Strategie de securitate fără programe de securitate
Declaraţie politică a deputatului PNL de Alba Dan Coriolan Simedru prezentată în Camera Deputaţilor
Zilele trecute, Preşedinţia României anunţa cu satisfacţie că, în sfârşit, s-a hotărât să prezinte "Strategia de securitate a României", document politic fundamental care declanşează un întreg şir de acte normative în domeniul apărării şi siguranţei naţionale. Nu am înţeles de ce atâta satisfacţie, pentru că acest document era aşteptat în Parlament încă din luna martie, când în conformitate cu Legea 63/2000 (OG 52/98) ar fi trebuit prezentat Camerelor reunite pentru aprobare. În acest sens, art.4 din Lege stabileşte explicit: "Strategia de securitate naţională a României este documentul de bază care fundamentează planificarea apărării la nivel naţional. Preşedintele României prezintă Parlamentului, în cel mult 3 luni de la investitură, Strategia de securitate a României. Parlamentul României, în şedinţă comună, va dezbate Strategia de securitate naţională şi o va adopta prin hotărâre".
Iată că, ignorând prevederile legale, cu aroganţă şi dispreţ, în ton cu politica mediatică adoptată de primul ministru, preşedintele Iliescu anunţă, cu surle şi trâmbiţe, finalizarea şi trimiterea spre Parlament a importantului document, în loc să adopte o atitudine rezervată, discretă şi să găsească o scuză cât de cât plauzibilă faţă de întârzierea nepermisă, măcar pentru a salva aparenţele, de bun comportament şi competenţă în unul din cele mai importante domenii ale atribuţiilor prezidenţiale.
Bine că înţelepciunea populară găseşte compensări pentru astfel de situaţii şi acceptând zicala "mai bine mai târziu decât niciodată", trecem mai departe, nu fără a preciza că într-o ţară cu democraţie consolidată, această ignoranţă ar fi fost un motiv de demisie sau, în cel mai modest caz, un scandal politic.
În aceeaşi situaţie, de elev prins cu lecţiile nefăcute la o materie de bază, se află şi Guvernul Năstase, care, în conformitate cu art. 6 din aceeaşi lege, trebuie ca: "În vederea realizării prevederilor Strategiei de securitate naţională a României, Guvernul, pe baza Programului de guvernare, elaborează Cartea albă a securităţii şi apărării naţionale (...) care (...) vizează aceeaşi perioadă de valabilitate ca şi Strategia de securitate naţională a României şi se supune spre aprobare Parlamentului în termen de cel mult 3 luni de la acordarea votului de încredere".
Neadoptarea acestor documente a pus în imposibilitate celelalte structuri cu atribuţii în acest domeniu să-şi elaboreze propriile strategii, directive, planuri sau programe departamentale. Din multitudinea documentelor elaborate de structurile cu atribuţii în domeniul securităţii şi apărării naţionale, pe noi, parlamentarii, ne interesează în mod deosebit cele prevăzute la art. 13 din Legea 63/2000, unde se specifică: "Programele de constituire, modernizare şi pregătire a forţelor cuprind măsurile şi acţiunile concrete ce se execută pentru: constituirea, înzestrarea şi cartiruirea unităţilor militare; asigurarea condiţiilor optime de viaţă pentru personal, pregătirea comandamentelor şi unităţilor; asigurarea sprijinului logistic şi rezervelor pentru mobilizare şi război; crearea şi întreţinerea infrastructurii pentru acţiuni militare; participarea la acţiuni de cooperare internaţională cu statele partenere sau aliate precum şi resursele necesare anual pentru desfăşurarea acestora.
Programele se elaborează pentru o perioadă de 4 ani şi cu o perspectivă pe termen lung, se aprobă de Parlament, se completează şi se actualizează în raport cu stadiul de execuţie".
Adoptarea bugetului pentru 2002 fără a avea la bază programele de constituire, modernizare şi pregătire a forţelor pentru instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale au determinat ca aceste bugete să fie superficial întocmite, pe baza unor obiective cu caracter de generalitate, fără concreteţea necesară.
Fără existenţa acestor programe nu putem cunoaşte sursele de înzestrare a acestor instituţii, mai ales sumele ce pot fi alocate industriei naţionale de apărare, care dacă nu are nici o perspectivă va sucomba, aspect grav atât din punct de vedere social, cât şi al siguranţei naţionale.
Actualele bugete ale instituţiilor care intră sub incidenţa Legii 63/2000 reprezintă un simulacru de documente care nu respectă un principiu corect de întocmire a bugetului - s-au alocat sumele şi apoi se întocmesc programele, adică se pune căruţa înaintea cailor.
Iată deci, domnilor de la putere, cum dovediţi încă o dată că pentru dumneavoastră legea nu este valabilă, faceţi ce doriţi şi când doriţi şi nu aveţi nici un respect faţă de ţară, nici măcar într-un domeniu capital cum este siguranţa naţională.
Vă mulţumesc!
Dan Coriolan SIMEDRU,
Deputat PNL de Alba
|