Editorial
Între două trenuri
    România se află între două trenuri, unul care a plecat și a ajuns în NATO și altul care este deocamdată garat pe linie moartă, dar pe care sperăm să-l punem în mișcare peste trei ani. După cum se știe, recent au fost primite în UE 10 state și că nouă ni s-a promis, ni s-au dat chiar asigurări că nu vom fi uitați. O asemenea pro­misiune de consolare nu știu dacă o să ne țină de cald. Așteptarea noastră poate să dureze mult și bine. De ce? Pentru că UE are deja probleme serioase cu integrarea noilor veniți, încât există posibilitatea ca fondurile pe care mizam și le așteptam să vină mai greu sau să nu vină deloc. Unii pesimiști afirmă că această extindere ar putea fi sfârșitul Uniunii Europene. Cert este că asi­milarea celor 10 nou veniți va da multă bătaie de cap organismelor comunitare, iar acest fapt ar putea răci și mai mult atitudinea destul de reticentă a Uniunii față de noi. Pierderea acestui tren se va vedea în perioada imediat următoare. Produsele noastre care și așa pă­trundeau anevoios pe piața comunitară, acum vor pătrunde și mai greu, concurate fiind de mărfurile noilor membri și cel mai mult va avea de suferit agricultura autohtonă, care din anemică și necom­petitivă ar putea deveni un dezastru. Polonezii care n-au nici ei o agricultură prea solidă au știut să negocieze la sânge pentru a obține condiții cât mai bune, înainte de intrarea în Uniune, pentru a evita ca după integrare agricultura lor să se vadă transformată într-un candidat la faliment. Neavând ce negocia în calitate de candidați la extinderea în acest val, România va trage ponoase de care ar fi putut scăpa dacă ar fi fost admisă în Uniune anul acesta. Mai mult ca sigur că și investițiile străine în țara noastră vor fi mai reduse în următorii ani. Aproape sigur că investitorii își vor alege ca ținte mai atractive țările nou intrate în Uniune.
    Rămânând pe peron, atât România cât și Bulgaria au primit mesaje de încurajare. Ni s-a dat să înțelegem să avem răbdare că vine și rândul nostru. Desigur semnele unei atitudini politicoase, chiar optimiste. Oricine ce-ar zice sunt destul de mari șansele ca România să fie admisă în Uniune în 2007. De ce trebuie însă ca noi să rămânem mereu ultimii? Ba chiar dacă ne-am lua după dis­cursurile celor de la Putere, ar trebui să ne bucurăm că nu suntem printre primii. În NATO am intrat în al doilea val. Principalul motiv al întârzierii a fost că cei aflați la putere au avut impresia că în NATO se intră pe vorbe. Dacă ne-am fi văzut serios de reforme, n-am fi stat la coadă pentru a prinde al doilea tren cu destinația NATO, iar acum nu le-am fi fluturat batista celor 10 care au intrat în Uniunea Europeană.
    Cât de costisitoare vor fi aceste întârzieri se vede în nivelul nostru de trai, dar în primul rând în ceea ce se întâmplă în eco­nomia românească. Fabrici vândute pe nimica toată, întregi domenii industriale au ajuns să nu mai conteze, iar tot mai multe localități se află în agonie economică. Mai nou se zvonește că avem pro­bleme în ceea ce privește criteriul politic. Acum că a fost lărgită Uniunea cine își mai închipuie că în următorii doi ani va mai avea cineva timp să meargă la Bruxelles și să mai caute în coarnele României, se înșeală. Și uite așa, dacă n-am tras la timpul oportun și nu ne-am pregătit ca lumea, acum riscăm să rămânem singuri pe peron, chiar și fără Bulgaria.
Gheorghe JURCĂ