Editorial |
Năvodul PNA are ochiuri prea mari
Parlamentul European, deși guvernul de la București aștepta o atenuare a raportului Emmei Nicholson, este și el de părere că situația negocierilor de aderare a României la Uniunea Europeană și mai ales modul de implementare a acquis-ului comunitar adoptat deja este în întârziere. "România mai are multe de făcut pentru respectarea criteriilor politice stabilite la Copenhaga". Asta înseamnă în principal că problemele privind corupția sunt încă nerezolvate. Corupția este generalizată și îi implică deopotrivă pe oamenii din administrație, pe judecători și pe politicieni. Tocmai de aceea, Gunter Verheugen a cerut ca și "peștii cei mari să ajungă după gratii". Semn că oficialii europeni nu s-au lăsat păcăliți de ultimele acțiuni ale Parchetului Național Anticorupție, care a trimis în judecată ceva plevușcă. O administrație coruptă este o administrație care nu poate aplica eficient legile europene și deci și îndeplinirea criteriilor de aderare este greu de atins. Așa se face că România, chiar dacă va reuși încheierea tuturor capitolelor de aderare rămase în discuție, ar putea întâmpina greutăți în votarea aderării efective. Pentru că votul se dă în fiecare dintre parlamentele țărilor membre ale Uniunii Europene, iar ca reprezentanți ai cetățenilor țărilor respective, aceste parlamente s-ar putea să nu fie de acord cu prețul prea ridicat pe care europenii trebuie să-l plătească pentru aderarea României. Desigur, aceasta nu înseamnă că europenii nu ne doresc, ci doar că așteaptă de la noi să și facem ceva concret și eficient pentru ca dezideratul aderării să fie la fel de atractiv pentru ambele părți. Mai exact, se așteaptă să fim parteneri serioși.
Problemele corupției sunt indisolubil legate de disfuncționalitățile din Justiție, care rămâne cel mai vulnerabil sector. Nu întâmplător, restructurarea guvernului a fost dublată de o remaniere, care a însemnat de fapt înlocuirea ministrului Rodica Stănoiu. Paradoxal, deși a avut cele mai proaste rezultate dintre toți miniștrii care au făcut parte din guvernele de după anul 2000, Rodica Stănoiu a fost cea mai protejată. Cel mai bun argument în favoarea acestei afirmații îl reprezintă chiar ședința de miercuri a plenului Parlamentului în care s-a validat noul guvern. Nicăieri numele Rodicăi Stănoiu nu apare însoțit de cuvântul "demisie" sau "demitere". Ca nu cumva să-i afecteze CV-ul și să i se strice imaginea publică. Ce contează că ezitările și bâlbâielile ei în fruntea Ministerului Justiției ne costă acum încrederea partenerilor europeni? Mai grav este că și ambiguitatea procedurii de înlocuire a domniei sale este de natură a fi un semnal negativ pentru forurile europene. Nici acum, în ceasul al doisprezecelea, guvernul de la București nu arată clar că înțelege să ia taurul de coarne. Și acum suntem mai sensibili la solicitările interne, decât la cele externe. Poate că nu s-a înțeles exact gravitatea situației! Păcat, pentru că Uniunea Europeană îți dă, dar nu-ți bagă în traistă. Nici data de aderare - anul 2007 - nu mai este atât de sigură, chiar dacă oficialii de la București ne spun că totul e bine, de vreme ce au fost prevăzute fonduri suplimentare pentru România după acea dată. Comisia europeană va propune la 27 aprilie o nouă strategie față de România. Un semn de bunăvoință pe care nu trebuie să-l ignorăm, procedând așa cum am făcut-o până acum. Anca DINICĂ
|