Editorial
Lentoare democratică sau nepricepere?
     În țara în care premierul Adrian Năstase umblă aproape neștiut de autoritățile locale și județene, precum Cuza, în încercarea de a se dumiri cu ce oca se măsoară nivelul de trai al subiecților, două sunt acum temele cele mai fierbinți. Diferendul dintre România și Ucraina privind Canalul Bâstroe și delimitarea platoului continental al Mării Negre și cazul fraților Cămătaru au reușit să arunce pe planul doi chiar și disputele electorale. Evoluțiile și într-un caz și în celălalt, deși organic diferite, induc ideea că autoritățile române bâl­bâie și bâjbâie. În ambele cazuri până la a se lua măsurile nece­sare pentru clarificare au trecut ani buni. Cazul fraților Cămătaru era cunoscut de vreme îndelungată, aproape că ne împăcaserăm cu ideea că nu se poate face nimic pentru stoparea infracțiunilor de care sunt acuzați. Arestarea lui Sile și Nuțu Cămătaru a venit ca o plăcută surpriză. Poate tocmai pentru a arăta în ceasul al doi­spre­zecelea că poliția și parchetul sunt eficiente. Diferendele de fronti­eră cu Ucraina au și ele o istorie îndelungată care începe din anul 1991, odată cu nașterea statului independent Ucraina. Abia acum România a cerut arbitrajul internațional al Curții de la Haga.
    Sigur că România, spre deosebire de Ucraina, este un stat de­mo­cratic, iar democrația este un sistem greoi, chiar dacă plăcut. Au trebuit parcurse toate etapele de negociere, dar în fața pre­tențiilor maximaliste ucrainene, noi, de-a lungul acestor negocieri, nu am găsit calea de a ne impune drepturile izvorâte nu din ambiții, ci chiar din tratatele și regulile internaționale. Situația în care s-a ajuns acum este și o consecință a lipsei de hotărâre (și de profe­sionalism?) a diplomației noastre. Construcția canalului Bâstroe a fost doar picătura care a umplut paharul răbdării noastre. Cine știe, poate că, dacă subiectul nu ar fi fost atât de amplu mediatizat în țară și nu ar fi declanșat în rândul cetățenilor reacții atât de vii de respingere, reuniunile diplomaților ar fi continuat cu aceleași rezul­tate nule. Sunt totuși 13 ani în care ucrainenii au făcut ce au vrut, iar acțiunile lor antiromânești au devenit din an în an tot mai agre­sive. Nu ne încălzește cu nimic constatarea că același compor­tament pe care-l au față de noi îl au și față de celelalte state mem­bre NATO sau ale Uniunii Europene care au graniță cu ei.
    Revenind la celălalt exemplu de lentoare democratică, spunem că este un lucru bun că până la a aresta pe cineva trebuie să aduni probe. Prezumția de nevinovăție trebuie și este normal să funcțio­neze. Dar cazul Cămătaru ne aduce în memorie multe altele în ca­re, deși dovezile infracțiunilor erau clare, bâjbâiala autorităților s-a concretizat în arestări și eliberări peste noapte, pe motiv de boală, dar mai grav, pe motiv de iregularități procedurale. Or toate acestea înscriu în mintea cetățenilor ideea lipsei de fermitate, a lipsei de profesionalism. Extrapolarea vine aproape de la sine. Știm cu toții sub câte hârtii se ascund birocrații din toate domeniile. Or, nici un sistem nu este atât de birocratic ca democrația, tocmai pentru a nu greși. Paradoxul stă în aceea că stufoasele proceduri și reguli destinate prezervării drepturilor și libertăților se pot întoarce tocmai împotriva acestor drepturi și libertăți. Avem nevoie de birocrați com­pe­tenți. Avem nevoie pentru că, de avut, nu-i avem!
Anca DINICĂ