Editorial |
Bestii cu chipuri umane
Nu e zi lăsată de la Dumnezeu să nu vezi pe sticla televizorului adevărate carnagii și băi de sânge, rezultate în urma unor crime oribile, lichidări de conturi, accidente de mașini, sinucideri etc. încât te întrebi dacă trăim într-o lume normală, ca să nu spunem civilizată. Același șoc îl simți și când citești paginile ziarelor. Să se fi deschis oare Cutia Pandorei cu toate nenorocirile, dezaxările, ura viscerală, agresivitatea, barbaria și cruzimea fără margini, nebulosul din om, primitivismul? Doi oameni stau la aceeași masă cu un al treilea în jurul unei sticle de țuică. Unul trebuie s-o deschidă, dar celălalt zice că nu e dreptul lui s-o facă, pentru că e venetic pe aceste plaiuri și de aici ceartă care generează într-un scandal cumplit. Ca în Miorița, cei doi ciobani îl iau la bătaie pe al treilea și îl omoară, aruncându-l într-o fântână. Șocant, zguduitor. Te întrebi ce mutații genetice s-au putut petrece pe distanța a câtorva minute în cei doi încât au devenit adevărate fiare?
Gama infracțiunilor cu sfârșit dramatic este mult mai mare și mai diversă. Câte se petrec acum într-o săptămână nu s-au petrecut cu anii înainte. De ce oare? Să fi acumulat oamenii, semenii noștri atâta ură, atâta întuneric mental, urgie, încât să nu și le mai poată stăpâni și să detoneze ca o armă încărcată? Lecturând pe îndelete presa, meditând asupra noului tip de relații socio-umane, a cauzelor sociale, economice, morale, psiho-somatice, ajungi la concluzia că toate aceste scene și scenarii de o violență extremă se datoresc unor factori multipli care nu ne sunt deloc străini. Avem de-a face cu stări tensionate acumulate între rude sau cunoscuți, în ani de zile. Se bea într-un hal, până li se întunecă mințile și devin adevărate brute. Bunul simț, acea cumsecădenie tipic românească, tonul civilizat au dispărut demult din bagajul mentalității. Se omoară oameni pentru bani, se ia viața unui semen pentru zece mii de lei. Și cazuistica continuă cu tot felul de pricini. Vecinii, pentru că și-au mutat unul altuia gardul mai la stânga sau mai la dreapta, păgubindu-l în proprietate, sau a zburat și de ce a zburat o găină în curtea vecinului. De ce ciobanii lasă să pască turmele pe arăturile altor oameni. A dat paranoia în ei și nu mai pot bea apă din aceeași fântână, de unde băuseră de zeci de ani. Să fie vorba de simțul accentuat, maladiv al proprietății? Se bat cu furcile, cu topoarele pentru că și-au aruncat gunoiul de la unul la altul. Un copil mic plânge și scâncetul acestuia îl deranjează pe tatăl îndobitocit de alcool, mama sare să-l protejeze de furia soțului și este ucisă cu sânge rece de recalcitrant. Uneori sunt uciși chiar copii în bătaie, cum s-a întâmplat și în județul nostru, prin zona Blajului. În multe cazuri, sărăcia, mizeria, promiscuitatea stau la baza violenței în familie. Mâncarea puțină și proastă și chiar absența acesteia duce la certuri și scandaluri care nu de puține ori se termină cu schilodiri pe viață sau chiar cu moartea. Apoi mame, tinere fete, minore, după ce nasc își aruncă feții în râuri, latrine, în tomberoane unde sunt mâncați de câini sau sunt lăsați să putrezească chiar în propriile case, ascunși în dulapuri cu haine. În concluzie, alcoolul, sărăcia, șomajul, absența oricărei speranțe, gelozia, bolile psihice, deficiențele grave existente în sistemul educațional, la care se adaugă imperfecțiunea legilor, proasta lor aplicare, nerespectarea dreptului de proprietate, protecția socială precară, proliferarea publicațiilor pornografice, a casetelor video, violența de pe marele ecran, promiscuitatea în care trăiesc o mulțime de familii sunt tot atâtea cauze care ne depreciază condiția de oameni, ne dezumanizează. Și, nu în ultimul rând, vina o poartă și presa, televiziunea, care și-au făcut un obicei din a difuza zilnic aceste fapte care sunt tot atâtea deviații de la normal. Din păcate, politicienii, guvernanții văd, iau notă de aceste comportamente aberante și nu intervin pentru a stopa proliferarea unor astfel de cazuri ce n-au nimic comun cu o societate dreaptă, civilizată. Gheorghe JURCĂ
|