Prima pagină Ediția din: 22.10.2003
Știri
Județele Alba și Mureș își dau mâna
      Consilierii județeni urmează să aprobe, în ședința de joi, par­teneriatul și participarea CJ Alba la licitația deschisă pentru propu­neri de proiecte în vederea imple­mentării proiectului "Dezvoltarea infrastructurii rutiere a drumului DJ 107 G - Ocna Mureș-Noș­lac-Luduș - ce face legătura din­tre județele Alba și Mureș. Plenul lărgit al CJ Alba urmează să va­lideze și cofinanțarea documen­tației tehnice, sumă ce va fi cu­prinsă în bugetul CJ Alba, în cazul în care proiectul va fi selectat.(F.R.)
Premierea elevilor merituoși
      Cei cinci consilieri județeni ai PNȚCD Alba au înaintat spre aprobare un proiect de hotărâre cu privire la premierea individuală a elevilor din județ care au obținut locul I la faza națională a con­cursurilor școlare, a celor care au obținut cea mai mare notă la examenele de capacitate și de bacalaureat. Premiul ar fi în valoare de 1 milion de lei. În total este vorba de premierea a 15 elevi.(F.R.)
Editorial
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Protecția copilului sau a salariaților care îl... deservesc?
DGPDC Alba: buget uriaș, eficiență... minusculă! *Treziți-vă, domnilor consilieri! *Un milion de dolari pentru un palat pustiu *"Bune practici în protecția copilului": neglijența, obrăznicia și lipsa de transparență *Unități militare și rețele de agenți pentru protecția copilului!
      Dintre toate instituțiile desconcentrate subordonate Consiliului Județean Alba, Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului are, de departe, cel mai mare buget. De pildă bugetul aprobat acestei instituții pentru anul în curs este de 46,9 miliarde de lei, după cum se arată în raportul înaintat Consiliului Județean Alba de către DGPDC. Bineînțeles că, deși este vorba de bani publici (din taxele și impozitele pe care le plătim noi toți), nici unul dintre respectabilii noștri reprezentanți din CJ nu s-a gândit să ceară detalii legate de această sumă uriașă (mai mare decât bugetul unor întregi localități din județul Alba). Nici măcar un singur consilier nu și-a pus vreo întrebare în legătură cu repartizarea acestui buget: 12,8 miliarde de lei cheltuieli materiale, 2,7 miliarde de lei cheltuieli de investiții (deci cheltuieli care-l au ca beneficiar direct pe copilul "ocrotit") și... 31,4 miliarde de lei cheltuieli de personal (adică o sumă de două ori mai mare pentru plata angajaților din sistem!) Ca să nu mai vorbim de faptul că onor consilerii județeni n-au observat superficialitatea cu care a fost elaborat respectivul proiect. De pildă, nimeni n-a băgat de seamă că la capitolul "Resurse financiare și investiții" nu se specifică... în ce sunt exprimate cifrele (lei, sute de lei, mii de lei... dolari, euro?). Adică bugetul total este de 46.984.000 (probabil de mii de lei), ceea ce înseamnă 46,9 miliarde de lei. Să fie oare o tentativă de inducere în eroare? Tot nebăgată în seamă de domnii consilieri a trecut și diferența enormă la capitolul cheltuieli lunare/copil, între diferite instituții subordonate Direcției pentru protecția copilului, asupra cărora am mai atras atenția: 1,1 milioane de lei la Centrul de zi Sebeș-Petrești și... 29,2 milioane de lei la Centrul de primire în regim de urgență din Alba Iulia. Probabil le cerem prea mult domnilor consilieri în acest caz, din moment ce dânșii au mai aprobat și un "regulament cu privire la garantarea dreptului la imagine și intimitate a copilului aflat în plasament sau încredințare", (Hotărârea CJ 129/18.11. 2002) prin care nici o persoană fizică sau juridică nu poate obține "informații de orice natură referitoare la copilul aflat în plasament sau încredințare" decât după obținerea "acordului prealabil scris al Directorului general" al DGPDC Alba.
    Cu alte cuvinte, părintele copilului, presa, forurile civice (poate chiar poliția și... consilerii județeni), nu vor putea obține date concrete despre funcționarea sistemului de protecție a copilului din județul Alba (sistem care ne costă pe toți 46,9 miliarde de lei), decât dacă are chef directorul DGPDC Alba. Dar, mă rog, asupra acestui subiect delicat al transparenței DGPDC vom reveni, fiind convinși că în spatele rațiunii de "respectare a intimității și imaginii" copiilor ocrotiți se ascunde altceva... Se ascunde realitatea crudă, imposibil de cosmetizat prin rapoarte și date statistice, dar observabilă în mod direct, la fața locului. O realitate pe care o cunoaște, probabil, doar vicepreședintele CJ Doru Cetean, singurul care a efectuat "vizite" inopinate prin centrele de plasament și casele de tip familial ale județului.
    Să vă dezvăluim cum arată realitatea asta. Atât dumneavoastră, cetățenilor plătitori de taxe și impozite, cât mai ales consilierilor județeni care dorm în ședințe și habar n-au ce semnează: la doi pași de centrul administrativ al municipiului Alba Iulia (și al județului Alba), se află o instituție a cărei construcție a costat cam un milion de dolari (cca 40 de miliarde de lei). Este vorba despre Centrul de servicii comunitare "Arnsberg", care cică și-ar fi început activitatea. Dar oricine a avut curiozitatea să treacă pe-acolo de când "se lucrează", a putut observa doar un fel de "palat pustiu", o clădire somptuoasă, realizată la standarde europene, care funcționează... românește. Redacția noastră fiind în apropiere de acest Centru, am trecut pe-acolo la cele mai diferite ore, doar-doar voi găsi pe cineva făcând ceva (spre deosebire de domnii consilieri, care au fost acolo doar când "s-a tăiat panglica" și mai trec ocazional, în calitate de invitați, cu prilejul protocoalelor și vizitelor din străinătate). Degeaba. Foarte rar am observat câte un "beneficiar" (vreun părinte cu copilul de mână), dar și mai rar vreun angajat catadicsind să lucreze ceva (deși, după cum spuneam, statisticile și rapoartele arată o activitate laborioasă!) Cu alte cuvinte, de câte ori m-am înființat la Centru am găsit trei angajate care stăteau de povești între ele, (uneori chiar fără a se mai osteni să țină dinainte vreun dosar deschis așa, de ochii lumii). Am aflat și cine sunt cele trei. Nu este vorba despre personalul responsabil cu munca de recuperare a copilului cu handicap (deși nici pe specialiștii din acest domeniu nu i-am găsit la program), ci despre responsabilii cu rețeaua de asistenți maternali profesioniști: Paula Grunwald, Delia Moldovan și Iulia Moldovan. Lor li se adaugă un psiholog, Marius Schiau. Iar dacă munca psihologului se rezumă într-o mare măsură la "povești" în birou, munca celor trei asistente sociale ar trebui să se desfășoare în cea mai mare parte... pe teren. Cu atât mai mult cu cât cele trei au sarcina de a monitoriza rețeaua de asistenți maternali profesioniști (AMP) din municipiul Alba Iulia, care cuprinde 80 de angajați și 90 de copii. Monitorizarea înseamnă vizitarea la domiciliu a asistenților maternali profesioniști, pentru a verifica modul în care sunt îngrijiți copiii. Efectuând un calcul simplu, trebuie să recunoaștem că volumul de muncă este uriaș (mai ales că fiecare vizită se finalizează cu niște concluzii și niște raportări), fiecăreia dintre cele trei revenindu-i vreo 25 de asistenți maternali. Prin urmare, știind că un asistent social trebuie să-i viziteze pe cei 25 cel puțin o dată pe lună, chiar dacă ar face în fiecare zi câte o vizită la domiciliu, tot nu le-ar ajunge zilele lucrătoare dintr-o lună ca să treacă pe la toți angajații AMP pe-acasă. (Luați în calcul și faptul că vizitele trebuie efectuate inopinat, iar pe oameni uneori îi găsești acasă, alteori ba, dacă nu-i anunți în prealabil.) Având în vedere faptul că de câte ori am vizitat Centrul "Arnsberg" cele trei angajate erau în birou (într-o clădire cu zeci de încăperi pustii), m-am întrebat când și-or fi făcând munca de teren? Probabil niciodată, iar raportările sunt... fictive.
    Ipoteza acestor raportări fictive mi-a fost confirmată recent de una dintre cele trei asistente sociale: Paula Grunwald. Acesteia i-am solicitat informații despre un copil aflat în rețeaua AMP (Maria C., 5 ani), al cărei părinte ne-a sesizat asupra faptului că fiica sa nu este îngrijită corespunzător de către asistentul maternal (Doina N.). Atitudinea Paulei Grunwald (mai întâi ostilă, apoi obraznică și culminând cu țipete isterice), m-a convins că e ceva putred la mijloc. (Mai ales că îmi asumasem obligația de a respecta regula de confidențialitate asupra identității copilului și asistentului maternal, potrivit unui acord de bună colaborare stabilit cu d-na Lenica Bucur, directoarea DGPDC Alba.) Asistenta Grunwald a refuzat până și ideea de a efectua împreună o vizită la asistentul maternal cu pricina, pentru a constata dacă fetița respectivă este îngrijită cum se cuvine. În acest context, recomandăm doamnei Bucur mutarea Paulei Grunwald într-un post mai potrivit temperamentului și "bunei sale creșteri", unde să nu mai aibă contact cu cetățenii (eventual nici cu copiii). Mai ales că în cadrul DGPDC lucrează destui asistenți sociali cu care se poate purta un dialog în limitele decenței, spre deosebire de "coana G.- fulminanta". (Dacă nu se va lua nici o măsură în acest sens vom considera că atitudinea "coordonatoarei" Grobienenwald este un "model de bună practică în protecția copilului", are ceva "pile" sau e... colegă de partid cu d-na director!)
    Normal, întâmpinând acest refuz bădărănesc, am apelat la purtătoarea de cuvânt a DGPDC, Mihaela Bârjac, care mi-a pus sub nas "regulamentul" despre care pomeneam că a fost aprobat cu atâta ușurință de către d-nii consilieri județeni (probabil pentru a nu mai lua contact cu realitatea supărătoare prin intermediul presei). Dar măcar dânsa m-a condus cu amabilitate la asistentul social din cadrul Direcției, care trebuia să verifice activitatea celor trei de la Centrul "Arnsberg" (atât dosarele copiilor, cât și pe cele ale asistenților maternali, care conțin raportările efectuate în urma vizitelor la domiciliu). Ei bine, surpriză: asistentul cu pricina nu verificase niciodată activitatea asistenților sociali responsabili cu monitorizarea rețelei AMP! (Iar eu trebuie să cred că aceștia își fac munca de teren, deși îi văd toată ziulica stând la taclale în birou?) Și dacă tot mă aflam la sediul Direcției a trebuit să constat activitatea febrilă a angajaților de-acolo, comparând-o cu atmosfera patriarhală, tihnită (ca să nu spun lâncedă), de la "palatul pustiu de un milion de dolari". Dar, probabil, unde-i mult de lucru se află "fraierii", iar unde nu controlează nimeni sunt "piloșii". Așa este, doamnă director? Atunci înseamnă că aveți cele mai întemeiate motive să vă apărați de presă prin regulamente aiurite, transformând sistemul de protecție a copilului (care ar trebui să fie transparent, că-i plătit din banii cetățeanului), într-o rețea de "unități militare și de agenți pentru... protecția copilului". Nu cumva prin această lipsă de transparență vă protejați eficiența invers proporțională față de buget? (Aici nu mai facem decât o precizare: în sistemul de protecție a copilului din județul Alba se află vreo 720 de angajați, la vreo 1.000 de copii, în municipiul Alba Iulia funcționând o casă de tip familial cu 6 copii și 5 angajați!)
    În încheiere, solicităm în mod public conducerii DGPDC Alba aprobarea efectuării unei verificări a rețelei AMP (atât a dosarelor, cât și la domiciliul angajaților, care este locul lor de muncă, nu?). O verificare neanunțată, bineînțeles, la care să participe un reprezentant al Consiliului Județean și reprezentanții contribuabilului, adică presa. (În cât mai scurt timp posibil, altfel dosarele se vor pune la punct în câteva zile iar asistenții maternali vor fi anunțați.) De asemenea, ne exprimăm disponibilitatea de a însoți orice reprezentant al Consiliului Județean care va avea inițiativa de a vizita instituțiile, serviciile și asistenții maternali din subordinea DGPDC, pentru care contribuabilul plătește 46,9 miliarde de lei!
Ioan HĂNȚULESCU

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.