Organizaţia municipală Alba Iulia a PD sare în ajutorul celor nevoiaşi
În luna cadourilor, a întrajutorării în spirit creştin, organizaţia municipală Alba Iulia a Partidului Democrat a decis să vină în ajutorul unui copil aflat în grea suferinţă. Este vorba de Ioan Sergiu Petrescu în vârstă de 11 ani din Alba Iulia, care în urmă cu şapte luni a suferit un grav accident. Jucându-se cu alţi copii el a intrat, cu inconştienţa specifică vârstei, într-un transformator al CONEL. Urmările vi le puteţi imagina şi singuri. În urma electrocutării grave suferite, micul Ioan Sergiu Petrescu a rămas cu numeroase sechele, fizice, dar şi psihice. Pentru operaţiile plastice reparatorii de care are nevoie sunt necesare mari sume de bani pe care familia Petrescu nu le are. Acesta este motivul pentru care organizaţia municipală PD Alba Iulia a decis să-i sară în ajutor. Preşedintele acestei organizaţii - Călin Potor ne-a informat că în cursul zilei de ieri i-a fost înmânată suma de 3 milioane lei şi alte cadouri.
Dar atenţia acestei organizaţii pentru cei nevoiaşi nu se sfârşeşte aici. Cei aproximativ 130 de necăjiţi care primesc mâncare de la Cantina de ajutor social din Alba Iulia sunt şi ei vizaţi. În preajma Crăciunului pentru ei se pregătesc cozonaci şi un supliment de hrană. Totul pe cheltuiala Partidului Democrat, care iată îşi transpune în practica imediată latura socială a doctrinei. Anca DINICĂ
Protecţia civilă pe anul 2001 în parametri normali
În cursul zilei de ieri, inspectorul şef al Inspectoratului de Protecţie Civilă Alba, col. Dumitru Gheţe, a prezentat autorităţilor judeţene, primarilor şi directorilor de servicii descentralizate, analiza activităţilor de protecţie civilă pe anul 2001. Col. Gheţe a susţinut că acest an a constituit pentru IPC Alba un an de succes, atât din punct de vedere al modului în care s-a acţionat pentru limitarea, înlăturarea şi prevenirea efectelor unor calamităţi şi dezastre, cât şi prin modul în care s-au coordonat, condus şi executat activităţile de pregătire pentru protecţia civilă a tuturor categoriilor de personal. Şeful IPC Alba a mai spus că gradul de adăpostire al populaţiei judeţului la finele acestui an reprezintă un procent de 51,8 la sută. Una din principalele misiuni ale Protecţiei Civile este aceea de asanare a teritoriului ţării de muniţia rămasă neexplodată din timpul războiului. În localităţile Cugir, Alba Iulia, Ocna Mureş şi Aiud, inspectorii IPC au identificat, neutralizat, transportat şi distrus următoarele muniţii şi elemente de muniţii: 1112 proiectile de artilerie de diferite calibre, 8 bombe de aruncător, 3 bombe de aviaţie, 4 grenade defensive, o grenadă ofensivă şi o mină antitanc, 644 cartuşe etc.
"O problemă deosebită cu care ne-am confruntat în acest an, după evenimentele din septembrie din SUA a fost aceea de a face faţă unor presupuse atacuri teroriste cu substanţe toxice de luptă şi agenţi biologici, în special ameninţările cu ANTRAX", a declarat col. Dumitru Gheţe. Din păcate cele 70278 măşti şi 12.400 complete de protecţie sunt depăşite moral şi fizic, ele fiind procurate înainte de 1989.
În anul 2001, pe teritoriul judeţului Alba nu s-au produs dezastre care să afecteze major viaţa economico-socială a localităţilor, dar au fost şi excepţii. Din punct de vedere hidrologic şi meteorologic, perioada 4-7.03.2001 a fost marcată de căderi de zăpadă şi ploi ce au provocat inundaţii pe Arieşul Mare şi Mic, pe Mureş la Blandiana şi pe unele sectoare de drumuri. Locuinţe, terenuri şi anexe gospodăreşti au fost afectate la Baia de Arieş, Avram Iancu şi Vadu Moţilor; în perioada 22.04 - 5.05.2001, judeţul Alba a fost traversat de un puternic sistem noros caracterizat de ploi de mare intensitate şi căderi de grindină ce au afectat 11 localităţi. În urma furtunilor din această vară au fost afectate numeroase unităţi administrative.
Florin ROMAN
Proiect de lege iniţiat de deputatul Codrin Ştefănescu
Expunere de motive
Deputatul PSD, Codrin Ştefănescu, este iniţiatorul unui proiect de lege privind acordarea unor drepturi persoanelor care dovedesc eroism în acţiuni de salvare ori de recuperare a unor bunuri aparţinând patrimoniului public sau privat.
Reconsiderarea relaţiei umane, ca o componentă esenţială a unei societăţi capabile să perceapă etica drept element civilizator, impune o reglementare corespunzătoare şi în plan legislativ. Există situaţii în care intervenţiile susţinute de "buna-credinţă" sau de principiile morale, apar efectiv salvatoare în ceea ce priveşte viaţa unora dintre semenii noştri. În ultimul timp, societatea românească s-a confruntat şi cu evenimente care au pus grav în pericol integritatea sau de cele mai multe ori, chiar viaţa unor persoane. Prezenta propunere legislativă aduce reglementări atât situaţiilor în care, prin intervenţii deosebite, sunt salvate vieţi omeneşti, precum şi cazurilor în care bunuri sau valori aparţinând patrimoniului public sau privat sunt protejate sau recuperate de la iminente degradări ori distrugeri. Raţiunea reglementării rezidă din necesitatea acordării unor meritate recompense şi de aceea a asigurării protecţiei persoanelor care, prin intervenţii imediate şi lucide au salvat vieţi omeneşti, ori valori de interes local sau naţional. Se impune totodată, şi o reglementare corespunzătoare a cazurilor de acordare a anumitor drepturi, celor care - prin fapte curajoase - au acţionat decisiv şi salvator în situaţii extreme. La nivelul judeţului Alba populaţia a fost greu încercată în urma dezastrelor şi calamităţilor naturale. Pe timpul iernii, din cauza ninsorii, unele localităţi sunt în pericol să rămână izolate. Deoarece nu sunt protejaţi de lege, cei din jur nu intervin, mai ales când este vorba de demascarea unor infractori.
Articolul 1 al proiectului prevede că cel care acţionează sau participă direct la salvarea de vieţi omeneşti ori la recuperarea unor bunuri aparţinând patrimoniului public sau privat, beneficiază de drepturile reglementate de prezenta lege. La articolul 2 se arată că intervenţia poate fi determinată de producerea sau riscul producerii unui pericol iminent, împrejurări care primejduiesc viaţa şi integritatea persoanei sau a colectivului, ori ameninţă cu degradarea sau distrugerea bunurilor aparţinând patrimoniului public sau privat. Pericolul iminent se denumeşte situaţia creată de: calamităţi cu efect distrugător (cutremure, inundaţii, alunecări de teren, descărcări electrice, avalanşe sau fenomene asimilate acestora); accidente care pun în pericol viaţa persoanei, a familiei sau a colectivităţii; acte antisociale, inclusiv cu caracter terorist şi orice fel de acţiuni menite să lezeze viaţa şi/sau integritatea fizică sau morală a persoanelor.
Articolul 3 prevede că drepturile acordate persoanelor care dovedesc eroism în acţiuni de salvare a unor vieţi omeneşti ori de protejare sau de recuperare a unor bunuri aparţinând patrimoniului public sau privat constau în: acordarea de prime, indemnizaţii lunare, scutiri de impozite şi taxe locale, precum şi alte înlesniri asimilate acestora; acordarea titlului de "cetăţean de onoare". Primele, indemnizaţiile lunare şi celelalte înlesniri asimilate acestora vor fi acordate de la bugetul Consiliului local în a cărui rază teritorială a avut loc fapta, prin constituirea unui fond special alocat în acest sens. Aceste drepturi nu sunt venituri impozabile şi nu se impozitează. Persoana care, acţionând în condiţiile prevăzute de actuala lege, a salvat de la iminente degradări sau distrugeri şi bunuri sau valori aparţinând patrimoniului naţional sau cel căruia i s-a produs o vătămare corporală gravă, va putea beneficia - independent de obţinerea altor drepturi sau înlesniri - de o indemnizaţie lunară pentru tot restul vieţii.
La articolul 4 se aminteşte că propunerea pentru acordarea drepturilor menţionate la art. 3 (1) aparţine Primarului, celorlate autorităţi publice locale, precum şi structurilor descentralizate ale ministerelor, organizaţiilor neguvernamentale şi va fi analizată de Consiliul local al unităţii administrativ teritoriale pe baza căreia s-a produs fapta, care va hotărî asupra ei, stabilind totodată şi termenul de acordare a dreptului.
Persoana a cărei viaţă ori integritate fizică sau morală au fost salvate prin a stfel de fapte, familia sa ori chiar colectivitatea din care acesta face parte pot solicita autorităţilor prevăzute la articolul 3 analizarea oportunităţii formulării propunerii de acordare a drepturilor reglementate de prezenta lege.
Articolul 5 specifică faptul că nu beneficiază de drepturi prevăzute de prezenta lege: persoanele din vina cărora s-au produs faptele, ca urmare a neglijenţei, ignoranţei sau a nerecunoaşterii realităţii ori a urmărilor produse de eveniment, chiar dacă acţionează sau participă direct la operaţiuni de salvare; cei care se află în exercitarea atribuţiilor de serviciu şi acţionează potrivit cu domeniul specific al activităţii lor.
La ultimul articol se specifică: Prezenta lege intră în vigoare în 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial.
|