Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Jocul de-a hoții și vardiștii
      În presa românească au apărut de mai multe ori semnale cu privire la faptul că în țara noastră sunt cam numeroase serviciile. Mă refer la serviciile de informații, indiferent de denumirea lor (SPP, STS, SRI, SIE, DIA, fosta UM 0215, actualmente 0962, a Poliției etc.) La acestea se adaugă serviciile private de pază, având și ele "înclinații" spre culegerea de informații (pentru că, de regulă, șefii acestora și unii dintre angajați provin din structuri specializate), agențiile de detectivi particulari, plus departamentele de "informare-dezinformare" ale partidelor politice, în care se regăsesc, de asemenea, numeroși foști profesioniști în munca de informații. Avem acum și un Minister al Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor, cu structuri în teritoriu, Ministerul Controlului, plus birourile (sau specialiștii singulari) care funcționează sub diferite măști în instituțiile administrative (de cele mai multe ori în preajma purtătorilor de cuvânt, că doar prin vocea acestora se fac dezinformările, intoxicările și manipulările), și mai avem o armată întreagă de investigatori mai mult sau mai puțin amatori (te miri în slujba cui), plus recuperatorii de tot felul... ș.a.m.d. După cum merg lucrurile, nu va mai trece mult și românii se vor împărți clar în două categorii mari: anchetați și anchetatori, adică urmăriți și urmăritori, iar tot poporul se va juca plin de frenezie de-a "hoții și vardiștii", pe două echipe.
     Dar dincolo de glumă se află o realitate cutremurătoare: în tot acest păienjeniș de structuri nu există nici măcar un singur serviciu dintre cele enumerate mai sus, care să exercite un control asupra celorlalte, nici un serviciu care să confere o coerență și o logică unitară în domeniul dificil (dar esențial) al muncii de informații. Mai mult decât atât, toate acestea nu colaborează între ele decât la modul declarativ, pe mici porțiuni, fără o bază de date comună, uneori chiar acționând ca și cum s-ar afla într-o competiție. Și, când doi se bat, câștigă al treilea: marea corupție! Ca să înțelegeți mai bine ce se întâmplă, haideți să ne închipuim următoarea situație: SRI, a cărui activitate este securitatea națională, află că un "baron" local (politician, funcționar în administrație, om de afaceri, polițist, magistrat, ofițer superior MApN etc.) sustrage sistematic fonduri, printr-o "inginerie", din banii publici (de pildă din sumele alocate pentru construcția unei autostrăzi) și îi depune la o bancă elvețiană. "Ingineria" este instrumentată cu sprijinul unui înalt personaj din București, care are partea lui din "afacere". Același SRI cunoaște faptul că și alte structuri au aflat câte ceva despre acest caz, dar ofițerii de informații nu au acces la informațiile pe care le dețin structurile respective, care poate că ar fi relevante și ar permite intervenția. Așadar, de la SRI-ul local se face un raport care, prin "grija" înaltului personaj de la București se "blochează" undeva, într-un sertar de birou. Ba chiar, prin efectul de bumerang, cel care a făcut raportul se poate trezi "avansat" ca să se ocupe de alte probleme. (Desigur, acest lucru e valabil și pentru vreun ofițer de poliție prea zelos, sau pentru un magistrat etc.) Mai ales dacă în ecuație apare și "necunoscuta" politică... Prin urmare, serviciile noastre funcționează fiecare în "sfera atribuțiilor" specifice. Și încercați dvs. să creați o structură unitară din niște "sfere". Veți observa câte spații goale rămân între ele, spații neacoperite în care înflorește cu entuziasm necontrolat... corupția! Iar atunci când corupția se insinuează și în interiorul acestor "sfere" e și mai grav!
Ioan HĂNȚULESCU