Editorial
Biserica Domnului și "bisericile răului"
    Biserica Domnului, indiferent de confesiune, trăiește vremuri de restriște. Din punct de vedere financiar. Și aș putea să vă dau câ­teva exemple edificatoare în acest sens: la Sântimbru, din anul 1992, părintele Ileană se căznește să ridice un lăcaș de cult, tru­dind ca un salahor. Este un preot cu har și sârguință, dar sărac ca Iov. El locuiește la Alba Iulia, în casa socrilor, și face naveta cu bicicleta la Sântimbru (unde păstorește o comunitate mai săracă decât el). De când s-a pus piatra de temelie a bisericii și până a­cum, din nefericire, nu a avut suficienți bani pentru a-și duce lu­crarea la bun sfârșit. De asemenea, părintele Pleșa, care se tru­dește din anul 1997 să ridice o biserică cu hramul "Sf. Apostoli Petru și Pavel", în Alba Iulia (pe str. Brădișor, la intersecția str. A­vântului cu str. 9 Mai). Părintele Pleșa, personal, nu este un ne­voiaș. Are o brumă de avere, după o viață de muncă, pentru că el s-a pensionat în urmă cu vreo doi-trei ani. Dar bani suficienți pentru finalizarea lucrărilor la biserică nu are. (El a fost și grav bolnav acum doi ani, dar Dumnezeu nu l-a chemat la el pentru că mai întâi tre­buie să-și împlinească lucrarea.) La fel se întâmplă și cu biserica pe care se trudește s-o ridice părintele Jurcan, pe str. Energiei. Și părintele Stânea la Mihalț, și bunul creștin Marius Hațegan, care se căznește să edifice în mod corespunzător biserica "Maranata", din zona pieței din Cetate. (De asemenea, părintele Epure, de la Cib, care pentru reparațiile la o biserică ridicată în anul 1924, care costă vreo 390 de milioane de lei, a primit doar 150 de milioane de lei de la Consiliul Județean, 15 milioane de la Primăria Almașu Mare și 40 de milioane din partea comunității.) Și așa mai departe...
    În schimb palatele țigănești (nu neapărat ale țiganilor), "bisericile răului", se ridică peste noapte. De ce le numesc "bisericile răului"? Pentru că ele se înalță pe fundamentul unui șir de ilegalități: rețele de cerșetori, rețele de prostituție (feminină și infantilă, deopotrivă), furturi, devalizări, afaceri dubioase, trafic de influență (poate chiar de droguri, de arme și de cine mai știe ce). Să fie, oare, un semn că răul în lume este tot mai puternic, în timp ce Binele pierde teren? Să fie, oare, un semn că oamenii curați, evlavioși, sunt tot mai puțini, tot mai săraci, și tot mai înconjurați, mai "asfixiați", de cei în care "mamona" și-a făcut "casă bună"? Sau poate că tocmai în asta constă "încercarea" din partea "Arhitectului Divin", căci "iasomia trebuie să răspândească parfum și atunci când o despică toporul", după cum spunea un mare mistic...
    Deși rămân la convingerea că cea mai puternică biserică este aceea vie, care se clădește în mintea și în sufletul oamenilor, prin acțiune directă în domeniul social, este clar că și păsările au nevoie de casă, darămite comunitățile de creștini. Iar în acest sens trebuie făcut ceva!
Ioan HĂNȚULESCU