Editorial
Scandalul vizelor
    Imediat după Revoluția din 1989, unul dintre cele mai importante câștiguri ale românului de rând s-a dovedit a fi deschiderea fron­ti­erelor și circulația liberă a acestuia în statele vecine, și chiar în mul­te altele din Europa și de pe întregul mapamond. Se știe deja foarte bine faptul că aproape o treime din populația județelor din zona de frontieră (și nu numai) se îndeletnicește de atunci încoace cu "micul trafic de frontieră". Adică merg de 2-3 ori pe săptămână în Ungaria, Iugoslavia (mai nou Serbia și Muntenegru) sau de 1-2 ori pe lună în Turcia, de unde cumpără diverse produse alimentare, îmbrăcăminte, obiecte de uz casnic, produse electronice etc., după care vin și le vând în piețele și târgurile românești. Mulți au reușit să supra­vie­țuiască acestor ani de grea tranziție românească tocmai datorită libertății de mișcare, adică dreptului de a circula fără vize în aceste țări. Mai mult, odată cu deschiderea spațiului Schengen, zeci, chiar sute de mii de români, în lipsa unor locuri de muncă sau a altor sur­se de venit în țară, au luat drumul Europei, căutându-și de lucru în țări mai îndepărtate, precum Italia, Spania, Germania sau chiar Ir­landa. Aici au reușit să-și facă un rost, să-și găsească de lucru (de­si­gur în cele mai multe cazuri ei prestând munci din cele mai grele) și să trimită în țară bani grei (numai în 2003 peste 1 miliard de euro) pentru ca familiile lor să poată să supraviețuiască în conti­nuare.
    Așadar, legal sau mai puțin legal, după cum le-a ajutat bunul Dum­nezeu, sutele de mii de români care au muncit sau muncesc și în prezent în străinătate, au luat o grea povară de pe umerii guver­nelor noastre care s-au succedat în toți acești ani la putere, gă­sindu-și de lucru în altă parte și pompând milioane de euro în economia țării.
    Acum, de când se pune problema integrării în Uniunea Europeană și în NATO, țării noastre i-au fost trecute în "foaia de parcurs" mai multe cerințe ale acquis-ului comunitar, care trebuiesc îndeplinite la termene precise, fără nici un fel de rabat. Una dintre acestea se referă expres la circulația în spațiul Uniunii și la secu­rizarea frontierelor țării noastre cu unele state vecine trecute pe "lista neagră" a UE. Astfel, unele măsuri anunțate recent de Bucu­rești, în perspectiva integrării în Uniunea Europeană, stârnesc neli­niște și nemulțumire în unele țări vecine sau apropiate, cu care am avut și vrem de altfel să avem în continuare relații dintre cele mai bune.
    După cum se știe, de la 1 martie, românii care călătoresc în Ru­sia trebuie să obțină vize de călătorie din partea Consulatelor de la București sau Constanța, aceeași obligativitate având-o și rușii care vin în România. De la 1 aprilie a.c., aceleași condiții vor fi aplicate și în relația cu Turcia. Mai mult, în prezent, în baza celor stabilite cu UE, țara noastră se pregătește să mai introducă regimul vizelor și pentru Ucraina, Serbia și Muntenegru până la sfârșitul primului se­mestru al acestui an. Cu acestea, însă, s-a ajuns la un blocaj a­proape total. Kievul dă semne de nervozitate, iar la Belgrad lucrurile sunt privite cu multă nemulțumire, guvernul Serbiei și Muntenegru refuzând (cel puțin deocamdată) sub orice formă negocierea pro­blemei vizelor.
    Dincolo de aceste tensiuni, eșecul atingerii unei înțelegeri avan­tajoase va afecta serios oamenii de o parte și de alta a frontierei, care, în lipsa unor facilități și a unor servicii consulare de proxi­mitate vor descoperi că, pentru un drum până la rudele aflate la 20-30 de kilometri peste graniță sau pentru deplasările aproape zilnice de afaceri, pe aceleași distanțe scurte, vor trebui să treacă taman pe la București sau pe la Belgrad, unde se află misiunile diplo­matice care eliberează documentele de călătorie. Tensiunea este mare și în rândul populației. Numai în luna ianuarie 2004 circa 70.000 de români și 50.000 de sârbi au trecut frontiera în ambele sensuri. Ce va fi oare în viitor? Vom ajunge să intrăm în Europa și să nu putem să ne mai vizităm vecinii?!?
Tinu MATEȘ