Prima pagină Ediția din: 25.8.2003
Știri
Prefectul Liviu Mugurel Sârbu va fi instalat astăzi în funcție
      Noul prefect al județului Alba, Liviu Mugurel Sârbu, fost primar al municipiului Sebeș, va fi instalat în funcție astăzi, la ora 10,00, ceremonie la care va fi prezent și Gabriel Oprea, mi­nis­trul delegat pentru coordonarea activității prefecturilor. (A.D.T.)
Lucian Docea, președinte executiv al PSD Alba
      Surse din PSD Alba au declarat pentru ziarul Unirea că noul președinte executiv al PSD Alba poate fi Lucian Docea, un tânăr de 26 de ani, omul care răspunde de activitatea Parcului industrial Sebeș-Alba. Docea a venit în PSD ca urmare a fuziunii prin absorbție cu ApR, iar în scurt timp a ajuns unul din liderii tinerilor din PSD Alba. Delegația Permanentă a PSD urmează să stabilească astăzi dacă va valida această nominalizare de la nivel județean. Lucian Docea intră acum într-o nouă echipă a PSD Alba, una mai tânără, având în vedere că și prefectul Mugurel Sârbu are doar 34 de ani, iar președintele interimar al PSD Alba, senatorul Filipescu este tânăr și el, mai ales în... funcție.(F.R.)
Mort de foame
      La sfârșitul săptămânii tre­cu­te, Poliția din Aiud a fost sesizată de o vecină că Sandu Prisecariu, de 52 de ani, din aceeași lo­ca­li­ta­te, nu a mai fost văzut de aproape o săptămână. Deplasându-se la locuința acestuia din Aiud, po­li­țiș­tii au descoperit cadavrul băr­ba­tu­lui, care locuia singur și nu avea aparținători. Medicii legiști au con­sta­tat că moartea a fost ne­vi­o­len­tă, cauza decesului fiind... inaniția, adică Sandu Prisecariu a murit de foame. (F.R.)
Editorial
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Traian Băsescu are încredere în proiectul "Roșia Montană"
În opinia liderului PD cei care se opun proiectului "nu și-au primit partea leului"
      BăsescuPrimarul general al Capitalei a precizat că a în­tre­prins această ultimă vizită la noi în județ dintr-un motiv precis: acela de a vedea Ro­și­a Montană și de a verifica dacă cele spuse despre e­fe­cte­le negative asupra me­diu­lui sunt corect evaluate. Bă­ses­cu a precizat că este con­ști­ent de faptul că în "lume nu există un minerit ecologic, acesta nu s-a inventat încă", dar trebuie ținut seama că proiectul reprezintă un pilon de susținere pentru continuitatea exploatărilor în domeniul privat al mineritului în România. Acest subiect va constitui obiectul unor aprige dezbateri politice în Capitală, întreținute de oameni mai mult sau mai puțin specializați. Pentru a se evita marea problemă a contestării transparenței, corectă ar fi declanșarea unei campanii de mediatizare a realităților generate de activitățile de exploatare. Liderul PD este de părere că criticile celor care se opun sunt rezultatul unor jocuri de interese ale "celor care nu și-au primit partea leului", condamnând astfel zona la sărăcie. Acesta a mai recunoscut faptul că nu este un mare susținător al proiectului în discuție, dar trebuie acceptat că este o investiție extraordinară din punct de vedere al volumului financiar pus la dispoziție, nemaiexistând o investiție de o asemenea amploare nicăieri în țară. Orice ban investit în acestă zonă va crea un efect de bunăstare pentru cei care depind de minerit și care trăiesc acolo, ținând cont de rata mare a șomajului și a sărăciei. Siguranța poporului român este reprezentată de procentul de 50 la sută din cantitatea de aur extras pe care o va păstra România.
     Exploatarea celor patru zăcăminte este estimată a se desfășura pe o perioadă de aproximativ 20 de ani, timp în care guvernele vizionare, sănătoase, cu o politică corectă vizavi de zonele miniere afectate, ar putea să creeze o viață economică mineritului. Dar o renunțare brutală în 2007, odată cu intrarea în Uniunea Europeană, la exploatările zăcămintelor de la Roșia Montană, ca efect al sistării subvenției ar fi o măsură care ar afecta viața socială și economică a zonei. Traian Băsescu este de părere că "nu avem dreptul, după experimentul Valea Jiului, să repetăm experiența tristă încă o dată". În Țara Moților, și așa cu problemele ei, în condițiile actuale, trebuie evitată o exacerbare a problematicii economice care va determina zone de calamitate socială. În concluzie s-a subliniat că nu trebuie abandonată investiția de la Roșia Montană.
Adina KATONA

Ampelum Zlatna, oprită... între ciocan și nicovală
Ministrul Sârbu invocă o strategie de restructurare care nu a fost respectată decât într-un singur punct: disponibilizarea de personal!
      Situația de la Ampelum Zlatna (care și-a oprit temporar activitatea) a fost îndelung mediatizată, dar nu poate fi abordată decât raportată la contextul general, adică integrată în tabloul complet al mineritului românesc. Și al economiei, în general, o economie pe care parcă doresc să o pună pe butuci tocmai cei ce ne conduc destinele. Este cât se poate de adevărat că datoriile societății se ridică la cifre impresionante (gaz, curent, salarii etc.) și că efortul bugetar pentru susținerea acesteia (ca și a altor societăți din sectorul minier) a fost uriaș, de-a lungul timpului. (În perioada 1990-1996, pentru susținerea sectorului minier românesc statul a cheltuit 4.273,3 milioane de dolari, la care s-a adăugat o pierdere de exploatare în valoare de 666,1 milioane de dolari, iar în perioada 1997-2000 statul a cheltuit pentru susținerea sectorului 731,8 milioane de dolari, la care se adaugă pierderi din activitatea de exploatare în valoare de 461,4 milioane de dolari, datorii la bugetul de stat, bugetele fondurilor speciale și bugetele locale în valoare de 1060,8 milioane de dolari, datorii la furnizori în valoare de 131,7 milioane de dolari, din care 92 de milioane de dolari numai pentru energia electrică consumată etc.) Acest adevăr, susținut de cifrele de mai sus, relevă necesitatea restructurării sectorului, dar o restructurare coerentă, cu termene clar stabilite (și respectate) și cu crearea de alternative viabile. Ceea ce nu s-a întâmplat...
     Dar, pentru că vorbim despre Ampelum, singurul combinat de prelucrare a minereului cuprifer din țară, să aruncăm o privire asupra evoluției producției miniere la concentrate cuproase în perioada 1990-2000, în funcție de evoluția pieței și de nivelul de subvenționare acordat de Guvern: 1990- 32,0 mii tone; 1996- 24,5 mii tone; 1997- 23,6 mii tone; 2000- 16,1 mii tone; 2001- 19,1 mii tone; 2002- 21,7 mii tone. Se observă, așadar, o creștere în ultimii doi ani, față de anul 2000, în condițiile în care minele care aprovizionau Ampelum cu concentrat de cupru vând marfa brută în străinătate. Iar cu acordul cui se face, de vreo trei ani încoace, așa zisa "speculă" cu această marfă subvenționată de stat? Păi cu derogare de la Ministerul Economiei și Comerțului (cu excepția SC Cuprumin Abrud SA, societate de sine stătătoare). Așadar, "marele poluator" Ampelum a fost strâns de gât tocmai de ministerul de resort, iar apoi a intrat sub supravegherea specială a APAPS, care va răspunde de lichidarea societății. Ce se va întâmpla cu oamenii de acolo? Cui îi pasă? Chiar și pentru salariile lor din luna iulie se dă... din umeri.
     Dar, revenind la datoriile pe care le înregistrează Ampelum (fără a susține neapărat, cum fac gurile rele, că societatea a fost devalizată în favoarea fotbalului), să le integrăm în context general. Carevasăzică, s-au solicitat tarife preferențiale (de către conducerea minelor și a Ampelum). Pentru gazul metan la prețul de import iar pentru energia electrică la un preț mediu între prețul energiei produse în sistem "termo" și cel al energiei produse în sistem "hidro". Dar producătorul, subordonat Ministerului Economiei și Comerțului, face vrând nevrând politica FMI, nu protecție socială, iar prețul către beneficiarul român rămâne de 50 de dolari/MW. Bine că facem protecție socială în... Grecia (prin rețelele turcești), unde exportăm energie electrică la prețul de 23 de dolari/MW! Dar, mă rog, aceea este singura zonă în care putem exporta. Tot FMI impune ca industria extractivă și prelucrătoare de minereuri să funcționeze în regim privat. Asta ar fi o soluție pentru Ampelum, și directorul Mălușel pare a agrea ideea, dar... de unde investitori? Cât privește strategia invocată de ministrul Sârbu, în cadrul întâlnirii de la Zlatna, strategie care, chipurile, ar conține un calendar precis de închidere până în 2007, aceasta e doar un scenariu frumos, cu aplicare dezastruoasă pentru comunitățile minerești. Pentru a vă edifica, redăm câteva date din strategia respectivă, structurată pe trei etape: acțiuni imediate, pentru anul 2003; acțiuni pe termen mediu, pentru perioada 2003-2005; acțiuni pe termen lung în perspectiva anului 2010, pentru dezvoltare durabilă. Să luăm, de pildă, măsurile imediate, pentru anul 2003: asigurarea funcționării companiilor/societăților miniere, în condițiile resurselor destinate sectorului, așa cum au fost prevăzute în buget (care cuprinde mai multe acțiuni de care răspund companiile, societățile, AGA, consiliile de administrație etc.); asigurarea protecției sociale a personalului ce urmează să fie disponibilizat din activitatea minieră, care cuprinde, de asemenea responsabilități clare pentru Minister, conducerea companiilor etc.: *convenirea măsurilor și acțiunilor de protecție socială cu organizațiile sindicale și personalul afectat; *informarea personalului cu privire la situația minelor; * stabilirea criteriilor de selectare a personalului ce urmează să fie disponibilizat; *acordarea drepturilor stabilite prin lege (de pildă salariile compensatorii, care se acordă, probabil, după "modelul" de la Haneș); *redirijarea traseelor de transport al personalului și/sau asigurarea condițiilor de cazare în apropierea noului loc de muncă (!!!); *identificarea locurilor de muncă ce pot fi ocupate de femei ș.a.m.d. La acestea se adaugă promovarea unui proces de restructurare transparent, asigurarea cadrului legislativ, restructurarea ca­pa­ci­tă­ți­lor de producție, transformarea principalelor localități miniere în centre de dezvoltare a sectorului în­tre­prin­de­ri­lor mici și mijlocii, îmbunătățirea condițiilor de trai, exploatarea resurselor locale din sectorul agricol, forestier și piscicol (în cazul Zlatnei măsura asta-i de-a dreptul rizibilă) etc.
     După cum vedeți, o poveste frumoasă, cu termene clar stabilite (dar nerespectate până acum) și cu responsabili nominalizați (care nu-și asumă prea multe răspunderi). Nu credeți? Păi să-i întrebăm (ministerul, conducerile companiilor, ale societăților, AGA, con­si­li­i­le de administrație), câte dintre acțiunile respective au fost efectuate? Aha, disponibilizarea, oprirea activității. Asta da! Probabil singurele obiective din strategie, care vor fi îndeplinite în timp record...
Ioan HĂNȚULESCU

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.