Condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru a călători fără vize în ţările din spaţiul Schengen
Comunicat de la Consulatul Germaniei la Sibiu
În numele ambasadelor statelor membre UE, Preşedinţia Belgiană doreşte să facă cunoscute următoarele:
Consiliul Uniunii Europene a adoptat, la data de 7 decembrie 2001, un regulament referitor la eliminarea obligativităţii deţinerii unei vize pe termen scurt de către cetăţenii români ce doresc să efectueze călătorii în ţările din spaţiul Schengen (Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Islanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania şi Suedia).
* Începând cu data de 1 ianuarie 2002 (la 20 de zile după publicarea, la data de 12 decembrie 2001, în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene), cetăţenii români vor putea intra fără vize pe teritoriul statelor Schengen şi vor putea efectua un sejur de maximum 90 de zile, în decursul unei perioade de 6 luni.
* Sejurul fără vize se aplică tuturor tipurilor de călătorii, cum ar fi de exemplu călătoriile de afaceri, cele în scopuri profesionale, ştiinţifice, culturale sau sportive, călătoriile turistice, precum şi cele în scopul vizitării unor prieteni sau a rudelor.
* Un cetăţean străin trebuie să deţină permis de muncă pentru a avea dreptul de a desfăşura activităţi în scopuri lucrative pe teritoriul unui stat Schengen, indiferent de durata sejurului (*).
* În unele ţări şoferii de camion trebuie să deţină viză, în anumite situaţii (*).
* Pentru a intra şi a rămâne o perioadă limitată de timp pe teritoriul unui stat Schengen, este necesar un paşaport a cărui perioadă de valabilitate depăşeşte cu cel puţin trei luni perioada de sejur.
* La intrarea pe teritoriul unui stat Schengen, călătorii trebuie să fie capabili să demonstreze, la cererea autorităţilor de frontieră, că au suficiente mijloace de subzistenţă pe durata sejurului, precum şi pe cele necesare pentru întoarcerea în ţara de reşedinţă. În unele ţări există prevederi referitoare la suma minimă necesară pentru fiecare zi de şedere. Este necesar ca scopul călătoriei într-o anumită ţară să poată fi explicat, iar călătorii în cauză nu trebuie să fi fost anterior expulzaţi sau să le fi fost refuzată reintrarea în statele Schengen.
* Autorităţile de frontieră din statele Schengen au dreptul de a refuza intrarea pe teritoriul statelor în cauză dacă au dubii întemeiate asupra intenţiilor călătorilor.
* Este deosebit de important să se încheie o asigurare de călătorie înainte de începerea acesteia. În anumite state Schengen, asigurarea de călătorie este obligatorie.
* Permisele de reşedinţă şi de muncă nu fac încă obiectul cooperării desfăşurate în cadrul Convenţiei Schengen. Cei ce doresc asemenea permise trebuie să se adreseze ambasadelor ţărilor în cauză.
* Sejurul prelungit sau alte încălcări ale regulilor în vigoare pot avea ca rezultat expulzarea şi interzicerea reintrării pe teritoriul statelor Schengen.
* În cazul oricăror neclarităţi în ceea ce priveşte regulile pentru călătoriile fără vize, este recomandabil să se ia legătura cu ambasada ţării unde se intenţionează să se efectueze călătoria.
Orarul cu publicul al ambasadelor ar putea fi modificat începând cu 1 ianuarie 2002. Este recomandabil să se verifice acest orar cu biroul de informaţii al ambasadei.
(*) Este recomandabilă contactarea ambasadei ţării în cauză.
În Aiud, a luat fiinţă Sindicatul "Asistentul personal"
Domnule primar, avem onoarea de a vă aduce la cunoştinţă că la data de 23 noiembrie 2001 a luat fiinţă Sindicatul Asistentul personal. Angajaţii asistenţi personali din cadrul Primăriei municipiului Aiud au hotărât în data de 16 noiembrie 2001 înfiinţarea acestui sindicat pentru apărarea drepturilor salariaţilor asistenţi personali, conform Legii 54/1991. Totodată vă aducem la cunoştinţă că, potrivit art. 29 din Legea 54/1991, "Consiliile de administraţie ale unităţilor au obligaţia de a-i invita pe delegaţii aleşi ai sindicatelor să participe la şedinţele de consiliu, la discutarea problemelor de interes profesional, economic, social sau cultural". Prin prezenta vă mai rugăm să înmânaţi fiecărui angajat, câte un fluturaş, din care să rezulte: salariul brut, salariul net şi toate diferenţele dintre salariul brut şi net, adică plata obligaţiilor către stat, CAS etc. Mai cerem să ne comunicaţi, în scris, de ce pe lunile mai, iunie, iulie 2001 s-a plătit numai 50% din salariu, iar pe lunile septembrie, octombrie nu s-a plătit nimic.
Nu înţelegem de ce ne marginalizaţi. Conform legislaţiei în vigoare, la bugetul local trebuie să prevedeţi şi plata asistenţilor personali. Aşa după cum aţi reuşit să plătiţi pe celelalte categorii de salariaţi din cadrul Primăriei Aiud, aşa vă rugăm să ne plătiţi la timp şi pe noi. Avem familii cu lipsuri şi greutăţi mai mari decât orice alte categorii de familii, din acest salariu minim pe economie trebuie să plătim facturile etc. Potrivit contractelor individuale de muncă, Primăria s-a obligat că salariile se vor plăti în intervalul 1-15 ale lunii, ceea ce nu s-a întâmplat.
În consecinţă dacă nu ne veţi plăti salariile restante la zi, în cel mai scurt timp posibil, suntem nevoiţi să acţionăm pe cale legală până la acţionarea în instanţa de judecată, unde pe lângă plata salariilor vom cere şi penalităţi de întârziere, aşa cum instituţia pe care o conduceţi ni le cere nouă când nu plătim la timp taxele şi impozitele.
În nădejdea că am fost bine înţeleşi vă mulţumim anticipat. (preşedinte Nicolae ŢON)
|