Prima pagină Ediția din: 2.10.2003
Știri
Externat din spital
Un septuagenar a murit în drum spre casă
      Postul de Poliție Unirea a fost sesizat marți, 30 septembrie, în jurul orei 11.00, despre faptul că în șanțul de pe marginea drumului, între Unirea I și Unirea II a fost găsit un bărbat decedat. Au fost anunțați și polițiștii din Ocna Mu­reș, care au aflat că decedatul se numește Josef Cszibi, de 69 de ani, din Lunca Mureș. Ex­tin­zân­du-se cercetările, s-a aflat că, în noaptea de 29/30 septembrie, Cszi­bi a fost văzut de ajutorul șefului de post din U­ni­rea, mer­gând pe șosea, spre comuna Unirea. Polițistul a aflat cum se numește omul și că acesta fusese externat din spital, unde a fost tratat pentru afecțiuni pulmonare și cardiace. Cszibi a fost trans­por­tat de polițist cu mașina până în Unirea. Martori oculari le-au declarat anchetatorilor că sep­tua­ge­na­rul a fost văzut în dimineața de 30 septembrie, lângă o cișmea de pe marginea drumului dintre Unirea I și Unirea II, în timp ce își astâmpăra setea cu o cană de apă. Peste puțin timp, a fost găsit mort de doi gospodari care tăiau pănuși de porumb în zonă. Me­di­cul legist s-a deplasat la Ocna Mureș pentru a stabili cauza e­xac­tă a morții lui Jozef Cszibi. (N.T.)
Editorial
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Protest spontan la S.C. UTEPS Alba Iulia
260 de salariați au ieșit ieri în curtea fabricii
      Ieri, peste 260 de salariați ai SC UTEPS SA Alba Iulia au protestat în curtea fabricii, nemulțumiți că nu și-au mai primit salariile din luna iunie, precum și de faptul că sunt în imposibilitate de a lucra, în condițiile în care societatea nu mai beneficiază de energie electrică. Pe de altă parte, administratorul special Lidia Cândea a anunțat că intenționează să dea în judecată societatea Electrica, motivând că, potrivit prevederilor Legii nr. 137/2002, furnizorul de energie electrică nu are voie să schimbe, să refuze sau să întrerupă temporar un astfel de serviciu către o societate comercială aflată în pro­ces de privatizare. Menționăm faptul că SC UTEPS SA, societate cu capital majoritar de stat, se află în pro­ce­du­ră de administrare specială și supraveghere financiară. Înainte de a reintra în portofoliul APAPS, societatea a fost timp de trei ani cu capital privat, însă din cauza nerespectării contractului de vânzare - cumpărare acesta a fost anulat.
    După instituirea procedurii de administrare specială, la data de 1 august 2003, în vederea reluării procesului de producție s-a solicitat continuarea furnizării energiei electrice, cerându-se eșalonarea datoriilor pe o durată de doi ani, cu o perioadă de grație de 3 luni. Furnizorul de energie electrică și-a dat avizul, însă doar pentru plata obligațiilor restante eșalonate pe o perioadă de 4 luni. (R.J., A.D.T.)
De la Constituția de tranziție la Constituția europeană
      - Referendumul privind modificarea Constituției suscită un viu interes în rândul opiniei publice. Considerați că este oportună modificarea Constituției României în aceste momente?
    - Orice dezbatere despre reforma constituțională este de natură să provoace polemici. Există întotdeauna o tabără a conservatorilor care susține că o schimbare de asemenea proporții nu este oportună și că ea ar periclita actuala ordine socială. Acesteia i se opune un spirit progresist dus la extrem de anumite persoane care pot fi catalogate drept fanatici ai schimbării, animați de un spirit novator, poate prea expansiv, pregătiți oricând să facă experimente sociale la scară largă. Important este să observăm starea de fapt de la care pornim, imperativele care ne condiționează și problemele cu care ne confruntăm. Modificarea Constituției interesează pe fiecare cetățean al României. Dacă mai există persoane dezinteresate cu privire la acest subiect, datoria noastră este de a-i informa cu privire la miza enormă a acestui demers. Trebuie explicat pe înțelesul tuturor de ce este necesară această reformă, de ce trebuie ea să aibă loc acum și de ce în acest mod. Reforma constituțională trebuie să înceapă cu acel sector care așază ordine în întreaga noastră viață socială și politică; toate discuțiile despre necesitatea revizuirii Constituției au început cu tema reformei parlamentare. Orice stat aflat în tranziție se confruntă cu pericolul delegitimării instituțiilor democratice, iar originile acestei legitimări pot fi căutate în carențele constituționale. Nevoia de stabilitate politică și socială impune evitarea oricăror riscuri care ar amenința credibilitatea celei mai importante instituții democratice. De aceea prin modificările constituționale propuse se va urmări promovarea unei reforme de impact în activitatea Legislativului. Legea organică este chemată să organizeze la modul cel mai simplu și pragmatic întreaga societate, să așeze temeliile ordinii instituționale după principiile cărora se va organiza întreaga viață politică în societate.
    Noua Constituție investește societatea civilă cu mai multă putere de monitorizare și control și, în plus, favorizează implicarea constantă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor. Cum se va asigura controlul asupra corpului politic? În primul rând, printr-o mai netă separare a puterilor în stat, pentru a se evita aglomerarea de atribuții și concentrarea de putere în anumite instituții în detrimentul altora. De asemenea, noua Constituție duce la o măsură reclamată de foarte multe voci din rândul liderilor de opinie și anume limitarea imunității parlamentare și reducerea acesteia la intervalul în care demnitarul își exercită funcția politică. Noua Constituție vine să echilibreze etica statului social cu cerințele liberale ale economiei de piață. România nu va mai avea în următorii ani o economie de piață veșnic în construcție, ci una funcțională. În această nouă configurație, ceea ce propunem noi este pe de o parte construirea unor instituții solide, capabile să ofere protecție socială iar pe de altă parte, legi care să asigure garantarea proprietății. Noua Constituție este menită să exprime simultan esența ambelor valori, tocmai pentru a fi reprezentativă la scară națională nu numai pentru un anumit segment electoral.
    - Vă rugăm să precizați ce schimbări esențiale propune noua Constituție?
    - Principalele modificări aduse Constituției României prin Legea de revizuire au în vedere: asigurarea temeiului constituțional pentru realizarea procesului de aderare la Uniunea Europeană și la Alianța Nord-Atlantică; înscrierea în Constituție a principiului pluralismului politic, ca o condiție și o garanție a democrației constituționale; principiul separației și echilibrului puterilor în stat; principiul liberei inițiative, garantarea proprietății private, consacrarea rolului patronatelor în societatea românească; optimizarea procesului de adoptare a deciziilor, precum și întărirea exigențelor statului de drept prin realizarea specializării Camerelor legislative, menținându-se egalitatea lor în atribuții și, în același timp, diferențierea lor în funcție de problemele asupra cărora urmează a se pronunța, ceea ce elimină procesul medierii și întrunirea în ședință comună a celor două Camere pentru rezolvarea divergențelor neconciliate în faza medierii; restrângerea imunității parlamentare, limitarea regimului ordonanțelor de urgență; prelungirea mandatului președintelui României la 5 ani; întărirea controlului Parlamentului asupra Guvernului; precizarea mai concludentă a drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale; eliminarea stagiului militar obligatoriu, problemă care se va reglementa printr-o lege organică; reglementarea prin lege organică a sistemului electoral, instituirea Autorității Electorale Permanente; reducerea numărului de semnături necesar cetățenilor pentru a avea inițiativă legislativă; garantarea accesului la cultură; acordarea de burse sociale de studii copiilor și tinerilor proveniți din familii defavorizate și celor instituționalizați, în condițiile legii.
    - Este necesară modificarea Constituției României pentru integrarea țării noastre în marea familie a Europei?
    - România se pregătește să facă un nou pas istoric: integrarea euro-atlantică. Concepută pentru specificul și nevoile legislative ale unei țări aflate în tranziție, Constituția din 1991 nu mai poate răspunde prompt la necesitățile unui stat care a depășit tranziția. Apropiata noastră integrare în NATO și Uniunea Europeană va coincide cu o recunoaștere a încheierii procesului de tranziție în România și cu plasarea de facto și de jure a țării noastre în rândul statelor cu o democrație stabilă și cu o economie de piață funcțională. Asigurarea cadrului instituțional pentru întâmpinarea noilor realități trebuie să premeargă aderarea noastră la NATO și UE.
    - Ce mesaj adresați cetățenilor județului nostru?
    - Impactul macro-social al reformei constituționale este imens. Din această cauză, întreg eșafodajul pe care se va edifica noua Constituție va avea nevoie de suportul întregii societăți. Pentru moment, partidele politice sprijină unanim acest proiect. Rămâne de văzut dacă acest suport se va regăsi în societatea civilă. Referendumul este singura cale prin care vocea întregii națiuni se poate face auzită în mod direct. Cu toate că această procedură poate prezenta anumite inconvienente dacă este utilizată abuziv, de data aceasta ea este perfect legitimă. În probleme atât de importante cum este modificarea legii organice a statului, nimeni nu se poate gândi că organizarea referendumului ar ascunde eventuale tehnici de manipulare sau ar exprima o formă de populism. Este foarte important ca de data aceasta românii să se exprime direct, nu prin medieri, nu prin presă și nici prin sondaje de opinie. Constituția din 1991 a fost una a tranziției, a schimbării precipitate de presiunea timpului, a nevoii unei ordini noi. Noua Constituție română a anilor 2000 va trebui să fie una a durabilității, a stabilității, a valabilității pe termen lung și foarte lung. Ea va marca trecerea de la faza de construcție la acumularea unei anume tradiții. Elaborarea, promovarea și votarea ei sunt procese care implică un mare grad de concentrare și participare a întregii societăți. Pe această cale fac un apel la toți cetățenii județului Alba de a se prezenta în număr mare la referendum pentru a vota o Constituție a stabilității democratice.
Răzvan JURCĂ

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.