Editorial
Criza banilor mulți
     După cum se știe, recenta vizită în SUA a președintelui Româ­niei, Traian Băsescu, a înregistrat o serie de rezultate pozitive, mai puțin în domeniul relațiilor cu FMI. Desigur, negocierile cu Fondul Monetar Internațional nici nu reprezintă un atribut al președintelui, ci al Guvernului. Domnia sa a sperat însă că, într-o discuție cu con­ducerea Fondului, va reuși să deblocheze negocierile cu Guvernul României și chiar să obțină promisiuni concrete în privința acceptării unui deficit bugetar mai mare pentru țara noastră. N-a fost să fie a­șa. Superprudența FMI se pare că vine din dorința ca Guvernul Tă­riceanu să realizeze un program mai concret de reformă, în care deopotrivă să fie trecute măsurile pentru creșterea veniturilor, cele pentru reducerea cheltuielilor bugetare și chiar o listă cu obiectivele care trebuie finalizate sau finanțate. Toate acestea vor trebui să convingă Fondul că un deficit mai mare va însemna în primul rând reformă economică adevărată și mai puține creșteri salariale și nu menținerea în viață a unor societăți de stat ineficiente, care au păpat până în prezent zeci, chiar sute de milioane de dolari.
    După primirea acestei vești, premierul Tăriceanu și-a radicalizat și mai mult discursul privitor la relațiile cu FMI, mergând până la lu­area în considerare a ruperii acordului cu acesta. "Guvernul con­sideră că un acord cu FMI este util, însă nu indispensabil, dacă Fon­dul insistă ca România să facă niște sacrificii mult mai mari decât sunt necesare", a opinat domnia sa.
    Desigur, aprecierile și poziția dură ale premierului Tăriceanu se bazează totuși pe ceva. Domnia sa știe bine că Raportul FMI con­stituie un element de luat în seamă în aprecierea României la Bru­xelles. Însă premierul mai știe că, în prezent, paradoxal, România nu se confruntă cu o criză privind lipsa banilor, ci cu un exces de valută ce nu poate fi absorbit. Ceea ce pare a îngrijora Guvernul, chiar mai mult decât acordul cu FMI, este incapacitatea de ab­sorb­ție de către economia românească a banilor care vin din străinătate în acest an, care se cifrează, potrivit estimărilor analiștilor, la peste 10 miliarde de euro. Există temerea că aceste sume de bani se vor reflecta în creșterea deficitelor externe și că vor avea un puternic impact inflaționist.
    Alt pericol îl constituie capitalurile speculative, așa-numiții "bani fierbinți". Aproximativ 3 miliarde de euro se așteaptă să intre în țară numai de la românii ce muncesc în străinătate. Aceștia vor stimula cererea internă. Pentru că oferta de produse autohtone este insu­ficientă, ei vor fi utilizați în cea mai mare parte pentru achiziționarea de produse din import, ceea ce va duce la creșterea deficitului de cont curent (diferența dintre intrările și ieșirile de valută din țară). Tot­odată, dobânzile mari ce se practică încă pe piața bancară din Ro­mânia și aprecierea leului față de valute atrag ca un magnet ca­pitaluri străine speculative. Acești bani sunt depuși în bănci pentru a se obține câștiguri importante din dobânzi, însă oricând pot fi re­trași. Se estimează că există deja pe piața financiară românească aproximativ 2,5 miliarde de euro. Alte circa 3 miliarde de euro vor reprezenta investițiile străine în acest an.
    Odată cu liberalizarea pieței de capital se mai așteaptă intrarea unor capitaluri speculative de câteva miliarde de euro. În aceste condiții, Cabinetul Tăriceanu este pus în situația de a gândi foarte bine mecanismele de absorbție a acestor bani, de a stăpâni inflația și stabilitatea monedei naționale chiar în detrimentul unor investiții autohtone de amploare unde, desigur, ar fi nevoie și de banii de la FMI. Asta, repet, pentru că se mizează pe creșterea importantă a investițiilor străine în România, în acest an.
Tinu MATEȘ