Editorial
Lehamite și campanie
    După ce de câtva timp toate partidele politice și-au făcut încăl­zirea, lansându-și candidații și încercând să-și timoreze adversarii cu promisiunile unor mari și cutremurătoare dezvăluiri, campania electorală oficială stă să înceapă. Ne așteaptă o lună întreagă de tevatură și tam-tam, de promisiuni, de concerte, adunări publice, atacuri prin presă și dezbateri televizate prin care fiecare dintre cei care râvnesc la obținerea unui post de primar, consilier județean sau consilier local vor încerca să convingă electoratul că el este cel mai frumos, mai bun, mai cinstit, mai..., mai... Eforturile lor, consi­de­rabile și din punct de vedere financiar dar și fizic, s-ar putea însă să nu-și atingă scopul. Iar opțiunea electoratului chemat la urne să nu fie substanțial influențată de aceste eforturi. Explicațiile sunt două. În primul rând fiind vorba despre alegerile locale, adică despre a­le­gerea gospodarilor, cetățenii cam știu cine câte prune are în traistă și e destul de greu să-i mai urnești din convingerile formate în ani și ani. Nici mesajele "de la centru" nu-i vor ajuta prea mult, pentru că votul la alegerile locale este mult mai puțin politizat decât cel pentru alegerile generale și prezidențiale. În al doilea rând, interesul po­pu­lației pentru politică este destul de scăzut. Ultimul sondaj de opinie realizat și dat publicității de Curs arată că doar 3,7% dintre români sunt foarte interesați de politică în timp ce 18,4% manifestă "un oarecare interes" pentru acest domeniu. Dacă facem adunarea, rezultatul nu este deloc mulțumitor, el arătând că nici un sfert dintre cetățenii cu drept de vot nu sunt interesați de partidele politice, ide­ile și soarta lor (a partidelor!). Numărul nehotărâților și al celor care nu se vor prezenta la vot este foarte mare. Tocmai de aceea s-a și modificat Legea privind alegerile locale, astfel încât pentru validarea scrutinului nu mai este necesară prezența la urne a cincizeci la su­tă plus unu dintre electori.
    Cauzele acestei stări de fapt, caracterizată de directorul CURS - Dorel Abraham ca evoluând spre normalitate (o normalitate la locul ei într-o democrație așezată nu într-una incipientă ca a noastră, când încă este nevoie ca cetățenii să-și exprime în număr cât mai mare opțiunea) stau în dezgustul și lehamitea românilor față de o clasă politică (aceeași de 14 ani) care nu reușește să realizeze de­cât cu mari sforțări și foarte rar ceea ce-și propune. Iar asta se re­flectă în nivelul de trai al cetățenilor, în timp ce chipurile care i-au dezamăgit până acum le sunt propuse din nou ca o supă reîn­căl­zită. Iar lehamitea este atât de mare încât dezgustații nu se în­dreap­tă spre puzderia de partide noi, care la înființare tocmai pe asta au mizat, ci se îndepărtează ca de ciumă de politică și implicit nu-și mai exercită dreptul fundamental de a alege, refuzând resem­nați șansa de a-i sancționa pe cei care i-au nemulțumit. Poate și pentru că "rotația" s-a făcut deja de două ori - în 1996 și 2000 - dar tot degeaba. Sigur că se vor găsi voci care să spună că electoratul român nu are cultură politică. Și este o aserțiune adevărată, dar ce au făcut partidele și organizațiile societății civile în acest sens? Nimic. Ba mai mult, se poate spune că numitele organizații, prin acțiunile lor din anul 2000, au contribuit din plin la marea lehamite care acum dă bătăi de cap politicienilor. În acest context destul de nebulos, strategilor partidelor le vine destul de greu să gândească o campanie electorală eficientă și civilizată, în timp ce alegătorii se vor distra bine pe seama momelilor electorale, dar decizia lor este deja în mare parte luată.
Anca DINICĂ