Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Noul an şcolar - sub semnul sărăciei şi al "bâlbâielilor" MEC
     Astăzi câteva zeci de mii de elevi şi preşcolari din judeţul Alba şi-au luat ghiozdanul în spate şi au purces spre şcoală. Cu speranţa că anul şcolar care începe va fi unul mai bun decât cei precedenţi atât din punct de vedere material cât şi spiritual. Consiliile locale şi primăriile cu sprijinul substanţial al părinţilor s-au străduit în ultimele luni, pe măsura bugetelor de care dispun, să facă reparaţii şi lucrări de igienizare astfel încât să creeze o ambianţă mai plăcută, mai primitoare, mai propice studiului. Pentru că profesor sau elev îţi vine greu să te concentrezi asupra slovelor atunci când te plouă aproape ca afară sau când de frig îţi îngheaţă mâna pe cretă. Desigur că în această privinţă mai sunt încă multe de făcut, o dovedeşte numărul încă mare de unităţi şcolare, mai ales din mediul rural care nu au putut obţine autorizaţia sanitară de funcţionare. Poate şi pentru că în criteriile de acordare a acesteia nu se ţine deloc seama de specificul mediului rural, de faptul că în multe zone infrastructura - reţele de apă şi de canalizare - a rămas cu mult în urma cerinţelor. Dar oricum toţi s-au străduit.
     La această oră în judeţul Alba la toate cele 695 de localuri de şcoală s-au încheiat lucrările de reparaţii sau de igienizare. Valoarea lucrărilor executate se apropie de 12 miliarde de lei din care însă doar 1,5 miliarde de lei au reprezentat lucrări de reparaţii capitale. Concomitent cu activitatea de pregătire a spaţiilor de învăţământ a demarat şi cea de asigurare a stocurilor de combustibili necesari pe perioada iernii, operaţiune aflată acum într-un stadiu avansat.
     Şi dacă în privinţa bazei materiale lucrurile sunt cum sunt, iar o subfinanţare de zeci de ani nu poate fi îndepărtată cât ai bate din palme, Ministerul Educaţiei şi Cercetării s-a gândit să aducă o îmbunătăţire în ceea ce priveşte încadrarea cu profesori calificaţi. Zis şi făcut, cu scandalurile pe care deja le cunoaştem. Nici acum nu înţelegem pe deplin logica doamnei ministru Andronescu. Crede dumneaei că îndepărtând absolvenţii universităţilor care nu au obţinut notă de trecere la examenul de titularizare şi acordând profesorilor deja titulari posibilitatea de a lua mai multe ore se rezolvă problema competenţei cadrelor didactice şi se asigură un nivel mai ridicat de succes? Noi credem că se înşeală pentru că cedând tentaţiei de a fi plătiţi mai bine luând ore mai multe, eficienţa profesorilor scade. Vor fi mai obosiţi, mai superficiali. Şi atunci cât de mare va mai fi diferenţa dintre superficialitatea lor şi cea a tinerilor absolvenţi? Dar cine i-a pregătit pe tinerii absolvenţi? Cumva aceeaşi generaţie de profesori titulari către care se îndreaptă acum speranţa MEC? Desigur că lucrurile sunt foarte complicate şi dificil de rezolvat. Tocmai de aceea orice măsură trebuie foarte bine gândită, nu luată sub imperiul unor emoţii de moment aşa cum s-a întâmplat acum. Cu convingerea că din aceste greşeli mai marii MEC au tras învăţăminte să le urăm atât cadrelor didactice, cât şi elevilor mult succes în anul şcolar care astăzi începe!
Anca DINICĂ