Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Pântecele înfometat nu are urechi
      După ce vreme de doi ani mișcările de protest ale sindicatelor - fie ele din industrie, sănătate, învățământ sau studențești - au avut destul de mică amploare, oferind guvernului mult dorita pace socială, asistăm în această iarnă la o revigorare. Mitingurile și grevele s-au înmulțit. De la siderurgiști la studenți, de la muncitorii de la Roman Brașov sau ARO Câmpulung la asistenții din sănătate, toți cer același lucru: garantarea locurilor de muncă sau salarii mai mari. O cerere îndreptățită, dacă judecăm din perspectiva nivelului de trai care în ultimii 14 ani a scăzut constant, insecuritatea față de ziua de mâine devenind pentru români principala spaimă. Nu-i de ici de colo ca peste jumătate din totalul populației să se afle la limita sărăciei! O "performanță" care nu stârnește invidia nimănui. Dacă judecăm însă după cât se produce în economia românească, vedem că justificarea acestor cereri pălește. Nu dispare, dar... așa cum spunea proaspătul ministru interimar al Integrări Europene - Vasile Pușcaș, trebuie în primul rând să producem, să construim o economie eficientă și abia apoi va veni și bunăstarea. Integrarea în Uniunea Europeană nu înseamnă numai drepturi, ci și condiția unei economii care să poată face față competiției. Același lucru ni-l spuneau și guvernanții din perioada 1996-2000, chiar dacă exprimarea lăsa de dorit: "trebuie să ne fie mai rău înainte de a ne fi mai bine", ceea ce, deși era adevărat, le-a atras destule critici. Iar destructurarea și apoi restructurarea economiei pe bazele principiilor cererii și ofertei nu se poate face fără durere. Acea durere care a scos acum din nou oamenii în stradă pentru că, în ciuda îndreptățirii măsurilor luate de guvern, pântecele înfometat nu are urechi!
    Pentru a răspunde cererilor sindicatelor, ajutoarele și salariile compensatorii nu rezolvă problema (deși disponibilizații de la Siderurgica Hunedoara primesc acum 5 milioane lei/lună timp de 2 ani), ci crearea de noi locuri de muncă. În acest fel nici presiunea asupra bugetului nu ar fi atât de mare ca în prezent, când sunt alocate Ministerului Muncii și Solidarității Sociale peste 12 procente din Produsul Intern Brut, de trei ori mai mult decât pentru Sănătate și Învățământ, de exemplu. Și apoi ce fac disponibilizații după ce ies din plată? Despre acuta necesitate a creării de noi locuri de muncă se vorbește de ani de zile. Ne amintim că, după masivele disponibilizări ale minerilor din Valea Jiului, s-au constituit agenții speciale în acest scop. Dar rezultatele sunt slăbuțe în comparație cu eficiența cu care mai marii acestor agenții au lucrat pentru dichisirea sediilor și dotarea lor cu logistică de ultimă oră. Acum se vorbește la fel de mult și de aprofundat despre constituirea parcurilor industriale, care să folosească terenurile, halele, chiar și echipamentele de pe platformele industriale dezafectate. Unele dintre aceste parcuri industriale chiar s-au înființat. Din păcate, eficiența lor este asemănătoare cu cea a agențiilor sus-amintite. Și nici nu poate fi altfel când impozitul pe forța de muncă este extrem de mare. Și asta pentru că bugetul are mare nevoie de bani. Bani din care, cea mai mare felie, am arătat deja, se duce pe protecția socială, de care este nevoie pentru că nu sunt locuri de muncă. Cercul vicios ce face coșmarul oricărui strateg în economie.
Anca DINICĂ