Editorial
Votul ca antidot la sedativele electorale
    Campania electorală a ajuns la final. Ce-i drept, în acest an, ea nu ne-a stresat prea mult, grație Legii pentru alegerea autorităților publice locale, care acordă o mare atenție reglementărilor din do­meniul audiovizualului privind publicitatea electorală. Dat fiind faptul că televizorul și radioul sunt principalele surse de informare pentru majoritatea copleșitoare a electoratului, înțeleg grija supra­dimen­si­onată a parlamentarilor majoritari față de aceste oglinzi prețioase. O primă expresie a respectivei "griji" a fost faptul că posturilor publice de radio și televiziune li s-a interzis să vândă spații publicitare e­lectorale, interdicția fiind valabilă, culmea, și pentru posturile private. Efectul scontat a fost că acestea, când nu au ignorat cu totul cam­pania electorală, au programat emisiunile de profil la ore de minimă audiență. PRO TV de exemplu, ghidat de sloganul său "Gândește liber", a difuzat emisiunile electorale dimineața, astfel încât domnii candidați să nu sucească, Doamne ferește, mințile alegătorilor. A­ba­terile de la regulă au fost dictate de necesitatea scoaterii la rampă a lui Mircea Geoană, după ce acesta a început să piardă puncte prețioase prin neprezentarea sistematică la confruntările di­recte cu tumultuosul Traian Băsescu. Dintre televiziuni, Antena 1 a dat cea mai mare atenție campaniei electorale, această gene­ro­zitate datorându-se faptului că patronul său, Dan Voiculescu, este interesat de promovarea partidului pe care îl conduce, devenit atât de PUR încât prea puțini alegători mai pot face vreo legătură între acesta și PSD-ul care l-a băgat în Parlament.
    În sfârșit, o mare problemă a moderatorilor de emisiuni radio-tv a fost respectarea articolului 65 din legea electorală, în care li se cere "să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare" și "să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale și a tematicii stabilite". Cum Dumnezeu să pui întrebări incomode când ești limitat de asemenea prevederi? Efectul lor de­vastator a fost transformarea așa-ziselor dezbateri electorale în suc­cesiuni de monologuri, tentativele de dialog fiind sufocate în fașă.
    În majoritatea cazurilor, micile izbucniri ale unor candidați mai co­lerici, care și-au dat drumul la gură, n-au reușit să alunge mo­notonia, astfel încât telespectatorii s-au mutat în zona mai dinamică a filmelor și a emisiunilor de divertisment. Acest lucru a dat câștig de cauză strategiei partidului de guvernământ care pe tot parcursul existenței sale sub diverse denumiri, de la FSN la PSD, a recurs la politica sedării electoratului, trezirea acestuia prezentând un grad de pericol comparabil cu acela al azotatului de amoniu care a explodat la Mihăilești. Un experiment făcut de câțiva jurnaliști de la "România Liberă" anticipează, vai, destul de bine ceea ce se va întâmpla duminică în zonele rurale izolate și sărace. Iată pe scurt experimentul, așa cum a fost el prezentat în preambulul reportajului "Candidat pentru o zi": "Pâine, bere și cârnați, un pumn de bom­boane, 200 de fluturași electorali și un plin de benzină. Cam atât a costat o campanie de o zi pentru alegerile locale. Locația: Amaru, sat aruncat de Dumnezeu undeva la capătul de sus al Bărăganului, prin Câmpia Buzăului, la vreo paișpe kilometri de Mizil. Partidul, unul care nu există: "Partidul Independenților". Sigla partidului - bancnota de 100 de euroi. Candidat la Consiliul Județean, un așa-zis profesor Pârvu P. Mihnea. Platforma electorală - un maldăr de gogomănii. «Vom da gaze la tot poporu'; pensii de zece ori mai mari; două cloști anual pe familie; purcel de lapte de Crăciun; un tractor la 20 de gospodării». Cu bazaconiile astea "candidatul", adică reporterul de investigație Mihnea Petru Pârvu, însoțit de un staff de campanie însumând 8 inși, și ei ziariști, le-a schimbat preferințele electorale sătenilor din Amaru".
    Întâmplări de felul celei evocate mai sus n-ar trebui să ne facă să disperăm ci, dimpotrivă, s-ar cuveni să ne pună pe gânduri și să ne scoată duminică din casă pentru a vota. Căci votul inerțial nu poate fi combătut decât prin votul dat în cunoștință de cauză candidaților care îl merită. Cum îi recunoaștem pe aceștia? Inteligența, soli­ditatea carierei, biografia curată, fără semne de întrebare la capitolul corupție, ar fi câteva indicii. Plus veridicitatea promisiunilor electo­rale.
Maria Lucia MUNTEANU