Editorial
Statutul de economie de piață
     "Criteriul economic pentru aderarea la Uniunea Europeană cu­prinde statutul de economie funcțională de piață și abilitatea de a face față presiunii concurențiale de pe piața unică și, până acum, nici o țară candidată nu le-a obținut pe amândouă în același an", a declarat adjunctul șefului Delegației Comisiei Europene. Onno Si­mons a apreciat progresele făcute de România referitoare la macro­stabilitatea economică, dar a scos în evidență și lipsurile, care nu sunt deloc puține. România are, încă, cea mai mare in­flație dintre toate țările candidate, ceea ce afectează capacitatea țării de a-și îndeplini obligațiile ce-i revin din adoptarea legislației europene. Ofi­cialul european a criticat și încurajarea acumulării datoriilor la bu­getul de stat de către firmele cu mari pierderi economice. Este vor­ba de mastodonții de stat, consumatori de resurse financiare impor­tante, care nu au fost încă privatizați și care constituie surse de îm­bogățire pentru clientela politică.
    Onno Simons a apreciat privatizările de la regii și bănci de stat (Petrom, BCR, companii de distribuție a energiei electrice, a ga­zelor naturale și intenția de a privatiza CEC) și disciplina financiară, dar a scos în evidență și nebuloasa de la societăți precum Tractorul, Roman și Aro care, imediat după privatizare și ștergerea datoriilor, au început să adune noi și noi datorii. Oficialul european a mai cri­ticat deficitul fiscal, instabilitatea financiară, dar și favoritismele pentru unii politicieni aflați la putere. Presa a scos la iveală faptul că mai mulți parlamentari PSD au primit, la firmele pe care le conduc, eșalonări și scutiri de plată a penalităților de sute de miliarde de lei. În acest timp, guvernul anunță cea mai spectaculoasă creștere eco­nomică. Analiștii se întreabă însă în buzunarele cui intră banii rezultați din creșterea economică, întrucât românul de rând are aceleași buzunare goale prin care bate vântul. Demnitarul european a mai spus că sistemul bancar din România este insuficient dez­voltat, dând ca exemplu rata creditului neguvernamental, care a ajuns la doar 16% din PIB, la finalul lui 2003, comparativ cu 30-50% cât a fost în celelalte țări candidate la UE. Un recent raport al Băncii Mondiale a scos în evidență și alte aspecte negative ale, încă, firavei economii românești. Suntem țara cu cele mai mari impozite și taxe pentru forța de muncă, astfel încât un român primește în mână doar ceva peste jumătate din cât câștigă. Restul banilor merg la stat. În același timp însă, forța de muncă este cel mai prost plătită, iar prețul la utilități se apropie de cele din țările Uniunii Europene. Din acest punct de vedere, rămânem încă o țară a contrasturilor economice, care nu ne avantajează deloc.
    Onno Simons, adjunctul șefului Delegației Comisiei Europene la București, nu a dorit să spună dacă România are sau nu o eco­nomie de piață funcțională, dar a precizat că decizia în privința acordării acestui calificativ va fi luată până la publicarea de către Comisia Europeană a raportului de țară pentru România pe 9 octombrie. Așadar, sunt suficiente motive de îngrijorare referitoare la statutul de economie funcțională pe care România speră să-l obțină, mai ales că se apropie campania electorală pentru alegerile generale, iar guvernul este mai darnic ca niciodată. Uniunea Eu­ropeană ne cere adoptarea de măsuri antipopulare, dar necesa-re, în timp ce guvernul ar putea pierde teren în fața românilor. Ce va fi, vom mai vedea.
Florin ROMAN