O altă "gogoriță securizată" a birocraților:
Protecția copiilor - secret de stat?!
În data de 1 martie 2004 (așa, ca "mărțișor"), prin adresa nr. 1451, Consiliul Județean Alba atrage atenția "instituțiilor și societăților comerciale" pe care le are în subordine (și celor la care este acționar unic sau majoritar), asupra a ceea ce se definește prin termenul de "informații clasificate în România". Nu redau aici toată înșiruirea de acte normative pe care se bazează adresa respectivă, pentru că e treaba juriștilor să afle cât de îndreptățit este ceea ce solicită prin aceasta, onor consiliul. Este suficient să vă spun că această înșiruire începe cu HG nr. 585/2002, pentru aprobarea standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, și sfârșește cu referatul nr. 1229/20 februarie 2004, privind punerea în aplicare a prevederilor legale de protecție a informațiilor clasificate. Prin adresa respectivă se atrage atenția instituțiilor și societăților menționate că, până la data de 10 martie a.c., sunt obligate "să pună la dispoziția d-lui Radu Neag următoarele date: *lista proprie a actelor care conțin informații clasificate- secrete de serviciu sau secrete; *numele și funcția persoanelor care manipulează sau au acces la aceste categorii de acte; *obiectivele, sectoarele și locurile în care sunt gestionate informațiile clasificate- secrete de serviciu sau secrete" Curios este faptul că printre societățile care au primit adresa respectivă se află și... DGPDC și DJAS! Adică Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și Direcția Județeană de Asistență Socială (fostă ISTH). Iar prima se ocupă de copii, iar a doua de persoanele cu handicap. Păi, ce treabă au, frate, copiii și handicapații cu "informațiile clasificate"? Și, cu atât mai mult nu înțelegem de ce a fost trimisă această adresă la cele două instituții, din moment ce în textul ei se arată explicit ce înseamnă cele solicitate, după cum urmează (în paralel cu "explicitarea", vom proceda și noi la o "traducere" de termeni, ca să vedeți ce se poate subînțelege de către niște funcționari prea zeloși): "Prin informații clasificate se înțeleg informațiile, datele, documentele de interes pentru securitatea națională, care, datorită nivelurilor de importanță și consecințelor care s-ar produce ca urmare a dezvăluirii sau diseminării neautorizate, trebuie să fie protejate" (Oare prin aceasta se înțelege structura organizatorică, cu numărul de angajați al celor două direcții, numărul de copii instituționalizați sau protejați prin alte măsuri, al celor adoptați, al celor decedați din diferite motive și în diferite circumstanțe, condițiile lor de viață și dezvoltare, și măsurile ce se iau asupra lor? Se înțelege, oare, prin aceasta, numărul de handicapați, drepturile lor, suferințele lor etc.? Iar prin "dezvăluire" și "diseminare neautorizată" se înțelege publicarea celor de mai sus în presă?) Să trecem mai departe: "Prin informații secrete de serviciu se înțeleg informațiile a căror divulgare este de natură să determine prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat." (Oare asta înseamnă că e "secret de serviciu" modul în care se lucrează cu copiii și cu persoanele cu handicap? E "secret de serviciu", de pildă, să aflăm că a murit un copil din rețeaua de asistenți maternali profesioniști? Sau că niște copii dintr-un centru de plasament sunt jigniți, bătuți etc.? E "secret de serviciu" faptul că asistenții sociali din Blaj fac anchete sociale pe Valea Sebeșului, iar cei din Alba Iulia... în zona Blajului? E "secret de serviciu" faptul că un copil adoptat, sau aflat în plasament, pleacă împreună cu familia substitut în Spania, iar asistenții DGPDC află acest lucru abia... după doi ani? E "secret de seviciu" faptul că o persoană cu handicap e pusă tot mereu pe drumuri pentru cea mai măruntă hârtie?) Mai departe: "Prin informații secrete se înțeleg informațiile care privesc securitatea națională, iar divulgarea lor neautorizată este de natură să producă daune securității naționale". (Ce au, frate, copiii și handicapații, precum și persoanele care se ocupă de ei, cu "securitatea națională"?)
Iar acum, ca un "corolar" la cele de mai sus, vă putem informa că prin această adresă s-a vârât spaima în funcționarii celor două direcții (precum și în cei ai altor instituții și societăți), iar aceștia refuză orice contact cu presa. De pildă, DGPDC ne-a furnizat, recent, niște date de interes public (și care nu aveau nici în clin nici în mânecă cu securitatea națională), abia după ce am emis o hârtie oficială! Spaima, ca spaima, din funcționari, dar mai grav este faptul că sub denumirea de "informații clasificate" (care sunt prohibite presei!), pot fi mascate interese, proceduri, afaceri, cazuri, suferințe care, dacă ar fi aduse la cunoștința publică, prin presă, este clar că ar "determina prejudicii unor persoane juridice de drept public sau privat" (diferite instituții ineficiente ale statului), ar avea "consecințe" asupra funcționarilor slab pregătiți sau corupți din acestea și, de asemenea, ar "produce daune securității (!?) naționale", în măsura în care dezvăluirea lor ar deteriora imaginea externă a României. Căci, de azi, ceea ce afirmă presa în cel mai mărunt colț de țară e preluat și transmis la nivel european și mondial! Prin urmare, pe cine dorește să protejeze Consiliul Județean Alba, și... de cine? Nu cumva este vorba de o protejare a eventualelor matrapazlâcuri și greșeli (eventual acte de corupție) ale funcționarilor proprii?
Ioan HĂNȚULESCU
Cu viteză într-un copac
La sfârșitul acestei săptămâni, pe DJ 107 F, între Șona și Jidvei, a avut loc un accident de circulație. Conducătorul auto, Attila Jakob, din satul Sânmiclăuș, conducea un autoturism Dacia 1310. Într-o curbă, șoferul nu a redus viteza, a pierdut controlul volanului, iar mașina a ieșit de pe carosabil lovindu-se de un copac. În urma impactului, conducătorul auto a suferit o fractură de femur stâng.
(F.R.)