de 8 - 10 km, fiind formați din particule de gheață în suspensie la temperatura de minus 40 grade C. Când a fost conjuncția lui Jupiter și Saturn din seara zilei de 4 decembrie anul 7 î. Hr. acești nori erau pe cerul Spaniei. Difracția luminii provenită de la conjuncție pe particulele de gheață care formau norii, a provocat fenomenul atmosferic numit halou. Adică lumina provenită de la Jupiter și Saturn contopiți aparent pe cer, a fost puternic amplificată și dispersată dând impresia unui „nor mai luminos decât soarele". Fenomenul a fost deosebit de spectaculos și pentru faptul că, în seara nașterii lui Iisus, 2 decembrie anul 7 î.Hr. , a fost Lună Nouă și, deci, cea mai puternică sursă luminoasă de pe cer a fost conjuncția dintre Jupiter și Saturn. Același fenomen atmosferic s-a produs și când părintele Galeriu a fost îngropat în ziua de 13 august 2003, numai că de data aceasta sursa luminoasă a fost soarele.
    Biserica consideră că "într-o duminică s-a născut, la Betleem, Mântuitorul" (Cuvântul Sf. Ioan Teologul despre Adormirea preasfintei Născătoare de Dumnezeu), deci în ultima zi a săptămânii, după calendarul creștin. Ori, citind mai sus, vedem că el s-a născut marți. Dar după calendarul esenienilor de la Qumran, prima zi a săptămânii era miercuri și ultima zi a săptămânii era marți (sâmbăta era ziua de odihnă). Înseamnă că nașterea lui Iisus concordă cu calendarul esenienilor de la Qumran. Să nu uităm că de la esenieni și-a tras seva creștinismul, iar Ioan Botezătorul a fost esenian. În anul 1 ziua de 25 decembrie este duminică și pe acest fapt se bazează Biserica în afirmațiile sale. Dar teologii și savanții sunt de acord că Iisus s-a născut înainte de moartea lui Irod, care a fost cel târziu în 10 aprilie anul 4 î.Hr. Deci Iisus s-a născut înainte de această dată, adică marți 2 decembrie anul 7 î. Hr. Cea mai veche atestare certă a nașterii la 25 decembrie este cea din calendarul filocalian, emis la Roma în anul 336. Prima consemnare oficială a nașterii lui Iisus Hristos, conform cronologiei creștine, este făcută de Biserică abia în anul 749. Dacă mai sunt și alte informații cu privire la nașterea lui Iisus, rog respectuos să-mi fie comunicate pentru a fi explicate. Crede și cercetează.
ec. Vasile Turcu
CRĂCIUN FERICIT, CU DRAGOSTE ȘI BUCURIE, TUTUROR CITITORILOR NOȘTRI!