Editorial
După noi, Potopul!
    Nu-i ușor în administrația publică! E nevoie de oameni bine pre­gătiți profesional, dar și de oameni de caracter, de oameni cărora să le pese mai mult de cetățean, de comunitate, decât de mă­runtele lor interese particulare, de grup sau de client politic. Astfel de oameni sunt însă destul de puțini, mai ales printre cei care decid ce și cum în administrația publică. Nu ne referim acum la vreo comună uitată undeva departe de civilizație. Acolo nici nu avem prea mari pretenții ca lucrurile să se îndrepte în scurt timp. Situația se schimbă însă când vorbim de administrația pubică din marile centre urbane, de la nivelul județelor, și de administrația centrală. La mai puțin de o lună de la instalarea primarilor și consilierilor nou aleși în funcții, mulți dintre ei au prilejul unor amare constatări: "anteriorii" au tocat bugetele. Nu discutăm cum, pe ce proiecte, cât erau ele de necesare comunității sau dimpotrivă cât de necesare respectării unor interese electorale. Ne interesează modul în care va funcționa de acum înainte administrația publică. La Cluj Napoca de exemplu, Emil Boc, venit cu chef de lucru și de mari realizări, își vede șansele de reușită drastic reduse de cele peste 6300 de procese în care este implicată primăria Clujului și de vistieria a­proape goală (nu punem la socoteală că numitele procese toacă și ele zeci de milioane sau chiar sute bune din bugetul local). La Ba­cău lui Romeo Stavarache i-a pierit zâmbetul larg afișat la anun­țarea înfrângerii lui Dumitru Sechelariu când a văzut că bugetul local este "amanetat" pe circa doi ani. Dezastrul este atât de mare încât acesta se gândește chiar să-și depună mandatul. Noua conducere a Consiliului județean Alba se confruntă la rândul ei cu o datorie de 140 de miliarde de lei și prea puține resurse pentru achitare.
    Astfel de situații nu sunt din păcate rare. Dimpotrivă, frecvența lor sugerează adevărata stare de spirit a foștilor capi ai administrației publice locale și județene care au adoptat de la Regele Ludovic al XVI-lea deviza "După noi, Potopul!". Asta vădește prea puțină grijă pentru interesele reale ale celor care le-au încredințat în urmă cu patru ani un mandat. Arată în schimb la fel de limpede dorința de a pune cu orice preț bețe în roate "urmașilor". Calculul politic pare să fi fost cel prin care cheltuind fondurile disponibile și angajând datorii pentru perioada următoare să arate electoratului că au realizări, ast­fel încât eventual să fie realeși, urmând ca manevra financiară să rămână, tot prin grija lor, ascunsă. În caz de eșec, așa cum s-a în­tâmplat, lipsa banilor îi va face pe noii aleși să pară niște impotenți.
    Dincolo de nemulțumirea noilor edili stă un fapt mult mai grav: reforma administrației publice locale se face în ritm de melc, chiar de melc obosit! Departe de a se fi schimbat mentalitatea conform căreia nu funcționarii publici și maimarii lor se află în slujba cetă­țeanului care-i plătește, ci tocmai invers, administrația publică lo­cală din România este supradimensionată. Și firește întreținerea ei constă foarte mult. Dar cine trebuie să ia măsurile de reformă? Tot niște funcționari! Iar birocrația în autoapărare generează biro­crație. Degeaba ne-au tot tras de mânecă reprezentanții Uniunii Europene, degeaba ne-au spus și ne-au repetat până li s-au uscat gâtlejurile că unde nu este reformă, nu este nici performanță, iar unde nu este performanță nu vor fi nici prea multe fonduri comu­nitare. Pentru că nimeni nu aruncă bani într-un sac fără fund. Și nu numai atât, dar nu va fi nici vreo speranță de gestionare eficientă a propriilor fonduri.
Anca DINICĂ