Editorial
 Meniu pentru stângaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  •  Meniu pentru dreptaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  • Calcule politice europene cu efect românesc
        Ultimele două state care mai trebuiau să ratifice aderarea Ro­mâniei la NATO - Statele Unite ale Americii și Franța - s-au mo­bilizat în acest început de an și ne-au dat vestea bună. Din luna iunie, odată cu summitul NATO de la Istanbul, țara noastră va de­veni membră a Alianței Nord-Atlantice de facto și de jure. O re­alizare pe care nimeni nu o poate contesta, o realizare ce este în primul rând a poporului român, și nu al vreunui partid anume. Ea ne aduce în rândul țărilor civilizate, dar se pare că deși criteriile pe care trebuie să le îndeplinim inclusiv la nivel legislativ sunt foarte dure, nu înlătură întru-totul suspiciunile pe care partenerii noștri, mai ales cei europeni le au în privința supremației legii în Româ­nia. Pentru că astfel explică baroneasa Emma Nicholson, raportor pentru Româ­nia, solicitarea de suspendarea a negocierilor de aderare. Propu­nere care este susținută și de europarlamentarul creștin-democrat Arie Oostlander. Sămânța de scandal este, spun ei, nerespectarea de către guvernul Adrian Năstase a moratoriului asupra adopțiilor internaționale, asumat până la adoptarea noii legislații în domeniu. Dar, spun oficialii români, noua legislație este dificil de adoptat în condițiile în care la nivelul statelor europene sunt încă puncte nelămurite. Cât despre adopțiile efectuate, ele sunt rezultatul unor decizii de justiție și conforme cu principiul interesului superior al copilului.
        Dar cum spuneam, adopțiile sunt doar un pretext. Pentru că și la nivelul Uniunii Europene și al Parlamentului European tot politică se face. Și vedem, că nu-i cu nimic mai curată decât cea de pe ma­lurile Dâmboviței. Cel puțin la acest capitol corespundem stan­dar­delor! Cei doi europarlamentari au propus Comisiei și Consiliului European "suspendarea negocierilor în forma lor actuală, în scopul de a da întreaga prioritate ghidării acestei țări (României n.n.) spre stabilirea supremației legii, care este cel mai important dintre criteriile politice de la Copenhaga." Emma Nicholson este membru al grupului parlamentar liberal-democrat din Parlamentul Europei, iar Arie Oostlander, al grupului creștin-democrat. El este în același timp și coordonatorul departamentului de politică externă al Parti­dului Popular European care reunește partidele creștin-democrate și conservatoare din țările membre. Pentru ca amendamentul lor să treacă este însă nevoie și de sprijinul grupului socialist. Un sprijin greu de obținut, așa cum sugerează declarația europarlamentarului socialist Catherine Lalumiere, conform căreia suspendarea nego­cierilor este cea mai proastă soluție pentru România. Putem să ne gândim că premierul Adrian Năstase are dreptate când spune că amendamentul lui Oostlander și Nicholson vine și din nemulțumirea că, în România, creștin-democrația nu stă prea bine. Iar în per­spectiva aderării noastre acest lucru nu este mulțumitor pentru că, în condițiile în care social-democrația este puternică la noi, reprezentanții pe care-i vom trimite în Parlamentul European vor întări grupul socialist. Totul trebuie gândit în contextul în care la noi acest an este unul electoral, iar aderarea este preconizată pentru 2007, deci rezultatele votului din 2004 vor avea consecințe. Orice presiune o pot considera creștin-democrații europeni binevenită pen­tru zdruncinarea încrederii românilor în social-democrații care-i conduc acum. Nu vom susține că în România legea este chiar su­verană, dar oricine învață mai bine ajutat, decât pedepsit.
    Anca DINICĂ