Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Sindromul agathonian
      Dl. Matei Agathon, era să zic Agamiță, fost ministru al Turismului, om umblat prin lume, cel care a adus palmieri și i-a autohtonizat, adică împământenit pe Litoral, dar care până la urmă s-au prăpădit, a ridicat o problemă de mondenitate pesedistă, recte cea a ghiulurilor și lanțurilor de aur pe care le poartă colegii de partid. Cică n-ar da bine unui partid social-democrat să afișeze ostentativ o bunăstare sfidătoare pentru mai mult de 80 la sută din populația țării. Trebuie să recunoaștem că e o observație de bun simț. Sondajele de după 1990 au arătat de fiecare dată că marea masă a populației sărăcește și că opinia majoritară este că toate averile s-au făcut prin mijloace ilicite.
     Problema e veche. Regii se purtau regește, plebea mai țărănește. Și nu e vorba de rafinament, despre valoarea propriu-zisă a hainelor. Un funcționar putea fi identificat foarte ușor de un burghez, un intelectual de un meșteșugar, tocmai prin hainele pe care le purta. De aici și proverbul "omul după haine se cunoaște". Astăzi este foarte greu să identifici status-ul social al unei persoane numai după vestimentația acesteia. Costume Armani poartă în egală măsură politicieni, oameni de afaceri, creatori de modă sau studenți bogați. Hainele au ajuns mai mult un atribut al prosperității decât un indiciu al capacității intelectuale, al demnității sau al cinstei. Hainele sunt elocvente în ceea ce privește existența banilor. Și la noi, banul este asociat cu puterea. Ținuta vestimentară a unui politician nu trebuie să exprime nici non-conformism, dar nici prosperitate evidentă, regulă pe care o exemplifică foarte bine Ion Iliescu. Dar fudulia, morga aristocratică face însă casă bună cu clasa politică. Și cum să nu se gândească omul simplu la vremurile când i se dădea pe bani puțini, pe cartelă, un costum de haine sau un palton, o pereche de pantofi sau bocanci, iar mai târziu bilete de vacanță la munte sau la mare, excursii aproape gratuite la sfârșit de săptămână, cu cazare și echipament oferite de sindicat. Iată că după 12 ani de experimente social-politice, tot mai mulți cetățeni umblă în hainele deja zdrențuite, cumpărate pe vremea odiosului, este îmbiat cu un corn și o cană cu lapte. Foamea și zdrențele semenilor ar trebui să fie principalii adversari ai politicienilor și magnaților bine îmbrăcați. Ar trebui să le fie rușine!
     Desigur că nu ducem nostalgia cazărmii de odinioară, dar nici nu poți să spui că îți merge bine, că ești liber de orice constrângere, când sărăcia din jur e mai mare ca niciodată. Am ajuns de râsul lumii. Cei chemați s-o asaneze, se află în topul marilor troznitori, cu averi făcute peste noapte, necontrolate și necontrolabile. Cu alte cuvinte, am avut nerușinarea să punem lupul paznic la oi. Se spune că există oameni buni și oameni răi, oameni deștepți și oameni săraci cu duhul, iar în politică sunt personalități și personulități. Ne miră până peste poate cum un om ca Iliescu, născut socialist și trăind liberal, s-a lăsat acaparat de îmbuibați și îmbogățiți. Mai mult decât baronii de altă dată, "baronul" modern din România este reprezentantul unei clase de îmbogățiți, unde limuzinele luxoase, ceasurile care valorează cât limuzinele, telefoanele-buijuterii sunt etalate la mare cinste. Să nu uităm că, pe lângă apartenența la un grup, etalarea unor obiecte de lux exprimă în plan secund dorința de putere absolută. Să mai ținem minte că, la origini, puterea absolută înseamnă și sacrificiu pentru menținerea ființei colective a poporului.
     Și atunci, la ce a fost bună răpăiala electronică din decembrie '89, spectacolul istoric la care au participat actori și regizori iscusiți, dar și lunetiști capabili să tragă în portretele aflate în galeria de artă universală, nu și în oratorii scăldați în lumina reflectoarelor din balconul C.C. al PCR. Oare n-ar fi mai bine să ne purtăm cum ne e vorba și să vorbim cum ne e portul?
Gheorghe JURCĂ