Editorial
Învierea Domnului
    Timp de două milenii de viață creștină pe pământ românesc Paș­tile au fost centrul sărbătorilor din calendarul nostru, momentul de curățire și trăire sufletească cel mai înalt, spre care se îndreptau spe­ranțele tuturor credincioșilor.
    În tradiția apostolică și a Părinților din secolele I-III d.H., Învierea Domnului constituie piatra de temelie a credinței creștine, fără de care viața în Hristos nu este posibilă. Temeiul acestei gândiri a fost sintetizat de Sfântul Apostol Pavel prin cuvintele: "Dacă Hristos n-a înviat, atunci zadarnică este propovăduirea noastră, zadarnică-i cre­dința voastră" (I Cor. 15, 14, 17). De fapt, Învierea reprezintă îm­pli­nirea celui mai adânc sentiment uman, anume nădejdea în viața veșnică. Făcut după chipul lui Dumnezeu, omul tinde în mod natural spre Absolut (adică spre Dumnezeu). Fără legătură cu Dumnezeu omul nu poate fi cugetat. Raportarea la Absolut ține de ființa omului. De aici suspinul și nostalgia lui după Paradis. Fericitul Augustin a sintetizat foarte frumos acest simțământ: "Neliniștit este sufletul meu, Doamne, până ce se va odihni în Tine".
    Luând firea noastră umană, Fiul lui Dumnezeu S-a făcut Fiu al Omului, întru toate asemenea nouă, afară de păcat și înviind El se făcea garant al învierii noastre, a tuturor (Evrei 2, 11-17; I Cor. 12, 13, 17). Învierea Mântuitorului încheia și încorona activitatea Sa, biruind asupra morții, pe care primii oameni Adam și Eva și-au luat-o asupră-le, ca urmare a păcatului neascultării.
    Sărbătoarea Paștelui poate fi asociată și cu primăvara. Retre­zirea naturii la viață simbolizează noua viață pe care creștinii au câștigat-o prin crucificarea și Învierea lui Iisus. Paștele creștin de­rivă din Paștele evreiesc, numit "Pesach" (= trecere). Termenul ebraic de Paști a trecut în vocabularul creștin pentru că patimile, moartea și Învierea Domnului au coincis cu Paștile evreilor.
    Evreii numeau Paști (Pascha) sau sărbătoarea azimilor sărbă­toarea lor anuală în amintirea trecerii prin Marea Roșie și a eliberării lor din robia Egiptului. Scriptura în cartea Exod (Ieșirea) din Vechiul Testament ne oferă instrucțiunile date de Dumnezeu pentru sărbă­torirea Paștilor în timpul lui Moise. Evreii din antichitate își aminteau de faptul că Dumnezeu i-a salvat din robia în care se aflau în Egipt. După cum notează Pr. Prof. Dr. Ene Braniște în "Liturgica gene­rală", numirea de Paști a fost aplicată de primii creștini comemorării anuale a Cinei celei de taină, care avea loc în seara zilei de 13 Ni­san (aprilie) sau în Joia dinaintea Duminicii Învierii. Ea consta dintr-o masă rituală, care imita Cina la care au participat apostolii și Hris­tos și era însoțită de serviciul Sfintei Împărtășanii. (A.D.)