Bilanț la șase luni de guvernare
Integrarea Europeană - principala noastră țintă!
Interviu în exclusivitate cu d-l Călin POPESCU TĂRICEANU, prim-ministrul României
- Spuneți-ne, în primul rând, la șase luni de când ați venit la Palatul Victoria, care credeți că este cea mai bună măsură pe care ați luat-o în această perioadă?
- E greu de făcut o ierarhizare din punct de vedere al măsurilor, pentru că ele sunt destinate unor sectoare diferite. Dar, în orice caz, printre măsurile importante care au fost luate nu pot să nu enumăr cota unică de impozitare, o măsură care deja a început să-și aducă efectele. Am făcut deja o analiză și pot să vă spun că estimările noastre inițiale au fost contrazise. Ne așteptam să avem o descreștere a veniturilor la buget, și iată că după primele cinci luni ale exercițiului bugetar constatăm o creștere impresionantă de peste 19%, mai exact 19,2% a veniturilor bugetare. Și asta în pofida faptului că cota unică a introdus o diminuare a nivelului de impozitare în ceea ce privește impozitul pe profit și impozitul pe venit, la nivelul angajat. Sigur, luăm în calcul celelalte efecte benefice pe care le-am menționat nu o dată și vreau să le subliniez. Și anume, în primul rând sunt 148.000 de locuri de muncă care au fost înregistrate pe primele trei luni ale anului, ca efect al cotei unice. Pentru că există în momentul de față o impozitare mai ușoară, lucru care îi face pe întreprinzători și pe angajați să prefere să lucreze legal. Deci, munca la gri iese la suprafață. Este vorba de stimularea celor care doresc să muncească și să câștige mai bine. Sistemul anterior era un sistem de descurajare, pe măsură ce câștigai mai mult statul îți lua din ce în ce mai mult. Acest sistem de descurajare nu era folositor pentru economie și nici pentru cei care vor să câștige mai mult. Eu cred că este normal pentru cei care au ambiția și vor să câștige mai mult, să trăiască mai bine, să le dăm posibilitatea să o facă. Nu trebuie să ne gândim cum să le luăm din ce în ce mai mult. Dimpotrivă. Sigur că sunt și alte efecte colaterale, precum ar fi de exemplu capitalizarea, stimularea capitalizării întreprinderilor pentru a deveni mai competitive, pentru a putea face față investițiilor necesare integrării. Desigur, cota unică a fost poate măsura cu cel mai mult răsunet, dar vreau să menționez aici un alt lucru la care ne-am angajat în campania electorală. Și de ce spun acest lucru? - pentru ca să se vadă că facem lucrurile la care ne-am angajat, le respectăm. Este vorba de recalcularea pensiilor. Sistemul de pensii recalculate a intrat în funcțiune de pe 14 martie și este în plină desfășurare, iar de această măsură vor beneficia un număr impresionant de pensionari. Cred că este o măsură minimă de reparație morală pe care eram obligați să o facem. Este o măsură care a fost amânată foarte mulți ani de PSD și care acum le va permite mai multor categorii de pensionari să aibă venituri mai consistente. Consider că astfel se recuperează o mare parte din decalajele care se creaseră între persoane care aveau aceeași pregătire, aceeași vechime în muncă, același nivel de salarizare în timpul vieții active. Aș vrea să fac referire și la alte măsuri care țin de domenii care vor afecta în bine viața cetățeanului. Este vorba despre reformele justiției și proprietății, promovate recent prin asumarea răspunderii în Parlament. Aceste măsuri reprezintă, aș spune, restanțe care n-au fost rezolvate în România de 15 ani. Reforma justiției este o măsură necesară pentru a crea credibilitate în actul de justiție, pentru a ne îndeplini, de asemenea și angajamentele pe care ni le-am luat față de UE. Dar, reforma a fost făcută, în principal, pentru a reda justiției capacitatea de a funcționa ca o instituție independentă în stat, ca o instituție fundamentală în triunghiul celor trei puteri: Parlament, Guvern și Justiție.
- Există o măsură pe care o regretați și pe care ați luat-o în aceste 6 luni?
- Vreau să vă spun că în 6 luni nu poți să faci cât nu s-a făcut în anii dinainte. Față de ceea ce ne-am asumat în programul guvernamental, suntem în grafic. Sigur că aș dori, poate, să se facă mai mult. Nu vreau să spun că sunt mulțumit cu ceea ce s-a făcut, dar avem posibilitatea să realizăm ceea ce ne-am propus. Și pot să vă spun că în perioada următoare va trebui să ieșim cu o prezentare în fața opiniei publice pe cele 4 direcții strategice pe care le-am stabilit legate de acțiunea guvernamentală. Aceste acțiuni strategice se referă, în primul rând, la reforma și modernizarea infrastructurii. Al doilea element este legat de sistemul de sănătate, aflat într-o situație dezastroasă. A treia direcție strategică vizează educația și cercetarea. Căci orice țară care dorește să aibă o perspectivă europeană trebuie să se racordeze la necesitatea unei reforme profunde a sistemului de învățământ și la susținerea sectorului de cercetare, ca factori de dezvoltare modernă. Al patrulea element de strategie se va referi la agricultură, pentru că în agricultură este angrenată o parte importantă a populației. De fapt, între 35 și 40% din români trăiesc de pe urma agriculturii, iar acest domeniu are o pondere importantă în realizarea PIB-ului, aproximativ 12% din PIB este dat de agricultură. Prin strategia agriculturii vrem să dezvoltăm un potențial imens, dar care a fost prea puțin fructificat.
- Ce vă reproșați în aceste 6 luni? Ce ați fi vrut să faceți și nu ați apucat să faceți?
- Personal, cred că aș fi putut și aș fi vrut să ies cu descrierea completă și cu prezentarea completă a acestor 4 direcții strategice. Sigur că realizarea unor astfel de proiecte nu este simplă. Primul pas pe care îl vom face va fi legat de infrastructură, prezentarea strategiei de infrastructură pe următorii ani. Dar până atunci va trebui să ne schimbăm planurile din mers. Ne-a obligat greva CFR-ului. Din primele analize a reieșit că această grevă a afectat destul de puțin economia, iar de aici a plecat necesitatea reevaluării impactului rețelei de cale ferată asupra funcționării economiei. De aceea, considerăm că rețeaua de cale ferată trebuie redimensionată, și trebuie repoziționate investițiile în acest domeniu. În ceea ce privește rețeaua rutieră, lucrurile sunt clare, iar strategia rămâne cea fixată. Toate aceste lucruri le voi prezenta în perioada imediat următoare.
- Există fel de fel de speculații și de voci care spun că, în realitate, guvernul nu este condus de la Palatul Victoria, ci de la Palatul Cotroceni. Ați simțit o astfel de presiune în aceste 6 luni?
- Când ne referim la astfel de lucruri, este bine să spunem lucrurilor pe nume și să definim exact termenii. Eu cred că, în această perioadă, fiecare din instituțiile executivului trebuie să se concentreze pe problemele specifice, atât executivul reprezentat de guvern, cât și executivul reprezentat de președinție. În ceea ce privește guvernul, eu cred că acțiunea s-a axat pe obiectivul major - integrarea europeană. Și vreau să vă spun că toate aceste comentarii din presă nu impresionează și nu mă vor pune în situația să îmi schimb strategia majoră, în ceea ce înseamnă obiectivul și interesul României. Interesul României este să ne integrăm cu fruntea sus de la 1 ianuarie 2007 în UE și de aceea energia principală este îndreptată în acest sens. Aș spune că avem, poate, și alte lucruri de făcut, dar, sigur, trebuie să ne stabilim, să ne ierarhizăm prioritățile. Sigur că în aceste șase luni ne-am confruntat și cu probleme neașteptate, aș spune, fie că a fost vorba de inundații, greva CFR sau de medicamente compensate. Sunt lucruri, care vin din urmă, cum este problema medicamentelor compensate, cărora trebuie să le găsim o soluție. Iar soluția nu este deloc simplă, având în vedere că a trebuit să alocăm 10.000 de miliarde, suplimentar, pentru cheltuielile de medicamente compensate. Dar, ceea ce este mai important, nu este alocarea acestei sume suplimentare, ci faptul că am găsit o soluție la problema fundamentală, legată de sistemul de medicamente compensate. Și asta fără ca să reducem accesul bolnavului la medicamentele compensate. Am găsit o formulă prin care, în acord cu partenerii noștri - furnizori de medicamente, importatori -, am pus o anumită frână la explozia consumului de medicamente. În ceea ce privește greva CFR, sigur că mulți se așteptau ca noi să cedăm. Nu am cedat dintr-un motiv foarte simplu, pentru că există constrângeri macroeconomice și pentru că nu este normal ca, la o întreprindere cu mari pierderi și subvenționată de stat, să se mărească salariile. Există o ecuație foarte simplă. Dacă contribuabilul este dispus să plătească din buzunar aceste majorări salariale atunci sigur că am putea să o facem. Eu mă îndoiesc că cetățeanul este de acord să mai scoată bani din buzunar ca să finanțăm întreprinderi cu pierderi. Altfel, în măsura în care aceste întreprinderi își diminuează pierderile și scad subvențiile, se vor putea mări salariile. Eu cred că acesta este modul corect de a trata lucrurile într-o economie de piață. Să nu credeți că voi evita subiectul inundațiilor pentru care au fost unele critici. Și poate că acum este momentul să privim retrospectiv și să ne punem întrebarea: ce ar fi trebuit făcut în plus la momentul respectiv și nu s-a făcut? Pentru că, sigur, au existat speculații că guvernul nu a acționat cum trebuie. Eu sunt dispus să iau lecții de la oricine. Nu sunt un om care consideră că știe întotdeauna ce trebuie să facă și că ceea ce face este absolut bine și nu trebuie să fie supus criticii. Dar când sunt criticat vreau să știu și ceea ce se crede că ar fi trebuit făcut și nu s-a făcut. Vreau să vă spun că guvernul va face la toamnă decontul pentru ceea ce s-a întâmplat la inundații. Atunci trebuie să se îndeplineacă angajamentele pe care ni le-am luat față de cei loviți de urgia apelor. Urmăresc foarte atent acest subiect, căci am decis să reconstruim locuințele locuitorilor afectați din zona Timișului, cu toate că nu era o obligație legală. Este, dacă vreți, un gest de solidaritate pe care am înțeles să-l facem, împreună cu toți românii. În același timp, vreau să spun că, în viitor, este obligația fiecărui cetățean de a-și asigura bunurile. Este un lucru elementar pentru că statul nu va avea tot timpul bani să acopere efectele calamităților. Dacă infrastructura s-a stricat, este obligația guvernului și a statului, dar dacă locuința lui putea fi asigurată și nu și-a făcut-o, trebuie să fie clar că nu mai este obligația guvernului. Acum ne-am angajat la reconstrucția zonei, pentru că este foarte săracă și ținând cont de faptul că efectele au fost dezastruoase, iar aproape o mie de case au fost distruse.
- De fapt, vi s-a reproșat foarte mult reacția nervoasă când ați fost acolo...
- N-am avut o reacție nervoasă. Mi se pare și acum la fel de anormal ca, în situații atât de dramatice, un cetățean să ceară guvernului să-i ofere condiții mai bune decât a avut acasă, probabil. Eu înțeleg situația în care se găsesc, situație care-i marchează pe foarte mulți după ce survine o nenorocire. Dar, noi acolo am reușit să asigurăm locuri de cazare, am reușit să asigurăm alimentarea zonei cu hrană și nu a existat nici cea mai mică plângere că nu a fost de mâncare, că nu a fost apă potabilă sau că nu s-au asigurat condiții de viață. Ținând cont de această stare de fapt, sigur că mi s-a părut exagerată pretenția unora ca, la câteva zile de la inundații să li se ofere probabil condiții, așa cum spuneam, cum n-au avut nici acasă. Sigur, nu mă aștept întotdeauna ca oamenii să fie înțelegători față de posibilitățile pe care le are România. Trebuie să recunoaștem că, în privința capacității de a înfrunta astfel de situații, posibilitățile sunt limitate. România nu e singura țară în care au fost inundații. Uitați-vă la Germania unde acum trei ani au avut loc inundații catastrofale. Importantă este capacitatea de a interveni ulterior și de a remedia efectele și cred că România va trebui să se doteze cu echipamente, cu utilaje care să poată să-i asigure posibilitatea unei intervenții. Și nu în ultimul rând, trebuie realizate structuri specializate pentru astfel de intervenții, structuri care nu există în România. De aceea, poate, intervenția autorităților n-a fost cea mai eficientă.
- V-aș întreba acum care sunt miniștrii de care sunteți mulțumit, precum și care sunt miniștrii de care sunteți mai puțin mulțumit după aceste șase luni?
- Am promis că voi face o evaluare a activității guvernului la șase luni și sigur că acesta va fi momentul în care vă veți da seama de modul în care apreciez activitatea miniștrilor și a ministerelor. Mai așteptați câteva zile...
- Și atunci, din punct de vedere organizatoric și al structurilor guvernamentale, ce credeți că ar trebui schimbat? Ar trebui să dispară unele ministere?
- Cred că un lucru devine din ce în ce mai necesar din perspectiva aderării României la Uniunea Europeană. Este un lucru despre care am mai vorbit - actualul Minister al Integrării Europene își va schimba nu numai denumirea, dar și activitatea și se va transforma într-un minister al afacerilor europene. Noua structură va gestiona relația României cu Uniunea și va avea câteva funcțiuni noi, care sunt legate de coordonarea pozițiilor României în raport cu Comisia Uniunii Europene. De asemenea, va fi nevoie de creșterea capacității de absorbție a fondurilor comunitare și toate aceste lucruri se fac la nivelul Ministerului Afacerilor Europene.
- În momentul în care veți face acest bilanț vom avea parte și de schimbări la nivel guvernamental? Va urma apoi o remaniere guvernamentală?
- Nu știu dacă voi face acest lucru simultan, nu vreau să creez așteptări la nivelul presei. Remanierea guvernamentală, vă spun... nu mă deranjează că sunt întrebat mereu, remanierea guvernamentală se anunță după ce se face. Nu se anunță întâi și se face după.
- Nu pot să nu vă întreb și de alegerile anticipate. Se mai pune problema? Ar trebui să aibă loc? Când ar trebui să aibă loc?
- Calendarul României, calendarul de aderare a României la UE nu ne permite organizarea de alegeri anticipate în acest an. E un lucru pe care l-am spus în repetate rânduri. Din punct de vedere politic cred că alegerile anticipate nu ar fi fost o soluție rea. Și aici împărtășesc părerea exprimată, atât de președintele Băsescu, cât și de unii analiști. Dar în politică trebuie să ții cont și de realități, și de aceea consider inacceptabile alegerile anticipate, mai ales din prisma necesității asigurării stabilități politice care să permită îndeplinirea angajamentelor asumate în cadrul procesului de integrare. Dacă mă întrebați ce ar răspunde mai bine intereselor politice ale lui Călin Popescu Tăriceanu, ale PNL sau ale Alianței, v-aș spune că alegerile anticipate. Sondajele infirmă speculațiile și dovedesc că avem o cotă foarte bună la nivelul electoratului, iar alegerile anticipate l-ar avantaja pe Tăriceanu și ar ajuta PNL și Alianța DA să își consolideze poziția în Parlament. Însă, dacă mă întrebați dacă aceste interese politice se potrivesc cu cele ale României, vă pot spune că nu, și că, în viziunea mea, România trebuie să primeze. Și de aceea, responsabilitatea guvernării mă face să spun nu alegerilor anticipate.
- Zilele acestea românii au făcut cunoștință cu leul greu. Aveți vreo temere legată de această măsură?
- Introducerea leului greu nu este o măsură economică, este vorba de denominare, care nu are efecte economice directe. Este adevărat că se presupune că va tempera inflația, dar în primul rând este o măsură prin care se va restabili încrederea în moneda națională. Și din această perspectivă aștept să văd cât mai curând efectele. Trebuie să precizez că ceea ce mă preocupă nu este atât trecerea de la leul ușor la cel greu, cât ideea că noi am promis un lucru, pe care vreau să îl realizăm, și anume creșterea bunăstării românilor. Să sperăm că și introducerea leului greu va contribui, ca toate celelalte, la creșterea bunăstării românilor.
Interviu realizat de Ioana PITICARIU
La Roșia Montană Gold Corporation
Schimbări fundamentale de acțiune și viziune
Numirea unui nou coordonator al proiectului RMGC a adus demiteri în rândul directorilor și personalului român de la biroul din Alba Iulia *RMGC își desfășoară, de acum înainte, activitatea numai la București și Roșia Montană *Principala preocupare a noii conduceri - obținerea tuturor avizelor și finalizarea Studiului de impact asupra mediului *Între timp, APM Alba și-a dat acordul pentru reîncadrarea acțiunilor de explorare/forare din acțiuni cu impact deosebit asupra mediului în acțiuni cu impact nesemnificativ
Într-un comunicat de presă publicat ieri, 5 iulie a.c., pe site-ul Companiei Roșia Montană Gold Corporation și semnat de președintele companiei canadiene "Gabriel" care deține 80% din proiect, Alan R. Hill, sunt anunțate actualizările și schimbările care au fost operate recent la nivelul companiei și proiectului. Astfel, au fost stabilite mai multe direcții de dezvoltare la nivelul companiei. La capitolul "Restructurarea activităților de dezvoltare a Proiectului" în comunicat se specifică "Gabriel a restructurat și reorientat activitățile de dezvoltare în cazul proiectului Roșia Montană, deschizând un birou la București", explicația pentru care birourile RMGC se mută din Alba Iulia la București fiind: "Echipa Gabriel din București va realiza o comunicare mai eficientă cu Guvernul României, cu autoritățile de reglementare în etapele de autorizare, precum și cu consultanții și furnizorii în perioada etapelor de autorizare, construcție și operare a Proiectului Roșia Montană". Se mai specifică faptul că "Gabriel a închis biroul din Alba Iulia, a eliberat personalul neesențial (n.r. - aproape toți directorii și angajații de naționalitate română) pentru perioada următoare când accentul se va pune pe obținerea autorizațiilor și avizelor și alte activități de dezvoltare, iar personalul menținut în firmă a fost relocat fie la biroul din București, fie la Roșia Montană. După finalizarea etapei de autorizare, "Gabriel" va mări echipa din România pentru a pregăti proiectarea finală, construcția și operarea proiectului".
De asemenea, conducerea lui "Gabriel" își propune sincronizarea și coordonarea activităților desfășurate de "Gabriel" și RMGC, motiv pentru care Alan R. Hill, președinte și director executiv al Gabriel și-a asumat și funcția de director executiv al RMGC iar unii membri din echipa de conducere de la Gabriel au fost numiți în Consiliul director al RMGC pentru reorientarea și coordonarea activităților desfășurate de RMGC. Semnul schimbărilor care se întrevedeau a fost plecarea lui Richard Hill și numirea unui nou coordonator al proiectului RMGC, în persoana lui Yanis Roditis care își va desfășura activitatea în biroul "Gabriel" din București, pentru a sprijini elaborarea studiului de impact asupra mediului pentru proiectul Roșia Montană, fiind totodată responsabil și cu activitatea de coordonare a proiectării și construcției noii exploatări.
"«Gabriel» elaborează în prezent un program de comunicare menit să scoată în evidență planurile acestuia privind realizarea unui proiect de talie mondială la Roșia Montană, de a confirma angajamentele asumate de Gabriel privind respectarea standardelor internaționale în domeniul social, al protecției mediului și cultural, precum și clarificarea unor concepții greșite existente în prezent în ceea ce privește proiectul", se mai specifică în comunicat ca direcție de dezvoltare la nivelul companiei.
Deși nu sunt specificate cauzele care au determinat conducerea lui "Gabriel" să ia aceste măsuri radicale putem presupune că pierderea certificatului de descărcare arheologică eliberat de Ministerul Culturii din România pentru masivul Cârnic de la Roșia Montană, care a atras după sine și pierderea certificatului de urbanism, este un motiv care a cântărit greu, putând fi perceput ca un eșec. "RMGC a făcut apel la instanță cu privire la hotărârea Curții și așteaptă stabilirea datei la care se va judeca apelul. Independent de acest apel, "Gabriel" poate solicita un nou certificat de descărcare arheologică în orice moment în baza activității în teren care a făcut obiectul solicitării originale. Acest demers poate fi intreprins anterior sau după judecarea în instanță a apelului înaintat de RMGC", se specifică în comunicat privitor la acest aspect.
Totodată, noua conducere a RMGC își propune finalizarea Studiului de impact asupra mediului. În data de 30 mai 2005, Ministerul Mediului din România a emis termenii de referință pentru studiul de impact asupra mediului necesar în cazul proiectului Roșia Montană. Termenii de referință stabilesc problematica ce va trebui abordată în cadrul studiului de impact asupra mediului "iar după o evaluare inițială aceasta este conformă cu cele preconizate de companie. Echipa experimentală a lui «Gabriel», formată din firme de consultanță din România, internaționale și din UE, specializate pe protecția mediului, va începe procesul de finalizare a studiului de impact asupra mediului în conformitate cu cerințele specificate în termenii de referință, a legilor și reglementărilor în vigoare, a directivelor Uniunii Europene precum și a directivelor preconizate ale UE, precum și cu Principiile Ecuator", se încheie comunicatul semnat de Alan R. Hill în numele Consiliului de Administrație.
Acord între România și Ungaria privind proiectul Roșia Montană
În cadrul unei întâlniri între miniștrii Mediului din România și Ungaria, s-a apreciat că "niciodată cooperarea româno-maghiară nu a fost mai bună decât acum. Noi trăim în zona carpatică, iar protecția mediului nu are graniță". Știută fiind opoziția Ungariei față de proiectul de la Roșia Montană, aceasta fiind unul dintre vecinii care ar trebui să-și dea acordul pentru deschiderea exploatării, este de notat atitudinea ministrului ungar al Mediului, Miklos Betanyi Persanyi care s-a declarat mulțumit că propunerile sale au fost luate în considerare și s-a constituit un grup de experți care să analizeze studiul de impact. De altfel, de curând premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat că există o deschidere și transparență față de vecinii noștri unguri în ce privește proiectul de la Roșia Montană, iar aceștia au acces la toată documentația și detaliile acestui proiect.
RMGC a obținut reîncadrarea acțiunilor de explorare/forare
Directorul Agenției de Protecție a Mediului Alba, Vasile Todea, a declarat că în cursul zilei de luni a avut loc o ședință a Comisiei de Avizare Tehnică, ocazie cu care a fost luată în discuție contestația Companiei RMGC, depusă în urmă cu o lună, cu privire la încadrarea acțiunilor lor de explorare/forare. În contestație se arăta că acestea au primit o încadrare greșită: acțiuni de forare cu impact deosebit asupra mediului. "Am cerut părearea specialiștilor în domeniu de la Universitatea București și a celor de la Universitatea Petroșani și mă bazez pe concluziile lor întrucât ei nu au nici un fel de interese pecuniare. S-a constatat că din cauza unei oarecare ambiguități a Ordonanței 860 în baza căreia se face această încadrare acțiunile de forare ale RMGC au fost încadrate greșit la foraje cu impact deosebit asupra mediului. Se poate vorbi de foraje cu impact deosebit asupra mediului doar de la 1200 metri adâncime în sus iar RMGC forează la 250-300 metri adâncime, deci se încadrează în categoria forajelor cu impact nesemnificativ asupra mediului, caz în care nu mai e nevoie de întocmirea unui studiu de impact asupra mediului", a mai precizat directorul APM Alba. Această reîncadrare nu este încă definitivă. Ea trebuie să fie avizată mai întâi de Agenția Regională de Mediu Sibiu și apoi de Agenția Națională pentru Protecția Mediului București, lucru care necesită parcurgerea mai multor etape legale.
Ioana PITICARIU
"Festivalul secerișului" la Ampoița
Sâmbătă, 9 iulie a.c., comuna Ampoița îmbracă straie de sărbătoare. Cu binecuvântarea "Ampoița - Poarta Munților Apuseni", de la ora 10.00, dată de părintele paroh al bisericii ortodoxe din localitate, preot Alexandru Barna, se dă startul Festivalului secerișului, sărbătoare străbună la care sunt invitați toți fiii satului și iubitorii de cultură, așteptați cu mult drag de ampoițenii care s-au pregătit cu alese bucate și gânduri curate.
(M.I.)
Cea mai grea probă la BAC
Proba scrisă la limba maternă a examenului de bacalureat a decurs fără incidente majore, eliminarea celor doi liceeni surpinși în timp ce copiau, chiar de către inspectorul școlar general al IȘJ Alba, prof. Cornel Sandu, dând serios de gândit candidaților. Elevii vor susține astăzi cea mai grea probă a examenului de bacalaureat, ei fiind testați în scris la disciplina obligatorie a profilului.
(R.G.)
Cartușe zidite
Lucrătorii Postului de Poliție Jidvei au fost sesizați de către o persoană, în 4 iulie, la ora 10.30, că în urma efectuării unor demolări a găsit mai multe cartușe. Cele 19 cartușe pentru armă militară au fost descoperite într-un zid de cărămidă cu ocazia demolării unei șuri. Acestea au fost ridicate în vederea cercetării.
(L.I.)
Decedat în parc
Lucrătorii Poliției orașului Ocna Mureș au fost sesizați în data de 4 iulie, la ora 6.30, că în parcul orașului a fost găsit cadavrul unui bărbat. Deplasați la fața locului polițiștii l-au găsit decedat, pe o bancă, pe numitul Constantin C. în vârstă de 43 de ani, din Turda. La o primă examinare nu au fost descoperite urme de violență pe corpul celui mort. Cadavrul a fost transportat la morga Spitalului orășenesc Ocna Mureș, medicii urmând să stabilească în urma efectuării necropsiei cauza exactă a morții.
(L.I.)
Nou președinte al Asociației Nevăzătorilor
Ioan Buțiu a fost ales sâmbătă, 2 iulie, în funcția de președinte al Asociației Interjudețene Alba-Hunedoara a Nevăzătorilor. El a ocupat până acum funcția de vicepreședinte al acestei organizații. Fostul președinte, Ioan Popa, care a condus asociația timp de 15 ani, va rămâne simplu membru, urmând să facă demersurile necesare pentru a se reangaja ca maseur.
(R.G.)