Nimeni nu e de vină pentru "falimentul" Parcului Industrial Sebeș-Alba?
După o investiție de 3 miliarde de lei și după trei ani și jumătate de "activitate" așa arată Parcul Industrial Sebeș - Alba

"Febra" înființării parcurilor industriale cu scopul atragerii de investitori srăini și crearea unor locuri de muncă a cuprins, cu câțiva ani în urmă, și județul Alba. În anul 2002, când a luat ființă și Parcul Industrial Sebeș-Alba, legislația în domeniu era mult mai darnică cu acest gen de societăți comerciale ce aveau la bază asocierea în participațiune dintre autoritățile administrației publice centrale și locale și agenții economici, în sensul că parcurile industriale puteau beneficia de ajutoarele financiare substanțiale de la stat. Între timp regulile s-au modificat iar în prezent principala miză pentru care sunt înființate aceste parcuri industriale o reprezintă posibilitatea obținerii de fonduri europene PHARE, celelalte facilități de care beneficiază - scutirea de la plata impozitului pe clădirile aflate în incinta Parcului, scutirea de la plata scoaterii terenului aferent parcului din circuitul agricol și alte facilități stabilite de consiliile locale - fiind practic neinteresante. Anul 2002 este anul în care a fost înființat, cu mari speranțe și mult optimism, Parcul Industrial Sebeș-Alba, sub forma unei societăți comerciale cu 11 asociați și a cărei capital social subscris se ridica la 3 miliarde lei. Consiliul Local Sebeș și Consiliul Județean Alba aveau fiecare câte 25,5% din capitalul social al S.C. PISA S.A., ceea ce însemna că trebuia să contribuie fiecare cu câte 765 milioane lei. Restul acțiunilor erau împărțite între Consiliul Local Alba Iulia - 10%, S.C. Eco Therm SpA - 11%, S.C. Proiect Alba S.A. - 10%, C.C.I.A. Alba Iulia, S.C. Arieșul Conf S.A. și S.C. Valahia SRL câte 5% iar S.C. Idea Pro SRL, S.C. Alba Consult SRL și Școala Română de Afaceri Alba câte 1%. Potrivit ultimului raport al comisiei de cenzori întocmit la S.C. PISA S.A., în anul 2002 societatea avea un capital social vărsat de 1,8 miliarde din cele 3 miliarde, capital social subscris. Dintre cei 11 asociați doar CJ Alba a vărsat în contul PISA toți banii, adică cei 765 milioane lei alături de S.C. Eco Therm S.A. care a contribuit cu 326 milioane din cele 330 subscrise și S.C. Alba Proiect S.A. care a dat 230 milioane din cele 300 subscrise. În rest, contribuțiile celorlalți asociați au fost mult mai mici, spre exemplu Consiliul Local Sebeș a contribuit cu 237 milioane din cele 765 subscrise. De altfel CL Sebeș a contribuit cu terenul pe care urma să funcționeze Parcul, în suprafață de aproximativ 70 ha. În același raport al cenzorilor din 2002 se arată că banii, cele 1,8 miliarde, au fost cheltuiți mai mult sau mai puțin judicios: 51 de milioane pentru 2 calculatoare, 171 milioane pentru o mașină Ford Mondeo, 6,8 milioane cheltuieli de constituire, studiu geo-topo-cadastral, realizat de S.C. Proiect Alba, în valoare de 774 milioane, proiect PUZ aflat în execuție pentru care s-au plătit 99 milioane lei în 2002, salarii. Astfel se justifică cum au fost cheltuiți o parte din bani, așa cum reiese din raportul cenzorilor întocmit în anul 2002 și furnizat de Consiliul Județean Alba. Acestea se pare că sunt ultimele date concrete și oficiale despre PISA, a cărei activitate a încetat cu totul în urmă cu un an și jumătate după ce Primăria Sebeș a retras 60 ha din terenul pe care îl pusese la dispoziție dar nu înainte ca societatea comercială PISA să primească, prin ordin al ministrului administrației și internelor, titlul de parc industrial în decembrie 2003. Numai că, fără terenul pentru care era făcut proiectul, Parcul Industrial Sebeș-Alba nu a mai ajuns nici până în zi de azi să funcționeze în adevăratul sens al cuvântului. La ora actuală calculatoarele zac într-un birou, mașina într-un garaj, activitatea este complet blocată și au plecat și cei trei angajați pe care societatea îi avea la un moment dat. Vina pentru actuala situație nu știm sigur cui aparține dar oricum este suspectă tăcerea acționarilor principali! Cert este că s-au dus pe apa Sebeșului cel puțin 1 miliard de lei din banii publici. Deși ideea a fost considerată bună și viabilă la început a fost abandonată mult prea ușor, fără a se face prea multă vâlvă și fără a stârni indignarea vreunei autorități din județ. Poate n-ar strica o anchetă serioasă în acest caz care să facă lumină asupra modului cum s-au cheltuit banii, cel puțin cei publici.
(I.P.)
Ajutoare de la Ciugud, pentru sinistrații din Lunca Largă
Duminică, 25 septembrie 2005, primarul comunei Ciugud, Gheorghe Damian, împreună cu viceprimarul Cornel Ceuca, a efectuat o deplasare în comuna Ocoliș, respectiv satul Lunca Largă, una dintre localitățile cele mai afectate de inundațiile din această vară. Scopul deplasării a fost transportarea și distribuirea ajutoarelor strânse de locuitorii Ciugudului, în urma campaniei publice desfășurate de primărie, cu sprijinul bisericilor din comună. Din păcate, lipsit de un mijloc de transport adecvat, primarul Damian a fost nevoit să depoziteze timp destul de îndelungat ajutoarele în clădirea Căminului cultural din Limba. În cele din urmă a fost scos din impas de firma "Ady & Elvis", care a oferit gratuit o mașină pentru acest drum. Astfel, grație mărinimiei ciuguzenilor, sinistrații din Lunca Largă au primit 4,5 tone de cereale (grâu, porumb, orz, orzoaică), 70 de saci cu îmbrăcăminte, 325 kg. de zahăr și 325 kg. de ulei. Valoarea totală a ajutoarelor acordate a depășit 50 de milioane de lei. Beneficiarii acestui gest umanitar s-au bucurat foarte mult de sprijinul primit.
Vă reamintim că 80% din localitatea Lunca Largă a fost afectată de inundațiile catastrofale din perioada 11-13 iulie, în condițiile în care cele 45 de gospodării sunt locuite de persoane cu o medie de vârstă de peste 60 de ani. Aceștia au rămas fără bucate, fără lemne pentru iarnă, fără furaje pentru animale... Chiar și acum, după aproape trei luni de la dezastru, în gospodăriile oamenilor mai există tone de balast adus de ape, iar pe fețele lor se citește spaima că, odată cu ploile de toamnă, vor fi din nou victime ale naturii. Drumul dintre Ocoliș și Lunca Largă a fost deja refăcut în mare parte, dar lucrările de profilare a albiei (care și-a schimbat total configurația la inundații), nu s-au încheiat încă. La drum se lucrează pe trei tronsoane: pe drumul județean lucrează DPL Alba, pe drumul forestier lucrează Hidroconstrucția iar pe ultimul tronson al drumului forestier, la ieșire din Lunca Largă, lucrează firma Bechtel. După împărțirea ajutoarelor, primarul Damian ne-a declarat: "Intenționăm să demarăm în cursul acestei săptămâni încă o campanie de strângere de ajutoare pentru sinistrați, tot cu sprijinul bisericilor din comuna noastră, iar de data aceasta ne-am asigurat că vom rezolva problema transportului cu ajutorul Crucii Roșii. În acest context țin să mulțumesc locuitorilor din Ciugud, care au răspuns prompt la apelul făcut de noi și de fețele bisericești, aducând fiecare diverse bunuri, după puteri. Ciuguzenii au mulțumit astfel lui Dumnezeu că au fost feriți de dezastru. Ei știu ce înseamnă inundațiile, căci în 1975 au trecut prin această experiență dureroasă..."
(I.H.)
Flaviu Predescu la Viena
În perioada 19-24 octombrie (a.c.) în Austria, la Viena, va avea loc seminarul cu tema "Democrația de partid și democrația din țara mea", reuniune la care va participa și albaiulianul Flaviu Predescu, după ce a fost selectat dintr-un număr foarte mare de tineri. Eseul intitulat "Democrația de partid" realizat de Flaviu Predescu a întrunit așteptările organizatorilor, astfel Predescu va reprezenta PSD la importanta manifestare. Flaviu Predescu este președintele interimar al TSD Alba și anul trecut, la 23 de ani, a ajuns cel mai tânăr consilier județean din România.
(A.C.)
La Alba Iulia
Primarul vrea sens giratoriu în loc de semafor
E tot mai greu pentru șoferii albaiulieni, mai ales la orele de vârf în intersecțiile principale. "Oricum reglăm semafoarele, dacă ai noroc de-un nepriceput sau un visător în fața ta, e greu să mai prinzi unda verde și pierzi timp prețios, dar câștigi în schimb ceva nervi. Sau, cum se mai întâmplă, coloane întregi stau oprite în timp ce semaforul dă verde pentru un sens unde nu este nimeni (cel mai bun exemplu îl reprezintă intersecția dintre strada Doinei, Calea Moților și Septimius Severus - n. red.). Dar trebuie să respecți culoarea. Cea mai bună soluție este redesenarea intersecțiilor și introducerea sensurilor giratorii," a declarat primarul Mircea Hava. Se pare însă că experții români într-ale traficului nu agreează ideea sensurilor giratorii, care idee este însă aplicată cu succes în majoritatea orașelor aglomerate din statele occidentale. Motivul ar fi acela că se pierde prioritatea conform legii rutiere în vigoare și că uneori nu există destul spațiu pentru desenarea giratoriilor. De aceea primarul este decis "să forțeze" introducerea sensurilor giratorii în Alba Iulia, pentru că "vrem să avem un trafic civilizat, iar pentru desenarea sensurilor giratorii n-ai nevoie de hectare".
(A.D.)
"Ambulanța" acreditată
Serviciul Județean de Ambulanță Alba a obținut acreditarea din partea Direcției de Acreditare a Furnizorilor de Servicii Medicale a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. "Procesul acreditării presupune întocmirea unei documentații stufoase și evaluarea unei comisii din partea Direcției de Acreditare. Le mulțumesc dr. Ion Munteanu, directorul DSP Alba, dr. Sanda Manea și dr. Elena Sava, ambele din cadrul aceleiași instituții, precum și dr. Călin Potor, directorul Spitalului Județean de Urgență Alba, care m-au ajutat la întocmirea documentațiilor în vederea acreditării", a declarat directorul SJA Alba, Marius Șuluțiu. El a precizat că termenul limită de acreditare este 31 octombrie 2005, serviciile județene de ambulanță riscând rezilierea contractului de servicii cu casele județene de asigurări de sănătate, dacă nu sunt acreditate. "Ambulanța" Alba este al 6-lea serviciu județean de salvare din cele 40 din țară care au obținut acreditarea, după cele din județele Tulcea, Olt, Prahova, Brașov și Cluj.
(R.G.)
Lipsa somnului plătită scump de șoferi
Lucrători din cadrul SPR împreună cu reprezentanți ai Autorității Rutiere Române și ai Registrului Auto Român au organizat o acțiune al cărei scop a fost depistarea conducătorilor care încalcă normele legale privind circulația pe drumurile publice și regulile privind efectuarea transportului comercial de mărfuri. Cu această ocazie au fost controlate 189 de autovehicule dintre care 98 pentru transport de mărfuri, 21 la regimul ADR (transport substanțe periculoase) și 70 de autoturisme străine. Au fost aplicate 45 de sancțiuni contravenționale, dintre care două pentru nerespectarea timpilor de odihnă și repaus, 5 pentru depășirea vitezei legale, 6 pentru defecțiuni tehnice și una pentru încălcarea regimului ADR. De asemenea au fost reținute 3 certificate de înmatriculare și ridicat în vederea suspendării un permis auto. Valoarea totală a amenzilor a fost de 9.150 de lei RON.
(L.I.)