Editorial

Prima pagina
Curier judetean
Ultima ora
Alte cautari in arhiva
Reveniti la ziua de azi
Invatamantul romanesc intre forma si reforma
Rezultatele examenului de capacitate si bacalaureat dovedesc inca o data deruta din sistem
     Inceputa timid de ani buni, accelerata de Andrei Marga in timpul ministeriatului sau, reforma sistemului romanesc de invatamant este si acum departe de a se incheia. Fapt dovedit, mai pregnant decat de orice altceva, de examenele de final de ciclu de invatamant - bacalaureatul si examenul de capacitate, precum si de admiterea in licee. Rezultatele slabe ale capacitatii, unde procentul de promovabilitate la nivel de tara a fost putin peste 70%, au generat reactii contradictorii. Prea putini sunt, insa, cei care se gandesc la o analiza a cauzelor care au generat aceasta stare de lucruri. Parintii, convinsi ca odraslele lor sunt aproape toate niste genii, arunca vina pe dascali, care, la randul lor, acuza societatea de consum, unde sistemul de valori este in deriva, precum si salariile foarte mici din domeniu. Ca intotdeauna, adevarul este undeva la mijloc. Intr-o societate in care datorita relatiilor de clica sunt promovate nonvalorile, in dispretul celor care prin truda doresc sa-si construiasca o cariera, este firesc sa genereze asemenea opinii. Dar, o schimbare in bine, o revenire la normalitate nu poate avea la baza decat o educatie sanatoasa. De aceea ne mira si ne ingrijoreaza reactia de protest, de respingere, pe care am constatat-o in ultima vreme la multi dascali fata de intentia Ministerului Educatiei Nationale de a analiza activitatea directorilor si a dascalilor din unitatile de invatamant unde rezultatele la capacitate sau bacalaureat au fost foarte slabe.
     Este bine ca MEC a decis sa efectueze acest control, dar el nu este suficient. Nu trebuie sa uitam ca in ultimii ani programele de invatamant pentru toate disciplinele au suferit mari si succesive modificari. Avalansa de ordine si contraordine venite de la minister in vederea aplicarii lor nu a facut decat sa sporeasca deruta, si rezultatele se vad. Se impune, credem, ca MEC sa declanseze si o analiza aprofundata, serioasa, a efectelor tuturor masurilor de reforma aplicate pana acum, dar, inainte de aceasta, trebuie redefinite obiectivele, finalitatea pe care trebuie sa o aiba intregul proces de educatie, la toate nivelurile. Abia apoi sa se stabileasca cu claritate metodologiile de evaluare a ciclurilor de invatamant absolvite si de admitere in cele superioare. Cea mai mare bataie de cap a dat-o in ultimii ani admiterea in licee. De la protestele nesfarsite in fata inspectoratelor judetene si a ministerului pentru suplimentarea locurilor la licee si pana la bulibaseala din ultimii doi ani, cand admiterea s-a facut doar pe baza rezultatelor de la examenul de capacitate.
     Toti parintii isi doresc o diploma de bacalaureat pentru copiii lor si foarte multi chiar o diploma universitara. Sub presiunea strazii si lipsit de fermitate dar si de o imagine clara a finalitatii procesului de invatamant, ministerul a cedat, de fiecare data, deschizand Cutia Pandorei. Nu este deci de mirare ca ultimele generatii de studenti, conform declaratiilor neoficiale ale chiar profesorilor lor, sunt tot mai slabe. Pe ansamblu vorbind, pentru ca desigur exista numerosi elevi si studenti seriosi, care fac mandria scolilor si dascalilor. Dar nu la acestia ne referim acum, ci la medie. Daca la toate acestea adaugam traficul cu diplome de bacalaureat si de licenta, nu demult descoperite, precum si existenta a numeroase specializari universitare si chiar universitati particulare care functioneaza in afara legislatiei din domeniu, fara autorizatie provizorie de functionare, ca de acreditare nici nu poate fi vorba, avem in fata tabloul ingrijorator al invatamantului romanesc. Ca lucrurile nu merg bine au inceput sa-si dea seama unii responsabili din domeniu, in principal senatele universitare care, incet, incet, au inceput sa reintroduca testele de admitere. De acelasi lucru pare a-si fi dat seama si actualul ministru al educatiei nationale - d-na Ecaterina Andronescu. Ea a anuntat ca de anul viitor metodologia admiterii in liceu va fi lasata la latitudinea directorilor acestor unitati, care pot opta fie pentru admiterea doar pe baza rezultatelor de la capacitate, fie pentru reintroducerea examenului clasic de admitere. Asta pentru ca s-a dovedit ca, in ciuda dorintei MEC, acest examen, ca si bacalaureatul, nu sunt totusi examene nationale. Speram ca reintroducerea examenului de inceput de ciclu sa nu ramana o optiune, ci o realitate, pentru ca s-a dovedit ca ii motiveaza mult mai bine atat pe elevi, cat si pe dascali. Pana atunci ne mai asteapta inca cel putin un an de deruta.
Anca DINICA