Ultima oră
Știri
Prețul pâinii va crește doar în anumite zone
      Ca urmare a deficitului de grâu existent la ora actuală pe piața românească, unitățile de morărit și panificație din anumite regiuni ale țării au început să majoreze prețul pâinii. Zonele în care se discută de creșterea prețului la pâine sunt Dobrogea și Moldova, acolo unde seceta a făcut ravagii la culturile de grâu. Potrivit estimărilor, țara noastră va importa 1 milion de tone de grâu fără taxe vamale, din care 940.000 de tone vor fi destinate panificației, iar 60.000 de tone vor fi utilizate pentru însămânțările din sezonul agricol viitor. (A.D.T.)
Lacurile de acumulare au cel mai scăzut nivel
      Gradul de umplere a lacurilor de acumulare ce aparțin de Hidro­e­le­ctri­ca atingea, la finele lunii iulie, nivelul de 37,24 la sută, cel mai ridicat grad de umplere avându-l amenajarea Râușor-Râul Târgului - 69,80 la sută. Un grad de umplere de peste 50 la sută se înregistra la lacurile de acumulare Vidraru - Argeș, Valea lui Iovan - Cerna-Tismana. Cel mai scăzut grad de umplere l-a avut amenajarea Pecineagu-Dâmbovița - 13,98 la sută, Gura Apelor-Râul Mare - 13,02 la sută, Poiana Mărului-Ruieni - 15,08 la sută, Drăgan-Criș - 19,45 la sută. Situația de față este cea mai proastă din ultimii 5 ani în privința gradului de umplere a lacurilor și rezervei de energie care, în perioada de referință era de 1.114,26 GWh. (A.D.T.)
Parlamentul convocat în sesiune extraordinară în august
      Camera Deputaților este convocată în sesiune extraordinară, începând cu data de 25 august, până pe data de 29 august. Potrivit proiectului ordinii de zi difuzat de Direcția pentru comunicare, presă și relații publice a Camerei De­pu­ta­ți­lor, vor fi dezbătute, între altele, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.66/2003 privind modificarea unor dispoziții din Codul de procedură penală, proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.25/1997 cu privire la regimul juridic al adopției, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate. Și Senatul se va întruni în sesiune extraordinară, în aceeași perioadă, urmând să fie dezbătute pro­ie­ctul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului privind modificarea unor dispoziții din Codul de procedură penală și proiectul de lege de revizuire a Constituției.(F.R.)

Editorial
Prima pagină
Curier județean
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Costurile integrării în UE trebuie asumate
      De câțiva ani se bate multă monedă pe tema costurilor integrării României în Uniunea Europeană. Subiectul revine ca un laitmotiv ori de câte ori vine vorba de viteza cu care ne îndreptăm spre atingerea acestui obiectiv pragmatic. Numeroase sondaje de opinie efectuate pe eșantioane reprezentative probează dorința cetățenilor români de-a se alătura celorlalte țări membre ale UE. Ce nu spun sondajele sunt tocmai costurile pentru modernizarea tehnologiilor din industrie, costuri pentru lichidarea marilor coloși falimentari, costuri pentru sporirea productivității și calității produselor, pentru implementarea standardelor internaționale, a acquis-ului comunitar. În esență, nu este vorba de o adeziune formală, fie ea oricât de sinceră, ci de asumarea unui efort de restructurare a economiei pe criterii de eficiență și calitate. Și de ce să nu o spunem direct că ni se cere să adoptăm o atitudine radical schimbată față de finalitatea muncii fiecăruia dintre noi. Când vom înțelege că adevăratele costuri ale integrării sunt zidiri ale edificiului pe care trebuie să-l ridicăm, atunci cu siguranță vom putea să ne convingem cât de mari vor fi costurile neintegrării. Pentru că, până la urmă, cu sau fără integrare, România nu se poate izola, rupe de contextul zonal european și internațional și va fi obligată să producă la exigențele și pretențiile pieței europene. Regulile sunt bine stabilite și nu se poate trișa. În final, integrarea nu este altceva decât acceptarea unor norme și reguli convenite în comerțul european și internațional.
     În perspectiva integrării, inclusiv pe piața internă trebuie să avem mărfuri acceptate și solicitate de consumatorii europeni, altfel există riscul ca aceia spre care țintim să ne ocolească, să nu mai investească în România. Or, în condițiile când 65 la sută din exporturile țării noastre se efectuează pe piața europeană, ar fi o pierdere extrem de mare să ni se bareze aceste căi pe motiv că nu acordăm atenția cuvenită calității bunurilor și produselor ce poartă marca "Made in Romania"! Ce folos că, geografic, România este în Europa, dacă nu este acolo și cu mecanismele, structurile tehnico-funcționale ale Europei. Deocamdată, cu toate că se face multă paradă de măsurile luate de guvernanți pentru accelerarea ritmului de realizare a obiectivelor înscrise în calendarul aderării, lipsesc proiectele și programele bazate pe politici industriale ferme. Marile arierate continuă să afecteze grav sistemul financiar de plăți și decontări între agenții economici. Din motive greu de susținut și argumentat, Executivul transferă în mod sistematic sume importante de bani de la buget pentru a camufla "găurile negre" din economie și a le menține în mod artificial într-o stare prelungită de comă. Menținerea în viață a marilor întreprinderi cu capital majoritar de stat și acoperirea pierderilor acestora cu mii de miliarde de lei din banii publici naște, pe bună dreptate, numeroase semne de întrebare cu privire la corectitudinea și lipsa de transparență a derulării unor sume mari de bani.
     Practica păguboasă a Guvernului de a recurge la împrumuturi, mai ales în valută, de pe piețele internaționale, confirmă cât de șubredă este economia. Aparent, nu sunt motive de îngrijorare dacă ne uităm la nivelul de îndatorare publică, relativ redus față de țările din jur sau la scadența împrumuturilor. Există însă semnale de îngrijorare ale Băncii Naționale față de creșterea datoriei externe a sectorului privat, care a ajuns la o treime din totalul datoriei externe a României. BNR atrage din ce în ce mai des atenția asupra dinamicii creditului în valută și asupra exploziei importurilor în primele șapte luni ale anului. Diferența de 470 de milioane de dolari între exporturi și importuri, în favoarea importurilor, probează deteriorarea balanței comerciale a României. Dacă acum, într-un an preelectoral, sunt atât de multe dereglări și imperfecțiuni în efortul de integrare, oare ce se va întâmpla în 2004, când înverșunarea confruntărilor politice va sacrifica totul pentru adjudecarea alegerilor?
Sebastian TRUȚĂ

Ce mai importă românii
Măgari, păr de om, de bursuc și de mistreț
      Potrivit balanței comerciale cu mărfuri specifice sectorului agricol, până la jumătatea anului agenții economici au importat produse alimentare în valoare de 536 de milioane de euro, în timp ce valoarea exporturilor țării noastre nu a depășit 134 de milioane de euro. Pe piețele din străinătate, cele mai căutate produse românești au fost grâul, porumbul, semințele de floarea soarelui, uleiurile rafinate de șofran și bumbac, conservele de carne și vinurile; în schimb, în topul importurilor, se găsesc cartofii, usturoiul, ceapa franțuzească, prazul, boabele de soia, carnea de porc. Până la jumătatea acestui an, agenții economici au adus pe piețele românești peste 266.000 tone de grâu, 55.580 tone de cartofi proaspeți sau refrigerați, prețul lor fiind de 4,9 milioane de euro, peste 43.000 tone de ceapă franțuzească și usturoi în valoare de 6,3 milioane de euro, mai bine de 23.000 tone de tomate care au costat peste 3,2 milioane de euro. De asemenea, până în luna iunie au intrat în țară aproape 18.000 tone de morcovi, napi și sfeclă roșie pentru salată, în valoare de aproape 2 milioane de euro. Potrivit datelor prezentate de Ministerul Agriculturii, în aceeași perioadă țara noastră a importat 29.000 tone carne de porc, 30.900 tone carne de pasăre, aproximativ 21.300 tone de pește congelat în valoare de peste 10 milioane de euro. Și la capitolul fructe suntem importatori serioși, pe primele locuri situându-se bananele, peste 33.000 tone, merele, perele și gutuile, până la jumătatea anului intrând în țară mai bine de 25.000 tone.
     Chiar dacă pare de necrezut, la categoria mărfuri alimentare figurează și părul uman, cel de bursuc și de mistreț; astfel, din categoria "păr uman, neprelucrat, chiar spălat sau degresat" s-au importat peste 2,3 tone; se pare că și părul de bursuc este foarte solicitat la noi, deoarece s-a găsit piață de desfacere pentru 2,5 tone. Cereri importante s-au înregistrat și pentru uleiul de palmier, importul acestui produs ajungând la peste 15.000 tone, în valoare de 1 milion de euro. Mare căutare pe piața noastră au... măgarii vii. (A.D.T.)

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.