Ultima oră
Știri
Rata șomajului - 9,5 la sută
      Dacă la finele anului trecut rata șomajului, la nivelul județului Alba, se cifra la 11,2 la sută, aceasta a înregistrat apoi o creștere în cursul lunilor ianuarie și februarie 2003, respectiv 11,3 la sută și 11,6 la sută, fapt datorat efectelor Legii 416 privind venitul minim garantat, precum și disponibilizărilor de per­so­nal. Din luna martie 2003, rata șomajului a început să scadă; fe­no­me­nul a fost influențat de facilitățile acordate de Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. Astfel, au fost acordate o serie de stimulente financiare atât an­ga­ja­to­ri­lor care încadrează în muncă șo­meri, cât și persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă ce doresc să se angajeze. Chiar dacă disponibilizările de personal au continuat, rata șomajului a scăzut de la 11,4 la sută în luna martie la 9,5 la sută la finele lunii iulie. Con­co­mi­tent cu rata șomajului, numărul șomerilor înregistrați la AJOFM Alba a crescut de la 21.480, în luna decembrie 2002, la 22.374 șomeri în februarie 2003, urmând apoi o curbă descendentă: 21.901- în martie, 20.675 - în aprilie, 19.783 - în luna mai, 18.677 - în iunie, ajungând la finele lunii iulie la 18.342 șomeri înregistrați. (A.D.T.)

Editorial
Prima pagină
Curier județean
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Boala opoziției - cârteala politică
      Deși modificarea legii electorale așteaptă încă finalizarea noii Constituții, pachetul de legi anti-corupție elaborat de PSD permite structurarea unei noi clase politice, alcătuită din profesioniști. Un politician de profesie își va cenzura cu o anumită rigoare limbajul politic iar ieșirile sale la rampă, atunci când se află în opoziție, vor fi mult mai constructive pentru că de credibilitatea sa depinde într-o măsură covârșitoare audiența în rândul electoratului. Astăzi politicienii din opoziție se manifestă (îmi vine să spun se fac de râs) într-un singur fel: critică distructiv absolut tot ceea ce face Guvernul Năstase în speranța deșartă - în pofida realității evidente pe care refuză să o accepte - că opțiunea lor coincide cu cea a opiniei publice.
     Desigur, aproape ca pretutindeni, mass-media își urmărește propriul interes și valorifică corespunzător potențialul negativ al clasei politice. Atitudinea preponderent critică îndeosebi a presei scrise poate fi considerată însă o componentă normală a sistemului politic democratic. No comment. Pare totuși că nimeni nu se mai gândește la publicul cititor, deși acesta reprezintă ținta exhaustivă atât a politicienilor cât și a mass-mediei.
     Elaborarea de către guvern a noului cod fiscal, care prevede importante reduceri de impozite și taxe confirmă irefutabil viabilitatea reformei economice promovate de Guvernul Năstase. Abia după trei ani de creșteri economice succesive a devenit posibilă reducerea poverii fiscale nu numai a agenților economici cât și a populației. Presa a analizat pe larg, cu o anumită onestitate, perspectivele promițătoare pentru buzunarul fiecăruia deschise de introducerea noului cod fiscal, de aceea nu voi insista asupra cifrelor. Ceea ce vreau eu să evidențiez este lipsa de profesionalism, ca să nu spun răutatea cu care unii s-au grăbit să catalogheze ca având "iz electoral" această mult-așteptată măsură economico-financiară. Cum a devenit ea posibilă acum? Nici o legătură cu campania electorală...
     De când a preluat frâiele puterii, partidul de guvernământ a obținut constant creșteri ale majorității indicatorilor economici. Pe ansamblul anului trecut, producția industrială s-a majorat cu 6%, datorită exclusiv industriei prelucrătoare, care a crescut cu 7,9%. Această creștere urmează celei de 8,2% consemnate în 2001, când industria prelucrătoare a luat un avans de 9,6%. În anul curent producția industrială a fost mai mare în iunie față de luna anterioară cu 4,4% în condiții comparabile iar pe ansamblul primului semestru a avansat cu 2,8%. Creșterea este mai semnificativă față de iunie 2002 când a fost mai mică cu 6,7% în volum absolut. Sporul cifrei de afaceri se regăsește în activitatea firmelor de comerț și prestări servicii (comerț cu amănuntul, agenții de turism, vânzări de autovehicule și service auto etc.), cu consecințe pozitive directe asupra nivelului de trai. Revigorarea economică a condus la scăderea șomajului, care se situează astăzi în jurul cifrei de 6,9%. Analiștii au remarcat deja că s-a reușit stoparea declinului bugetului Fondului de Șomaj, care de la un imens deficit a ajuns la un surplus, utilizat activ. Numai în anul curent se cheltuiesc 4.500 miliarde lei cu stimularea firmelor care angajează șomeri, îndeosebi femei, tineri până la 25 de ani și șomeri de lungă durată. Dacă adăugăm o inflație de numai 7% realizată pe primele 7 luni ale anului curent precum și rezerva de 7,4 miliarde euro agonisită în depozitele Băncii Naționale, putem să ne facem o imagine încrezătoare, corectă despre imposibilul realizat în economia românească de Guvernul Năstase. Și din nou nu pot să nu amintesc supratitlul tendențios dintr-un cotidian local când s-a referit la inflația de 1,2% realizată în luna iulie: "Inflația a luat-o razna". Chiar și un neinițiat poate să-și dea seama că inflația este chiar ceva mai mică decât limitele prognozate. Niciodată n-am putut să înțeleg tendința unora de a ține populația într-o permanentă stare de stres, dezinformând-o continuu asupra realității românești. Dacă Guvernul nu are rezultate spectaculoase într-un domeniu, e acuzat cu furie că a mințit electoratul; dacă are rezultate notabile "își face campanie electorală".
     Nimic altceva decât o caraghioasă cârteală politică...
Mihai BABIȚCHI

Programe de promovare a patrimoniului muzeal
      După cum se arată în raportul de activitate pe semestrul I, al Muzeului Național al Unirii, aceată instituție a depus eforturi laborioase în cadrul a patru grupe de programe: programe de promovare a patrimoniului muzeal (expoziții, simpozioane, sesiuni, seri muzeale, conferințe și expuneri); programe de cercetare a patrimoniului (săpături arheologice sistematice și de descărcare de sarcină arheologică, teme de cercetare); programe de valorificare a patrimoniului cultural (publicații, participări la manifestări științifice naționale și internaționale, popularizarea activității muzeului prin mass-media); programe de protejare, conservare și restaurare a patrimoniului muzeal (în laboratorul muzeal- operații și tratamente de restaurare și conservare pentru materialele arheologice provenite de pe diverse șantiere, restaurare de textile, realizarea a 2.500 de imagini fotografice cu camera digitală, pentru cataloage, studii, documentații; prin Centrul Național de Restaurare și Conservare a Cărții Vechi - restaurarea manuscriselor și tipăriturilor medievale pe pergament, aparținând Consistoriului Superior al Bisericii Evanghelice C.A., din Sibiu, restaurarea unor cărți vechi de la Muzeul Național al Unirii, precum și a edițiilor bibliofile și moderne, conservare curativă și dezinfecția cărților și manuscriselor vechi, întocmirea documentației științifice și tehnice pentru piesele restaurate etc.). La cele de mai sus se adaugă un program de instruire a specialiștilor din muzee. Toate acestea cu un buget destul de limitat, ca al tuturor instituțiilor similare. Impresionant, nu? (I.H.)
Cu toate că șeful lor a primit nota maximă
Pesediștii din Alba n-au primit din partea PUR-ului note de trecere a... protocolului
      Referindu-se la protocolul cu PSD-ul, președintele PUR (social-liberal) Alba, ec. Nicolae Popa a declarat într-o conferință de presă că, personal, îi acordă nota 10 prefectului de Alba, av. Ioan Rus pentru modul în care a respectat clauzele acestei înțelegeri. "Din păcate, colegii domniei sale nu pot primi note de trecere", a remarcat președintele Popa. Nicolae Popa a spus că la nivel național există varianta ruperii protocolului cu PSD-ul, cu păstrarea sprijinului parlamentar până la alegerile viitoare. "În 15 septembrie se va analiza relația cu PSD-ul și va fi luată decizia finală", a spus președintele PUR Alba.
     Nemulțumirea PSD-ului, la nivel național, a cunoscut o răbufnire în mass-media de zilele trecute și a fost legată de faptul că PUR-ul a încercat să "prindă" o afiliere la unul dintre curentele doctrinare europene, respectiv la Internaționala Populară Europeană. PSD-ul s-a pronunțat în acest sens, comunicând că nu are intenția de a păstra o alianță cu un partid care poartă negocieri în funcție de propriile interese și care, mai nou, tinde spre o orientare... creștin-democrată. Pe de altă parte, PUR-ul visează încă din anul 2000, după câștigarea alegerilor pe listele PSD-ului, la constituirea propriului grup parlamentar, lucru "sărit" de colegii mai... mari și mai tari din PSD, la începutul fiecărei sesiuni parlamentare. O tentativă de rupere a protocolului PSD-PUR a mai fost înregistrată înainte de remanierea guvernamentală când umaniștii și-au văzut amenințată existența singurului minister pe care l-au avut în portofoliu, respectiv cel al IMM-urilor. Atunci, ambițiile PUR-ului au fost oarecum satisfăcute prin transformarea acestui minister în agenție guvernamentală, în subordinea directă a premierului, dar care și-a păstrat aceeași titulară - Silvia Ciornei. De altfel, PUR a anunțat deja că nu va semna nici un protocol cu PSD dacă identitatea sa politică va fi în pericol, fiind hotărât să-și apere doctrina social-liberală. PUR a condamnat, în același timp, fuziunea PSD-PSM, considerând-o un "obstacol major în semnarea unui eventual protocol".
Nicoleta TOMUȚA

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.