Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Inconsecvența guvernanților
      Alegerile generale din anul 2000 au (re)adus la guvernarea țării o singură forță politică - PDSR (cu anexa sa umanistă - PUR), transformat ulterior, după modelul european, în Partidul Social Democrat. Guvernul instaurat imediat după scrutinul electoral, chiar dacă minoritar într-o primă etapă, a devenit repede majoritar, tocmai prin atragerea minorităților, fie maghiară sau altele, dar cu reprezentare parlamentară. Având alături o Uniune Democrată a Maghiarilor din România docilă și servilă, care votează contra unor interese "minoritare" la unison cu puterea, dar și în urma unor ample racolări și transferuri politice (după modelul practicat în fotbalul autohton), de pe aproape tot eșichierul politic, PSD a ajuns să guverneze confortabil ca un veritabil monolit politic. Parlamentul, consiliile județene și locale au ajuns să aibă o singură culoare majoritară, fiind transformate în simple instrumente de vot. Fie că era bine sau nu, mâinile care "gâdilau" tavanele erau suficiente ca hotărârile, fie ele de guvern, de consilii locale sau județene, ori proiectele de legi să fie validate. Dar după patru ani de guvernare pe "patru voci", de cele mai multe ori "cântând" în distonanță, armonia dispărând rapid după câștigarea alegerilor de către CDR-ul anilor 1996, românii își doreau doar un prim-solist politic. O voce unitară și hotărâtă care să restabilească încrederea populației în instituțiile statului căzute în disoluția autorității în perioada 1996-2000. Din păcate caracterul unitar al vocii unice a partidului aflat la guvernare a dispărut repede iar greșelile au început să se țină în lanț. Că este așa o dovedește și ultimul sondaj de opinie care face o paralelă între Guvernul condus de Adrian Năstase și cel condus de Victor Ciorbea, rămas în mințile multor români ca fiind etalonul ineficienței. Astfel, potrivit sondajului IMAS, 43% dintre români (adică aproape jumătate!) sunt de părere că prestația actualului guvern este la fel de proastă ca și a celui anterior. Doar 29,8% creditează cabinetul Năstase cu performanțe mai bune decât precursorii la guvernare, în vreme ce 23,5% opinează că pesediștii sunt chiar mai slabi. O explicație a rezultatelor sondajului de opinie ar fi inconsecvența actului guvernamental, cel puțin în acest ultim an, fiind vizibilă o superficialitate în luarea unor decizii, la cel mai înalt nivel. Modelul "aruncă bomba, testează reacția poporului și apoi vezi ce decizie vei lua" - a reprezentat strategia guvernamentală a ultimelor 12 luni. Caracterul unitar al vocii partidului aflat la guvernare s-a transformat într-unul dual când premierul Adrian Năstase și președintele Ion Iliescu au avut păreri diferite în ceea ce privește organizarea alegerilor anticipate sau amânate, o țară întreagă urmărind confruntarea celor doi poli de la putere în această dispută. A rezultat un compromis soldat cu o remaniere guvernamentală. La scurt timp a fost introdus impozitul pe terenul agricol, măsură guvernamentală care nu a rezistat nici măcar o lună de zile, ulterior revenindu-se la neplata acestei taxe. O altă bombă care a "fâsâit" până la urmă a fost regionalizarea țării. Cu pixul în mână, ministrul pe atunci Octav Cozmâncă a reîmpărțit administrativ-teritorial țara pentru ca apoi județul să rămână "baza" țării. Sau introducerea taxei obligatorii radio-tv care a jecmănit întreg poporul, pentru ca mai apoi să se constate neconstituționalitatea actului ce impunea această taxă aplicată și orbilor și surzilor și celor care nici măcar nu aveau o astfel de aparatură sau acces la alimentarea cu energie electrică. Cabinetul Năstase a adoptat și o serie de legi care au fost amendate la scurt timp după aprobarea lor: celebra lege anticorupție la secțiunea declarării averilor demnitarilor, Legea Circulației Rutiere - sau "uite punctul, nu e punctul", introducerea impozitului pentru chiriași ca după o săptămână să se revină la... neintroducerea acestuia. Și apariția ordonanței care privește obligativitatea ca societățile comerciale să dețină registre unice de control a născut "monștri" tipografici; două caiete cu aceeași rubricatură și cu aceleași caracteristici legale nu erau compatibile din cauză de... sursă de procurare. Și, din păcate, exemplele pot continua...
Dana MOTREANU