"Ne confruntăm cu cea mai mare criză a sistemului de sănătate din ultimii 50-60 de ani...!"
În cadrul conferinței de presă organizată de PNȚCD Alba marți, 22 iulie 2003, cel mai "fierbinte" subiect abordat a fost, din nou, criza sistemului de sănătate. S-a adus, astfel, în discuție faptul că înșiși managerii sanitari ai puterii au recunoscut următoarele deficiențe: *lista cuprinzând medicamentele gratuite și compensate se reduce continuu; *fondurile farmaciilor pentru medicamentele gratuite și compensate sunt atât de mici încât se epuizează încă din primele zile ale lunii; *mulți medici de familie nu realizează un minim câștig, care să le asigure, lor și personalului medical din subordine, un trai decent; *în spitale s-au impus restricții atât la internare cât și la consumul de medicamente și materiale. Și, deși ministrul Sănătății, Mircea Beuran, a declarat că: "O SITUAȚIE DE CRIZĂ A SĂNĂTĂȚII CA ACUM NU AM MAI AVUT ÎN ULTIMII 50-60 DE ANI...", guvernul PSD a găsit cu cale să răspundă la această situație prin măsuri care denotă incompetență și rea voință: *a încercat să transfere răspunderea către managerii unităților sanitare, acuzându-i pe aceștia de "management defectuos"; *a emis aberanta Ordonanță nr. 150/2002, care practic desființează Legea asigurărilor de sănătate nr. 145/1997; *a reportat datoriile acumulate de către spitale în cursul anului 2002 pe anul 2003, această măsură blocând sistemul și în anul în curs; *a încercat să creeze o falsă impresie de restructurare a spitalelor prin reducerea numărului de paturi, deși aceste reduceri nu au dus la îmbunătățirea situației bugetelor unităților sanitare.
În contextul celor de mai sus, Departamentul de sănătate și familie al PNȚCD Alba, prin reprezentanții partidului ce s-au aflat la această conferință de presă (președintele Voicu Vasile Bora, secretarul executiv Emil Benga, dr. Horea Timiș, membru în BNP al OT- PNȚCD și purtătoarea de cuvânt Claudia Csabai), solicită imperios ca "... așa-zisele spitale sociale, precum și secțiile sociale din spitale, să fie scoase de la finanțarea Caselor de Asigurări de Sănătate și să fie preluate de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale." Mai mult decât atât, PNȚCD a propus o serie de măsuri pentru depășirea crizei din sănătate, care durează de mai bine de 2 ani: 1) Desființarea Caselor de Asigurări pentru Sănătate paralele (a MApN, a Justiției, a MI și a Transporturilor) sau transformarea lor în Case de Asigurări pentru Sănătate speciale. (La acest punct s-a precizat că aceste structuri au luat naștere prin efectul Legii nr. 145/1997 și au creat o discriminare flagrantă din punct de vedere al finanțării. În timp ce Casele județene sunt sub-finanțate, structurile departamentale menționate mai sus trăiesc în opulență financiară, sfidând unul dintre principiile fundamentale care ar trebui să guverneze domeniul, și anume solidaritatea socială în fața bolii.) 2) Respectarea autonomiei Caselor de Asigurări pentru Sănătate în administrarea fondurilor și aplicarea principiului subsidiarității, în sensul participării la administrarea acestor fonduri a administrației locale, a societății civile etc. 3) Folosirea fondurilor Caselor de Asigurări exclusiv pentru sănătate, în condițiile unei transparențe depline și cu un control financiar sever. 4) Medicina publică, programele asumate de către Guvern, cheltuielile determinate de calamități etc., vor fi finanțate de la bugetul public. 5) Pentru accidentele de muncă și bolile profesionale va fi constituit un fond de asigurări separate. 6) Așa zisele spitale sociale să fie finanțate din fondurile MMSS. 7) Anularea numeroaselor hotărâri de guvern și ordonanțe prin care s-a deschis posibilitatea acordării multor scutiri, eșalonări și reeșalonări pentru societățile comerciale cu capital de stat și privat, fapt care a dus la falimentarea sistemului sanitar prin acumularea de arierate. Aceste "facilități" au fost create de către putere pentru clientela politică și satisfacerea intereselor sectoarelor economice pesedizate (vezi aberantul contract de privatizare a "Sidex" Galați și eșalonarea datoriilor "UPSOM" Ocna Mureș, după privatizare!) 8) Elaborarea unei liste bine echilibrate cuprinzând servicii care să fie acoperite de asigurarea de sănătate, conform legii nr. 145/1997. 9) Respingerea cererilor de privilegii ale unor categorii de bugetari (polițiști, magistrați etc.) care, deși dispun de retribuții consistente, doresc asistență medicală gratuită. 10) Reluarea reformei din sănătate în sensul privatizării, restructurării și recalibrării actualului sistem. Ultimii doi ani au demonstrat că s-a înregistrat un regres în acest domeniu, ajungându-se la falimentul sistemului sanitar românesc.
Ioan HĂNȚULESCU
Fuziunea PNL-PD nu este de actualitate
Ieri, la Alba Iulia, vicepreședintele Partidului Democrat - Gheorghe Barbu a afirmat în cadrul unei conferințe de presă extraordinare că bazele alianței electorale dintre PD și PNL se discută încă. Pentru că alianța nu va fi un lucru impus de la centru, ci o colaborare care va depinde serios de modul în care organizațiile județene ale celor două partide se înțeleg în teritoriu. Astfel la alegerile locale din anul 2004 ambele partide vor avea candidați proprii pentru toate funcțiile puse în joc. Alianța va intra în joc abia din turul al doilea, când se vor susține candidații cel mai bine plasați, dar și în discuțiile care vor avea loc pentru alegerea conducerilor consiliilor județene și a viceprimarilor precum și colaborarea în consiliile județene și locale. Pentru alegerile generale se discută eventualitatea prezentării de liste comune, dar și a unui candidat unic pentru președinție. Până acum s-a vehiculat numele președintelui PNL - Teodor Stolojan, în această variantă, lui Traian Băsescu rezervându-i-se funcția de prim-ministru. Dar, a precizat dl. Barbu, PD nu exclude participarea cu un candidat propriu pentru președinție. Care va fi varianta aleasă se va decide după încheierea alianței, cel mai probabil la sfârșitul lunii august sau în luna septembrie a.c. Oricum este sigur că Traian Băsescu va candida la Primăria municipiului București. Gheorghe Barbu a respins ideea unei eventuale fuziuni dintre PNL și PD, cel puțin pentru perioada următorilor doi ani.
Dacă electoratul va vota alianța PNL-PD oferindu-i posibilitatea guvernării, aceasta se va face pe baza unui program clar și precis de guvernare. "Nu se va mai întâmpla ca în legislatura trecută, când la alianța de guvernare cu CDR s-au discutat doar funcții și nu obiective și principii" a precizat vicepreședintele PD, dându-le astfel un răspuns celor care acuză reînvierea "monstruoasei coaliții" CDR-USD.
Anca DINICĂ
Demersuri pentru un spital privat la Sebeș
Cu privire la scrisoarea domnului Nicolae Popa din Vințu de Jos, publicată în pagina a treia a ziarului "Unirea", din 22 iulie 2003, articol intitulat "La Spitalul municipal Sebeș se moare cu zile", articolul de mai sus acuză primarul municipiului Sebeș de declarații în presa scrisă în repetate rânduri că "a făcut investiții pentru oamenii orașului Sebeș, sub diferite aspecte, dar nu se prea vede aproape nimic", întrucât la Spitalul Sebeș (pe care primarul îl are în subordine, așa cum se specifică în scrisoare), aparatura de asistență medicală lasă de dorit.
În calitate de primar al municipiului Sebeș, aș dori, domnule Popa, să aduc câteva lămuriri cu privire la Spitalul Municipal Sebeș, care nu se află în subordinea primarului.
Până acum câteva luni, Spitalul, cu întreaga sa activitate, s-a aflat de mai bine de 50 de ani în subordinea Ministerului Sănătății - Direcția Generală de Sănătate Publică Alba.
În conformitate cu prevederile HG nr.974/2002, la data de 3 februarie 2003, doar clădirile și terenurile Spitalului au trecut în proprietatea Municipiului Sebeș, aparatura medicală și activitatea acestuia rămânând la vechea subordonare.
De la preluarea clădirilor Spitalului Municipal Sebeș, adică începând cu luna februarie 2003, primarul a avut și are competențe doar cu caracter administrativ și nu medical. În acest sens, au fost alocați 500 de milioane de lei din bugetul local, pentru cheltuieli materiale - reparații capitale la Spitalul Sebeș. În vederea întocmirii documentației de proiectare, faza PT pentru lucrările ce urmează a fi efectuate s-a realizat o expertiză tehnică a clădirii. De asemenea, se fac demersuri în vederea reamenajării secției de radiologie din cadrul Spitalului.
Având în vedere criza în care se află sistemul sanitar din țara noastră, am încercat să găsim și noi soluții, pe plan local, pentru ca cetățenii Sebeșului și nu numai, să beneficieze de servicii medicale de calitate. În acest sens, în cursul lunii iunie, s-a luat legătura cu o clinică privată din Sibiu, pentru a găsi împreună o soluție cât mai eficientă de îmbunătățire a situației Spitalului din Sebeș, însă Consiliul Local Sebeș nu poate să ia hotărâri decât cu privire la clădirile și terenurile aferente acestuia.
Mai mult de atât, domnule Popa, dumneavoastră nefiind cetățean al municipiului Sebeș, nu știm în ce măsură cunoașteți implicarea primarului în viața localității Sebeș și considerăm că vă pripiți cu acuzațiile.
Considerăm de asemenea că afirmațiile dumneavoastră sunt generate de moartea cumnatelor (cu această ocazie vă asigurăm de compasiunea noastră) și în timp veți culege mai multe informații și veți avea o poziție mai obiectivă cu privire la viața municipiului Sebeș.
Dr. ing., ec. Mugurel Liviu SÂRBU
Primarul municipiului Sebeș