Editorial
Săptămâna fierbinte
    Astăzi începe "Săptămâna fierbinte" (deși am putea la fel de bine să-i spunem și "săptămâna fierbințelii") a campaniei electorale pen­tru alegerea primarilor, consilierilor locali și consilierilor județeni, a­di­că a celor care vor conduce timp de patru ani destinele comu­ni­tăților. În săptămânile scurse de la începutul campaniei ne-am putut face o părere despre caracteristicile ei. Conform datelor comunicate de Biroul Electoral Central, concurează pentru aceste funcții nici mai mulți, nici mai puțini decât 405.404 candidați, reprezentanți ai partidelor politice, minorităților naționale sau candidați independenți. Altfel spus, unul din patruzeci de români s-a decis să-și încerce șan­sele de a obține un post bine remunerat pentru următorii patru ani.
    Lupta e grea, miza e mare și totuși, deși ne-am așteptat la mai multă vervă, la mai multă savoare, la mai multe dispute, avem parte de un dialog la distanță al candidaților. Plouă cu comunicate de presă, cu interviuri lungi și plicticoase despre realizări, sau cu lungi liste de promisiuni, unele dintre ele grozav de gogonate și lipsite de orice șansă de realizare, pentru simplul motiv că pârghiile necesare nu se află în mâinile primarilor sau în puterea de decizie a consiliilor locale sau județene. Contează? Nu, pentru că acum e vremea să promitem, nu să spunem cinstit ce se poate și ce nu se poate face de către administrația publică locală. E vremea vrăjirii electoratul care, destul de sărac fiind, mai crede și mai speră încă în apariția unui fel de Mesia al administrației locale care să le scoată mica sau mai marea comunitate din nevoi. Dar poate că nu toți cei care promit marea cu sarea sunt niște farsori siniștri. Unii pur și simplu nu știu ce înseamnă de fapt a fi primar sau consilier local, ceea ce este chiar mai grav. Spre norocul nostru, există însă între candidați și oameni cu experiență în administrație. Dacă vreți să-i identificați, analizați cu atenție cine sunt cei mai atacați dintre candidați.
    Vorbind despre modul în care s-a derulat până acum campania electorală, spunem fără să greșim că au lipsit aproape cu desă­vârșire dezbaterile pe probleme, punerea față în față a candidaților. Și ne referim acum la campania electorală derulată la televiziune și la radio. Desigur că și noua Lege privind alegerea administrației pu­blice locale a pus destule bețe în roate spectacolului politic. Tele­viziunea publică a trebuit să acorde gratuit spațiu publicitar par­ti­delor angajate în campanie, iar televiziunile particulare au trebuit să se supună aceleiași rigori. Așa că, în lipsa unor câștiguri sub­stan­țiale (în campaniile trecute) s-a diminuat semnificativ și spațiul alo­cat în programele TV pentru campania electorală. Iar cel alocat a cu­prins mai mult spoturile laudative ale concurenților, ceea ce nu­mai la încingerea campaniei nu a dus. Calmul se pare că a convenit tuturor pentru că puținele emisiuni care propuneau dezbateri au adunat destul de greu participanți la dialog, candidatul PSD pentru Primăria Capitalei - Mircea Geoană apărând la o astfel de emisiune abia la sfârșitul săptămânii trecute, deși har Domnului, Capitala are destule probleme de analizat și rezolvat. Poate că această apariție este un semn că ultima săptămână de campanie ne va aduce dez­văluirile demult promise? Pentru că până acum, cu unele excepții, s-au cam menajat unii pe alții, conform principiului "corb la corb nu-și scoate ochii!
Anca DINICĂ