Prima pagină Ediția din: 3.6.2004
Sondajele de opinie între emoție și rațiune
Ele trebuie să ofere informații despre ce așteaptă lumea de la aleși
    Am avut ocazia să-l ascult pe președintele Confederației Ame­ricane de Cercetare a Opiniei Publice, dl. Rob Daves, care este în prezent directorul departamentului de cercetare și sondaje al coti­dianului "Minneapolis Star Tribune", spunând multe lucruri despre sondajele de opinie. În SUA, majoritatea sondajelor de opinie sunt comandate de mass-media și nu de partidele politice ca la noi. La americani, sondajele sunt considerate lucruri foarte serioase, teh­nice, cu o largă audiență în rândul publicului, făcute de regulă pentru trei luni. La ei, un sondaj costă între 15.000 și 20.000 de dolari, în România, tariful pentru un sondaj este de circa 5.000 de dolari. Son­dajele oferă în primul rând informații clare despre ce așteaptă lumea de la aleși. Teme importante cum sunt taxele, impozitele, portul de armă, soarta pe care trebuie să o aibă criminalii au fost clarificate la americani și cu ajutorul sondajelor. Politicienii au ținut cont de a­ceste sondaje și de cele mai multe ori au respectat dorința oa­me­nilor. Un sondaj este ca o fotografie, practic reflectă gândirea cetă­țenilor despre un anumit lucru la un moment dat. Sondajul îți spune dacă ceea ce faci este bine sau nu, sau ce ai de făcut pentru a recupera. Un sondaj îți mai poate arăta dacă ești perceput ca și can­didat, dacă mesajul tău este agreat de alegători. În general, în sondajele făcute de americani, aceștia nu previzionează viitorul și vorbesc de măsurarea opiniei publice la timpul prezent sau trecut. La noi, majoritatea sondajelor încep cu întrebarea clasică, "Pe cine ați vota dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri?". Temele pe care cetățenii le consideră importante sunt subiect de discuție pentru can­didați. Dacă aceștia evită temele din sondaje, ziariștii merg la politicieni și insistă pe lângă aceștia să răspundă la întrebările res­pective. În SUA a devenit chiar o practică ca înainte de ziua ale­gerilor, competitorii să fie chestionați cu 5 întrebări de interes public. Răspunsurile oferite înseamnă o diferențiere de opinii, de care alegătorul profită pentru a se decide cu cine votează. Din păcate, de cele mai multe ori, la noi, candidații vorbesc despre ceea ce vor ei, nu despre ce vor să audă oamenii. Un sondaj profesionist se face de obicei înainte de începerea campaniei electorale, iar el se repetă imediat după începerea campaniei, pentru aceiași respondenți. Re­zul­tatele vor arăta că opinia aceluiași grup de oameni se poate modifica în termen scurt sau nu. De acționat se va acționa în funcție de rezultate. În ceea ce privește candidații, dacă aceștia sunt a­propiați, cel de pe locul II poate folosi rezultatele, lansând un apel spre alegători să vină la vot. "Mai avem un pic, putem câștiga, îi putem depăși pe ultima sută de metri" trebuie să sune îndemnul candidatului. În caz că diferența este prea mare, candidatul de pe locul II riscă să piardă și mai mult, întrucât alegătorul crede că este o distanță prea mare pentru a fi recuperată și acordă votul celui mai bine plasat sau nu mai merge la vot.
    În România, sondajele folosesc teribil de mult măsurători emo­ționale, pe lângă partea rațională, așa că răspunsul sondajului te poate duce în eroare. Tot la noi, sondajele sunt folosite ca "arme electorale", adică se încearcă seducerea, nu convingerea alegă­to­rului. În plus, majoritatea sondajelor sunt făcute la comanda politică a unui partid și nu a presei independente, care nu dispune de fonduri la acest capitol. Ziarele, radiourile și televiziunile preiau în general aceste son­daje, venite în special pe agențiile naționale de știri, iar pentru a-l proteja pe alegător, semnalează distinct cine a comandat sondajul. Acest lucru îl ajută pe cetățean să fie mai ferit de aumite confuzii. Ca să nu mai vorbim, că la noi, majoritatea institutelor de sondaje au legături cu scena politică, printr-o formă sau alta. Așa­dar, ce­tățenii sunt bombardați cu informații de acest gen, difuzate pe bandă rulantă în perioada alegerilor. Dacă sondajele își ating scopul și mai "întorc" din nehotărâți este o probabilitate, nu o certitudine. Din păcate, toată lumea se "bate" pentru cei 50 la sută dintre ce­tățenii care spun că vor merge la vot, dar partidele uită să-și sta­bilească mesaje și tactici ale celor nehotărâți, care pot fi atrași la vot. Și acesta este un segment de alegători important, dar care, din ce am văzut în această campanie, a rămas în continuare virgin.
    Și în final aș mai spune ceva: și în SUA, ca și la noi, sondajele sunt criticate de cei care stau prost. Cu toate acestea, peste o­cean, sondajele sunt extrem de precise.
Florin ROMAN

Pistol descoperit la Stremț
    Postul de poliție Stremț a fost sesizat marți, 1 iunie, de Sma­ran­da C. din localitate despre faptul că în timp ce făcea curățenie în podul casei sale a descoperit o armă. Sosiți la fața locului, polițiștii au constatat că în podul casei, lângă coșul de fum, era ascuns un pistol cu trei cartușe,cu percutorul blocat. Pe patul armei, placat cu material plastic, erau gravate inițialele N.F. Arma a fost ridicată pentru expertiză balistică. (N.I.T.)
"Educație rutieră - educație pentru viață"
    Sub acest generic s-a desfășurat zilele trecute, la Aiud, un con­curs școlar județean, pe teme rutiere, în organizarea ISJ Alba și a Serviciului Poliției Rutiere Alba. În urma concursului - un veritabil test pentru obținerea permisului auto, dat cu probe practice pe... biciclete - echipajul Colegiului Național "Titu Maiorescu" a obținut locul întâi. Au urmat echipajul Școlii generale nr. 4 Cugir (loc II) și cel al Școlii generale "Axente Sever" din Aiud (loc III). Echipajul Colegiului "Titu Maiorescu" va participa în această lună la faza na­ți­onală a concursului ce se va desfășura la Iași. (N.I.T.)

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.