Editorial
Banii publici și ocara
    Mâine campania electorală pentru alegerile locale se încheie. Timp de 24 de ore (în ziua de sâmbătă adică) alegătorii pot reflecta asupra promisiunilor candidaților, vor analiza cine i-a convins și cine nu, cine merită să le primească votul și cine nu. Care le este însă materialul de reflecție adunat după 4 săptămâni de campanie e­lectorală? În primul rând perorații de cele mai multe ori exagerate (ca să nu spunem altfel) asupra folosirii banilor publici și seturi consistente de ocări la adresa celor care au făcut câte ceva pentru comunitățile lor. Pentru că în mintea unora este suficient să înjuri tare și pe toate canalele media pentru a-i convinge pe cetățeni să te voteze, chiar dacă la o analiză mai atentă a conținutului mesajului, nu prea ai ce oferi. De vorbit și de promis poate oricine, vorba aceea: laudă-mă gură, că de-aia îți dau friptură!" Cu putirința stau unii candidați mai rău. Și tocmai aceia au gura cea mai aprigă! Nu cred însă că atunci când vine vorba de problemele administrației publice locale, ale comunității, deci ale noastre ale tuturor, e normal să-i ardă cuiva de glumă sau de experimente. Cât despre acuzele privind ineficienta gospodărire a banilor publici, nici unul dintre acuzatori nu a prezentat alegătorilor vreo cifră cât de mică (sau de rară) din care să rezulte că la aceleași prețuri, cu aceiași bani, în aceleași condiții ei pot face mai mult. Doar promit lapte și miere în speranța că promisiunea va seduce suficient astfel încât să nu mai trebuiască să detalieze un program pe care nu-l au de fapt. Ba am văzut chiar oameni care au avut și până acum un cuvânt de spus în ce privește gospodărirea localităților și care, culmea, deși puteau să facă ceva mai demult, s-au trezit abia acum că nu sunt mulțumiți. Ca motor al progresului, nemulțumirea este o stare benefică, dar ce i-a împiedicat până acum să vorbească? Poate comoditatea? Poate dezinteresul real față de problemele cetățenilor, un dezinteres pe care l-au aruncat rapid la coș de cum a început campania electo­rală, pozând acum în părinți grijulii ai localității? Cei ce cred că cetățenii nu văd toate aceste tertipuri și schimbări de atitudine, că nu știu cine câte parale face, se înșeală. S-a vorbit în această cam­panie electorală atât de mult de banii publici încât aproape ne temem ca nu cumva, prin uzură, tema (importantă de altfel) să de­vină desuetă, plictisitoare. Așa s-a întâmplat cu conceptul de re­formă plimbat și el din gură în gură la toate nivelurile până când și vorbitorii și auditorii s-au plictisit, iar re­forma merge tot șchiopătând! Nu putem totuși să nu mai spunem ceva: de ei, de banii publici trebuie să aibă grijă nu numai cei care-i gestionează, ci și noi ce­tățenii. Toate estimările sociologice de până acum arată că absen­teismul la aceste alegeri va fi foarte mare. Chiar dacă Legea electo­rală nu mai prevede obligativitatea prezenței la urne a 50% plus unu dintre alegători pentru validarea scrutinului, este totuși necesar ca și cetățenii care s-au declarat scârbiți de politică declarând că nu vor merge la vot, să-și exercite dreptul de a vota. În multe cazuri în acest fel se va putea decide încă din primul tur care va fi primarul ales și se va evita un al doilea tur de scrutin, cu toate cheltuielile pe care el le implică. Pentru un oraș de mărimea municipiului Alba Iulia un al doilea tur de scrutin înseamnă o cheltuială de aproximativ 1 miliard de lei, din banii contribuabililor bineînțeles. Dar nu numai acest fapt trebuie să-i ducă pe cetățeni la vot, ci și conștientizarea realității că votând devin mai responsabili, alături de cei votați, de destinele comunității din care fac parte. Mai mult, democrația se con­struiește cu astfel de cetățeni reponsabili, nu cu cetățeni care-și declamă nemulțumirile la o bârfă mică cu prietenii. Dacă doriți ca voința dumneavoastră să aibă șanse de a deveni realitate participați la votul din 6 iunie!
Anca DINICĂ