Editorial
Quo vadis, Domine?
     Astăzi sute de mii de pelerini, peste două sute de șefi de stat, sute de înalți ierarhi ai tuturor bisericilor creștine vor asista la ce­remoniile de înhumare a Papei Ioan Paul al II-lea. Astăzi pentru unul dintre cei mai mari actori ai scenei politice internaționale a ultimilor 26 de ani luminile rampei se sting. În zilele care au trecut de la decesul Suveranului Pontif s-au spus multe despre activitatea sa în folosul umanității, despre modul subtil dar tenace în care Karol Woj­tyla a influențat politica planetei, a contribuit la schimbarea des­tinului unor națiuni. Papa Ioan Paul al II-lea a avut o viziune. Cea a păcii și unității întru pace. "NU războiului - spunea el. Războiul nu este întotdeauna inevitabil. Este în schimb de fiecare dată o înfrân­gere pentru omenire." O viziune în realizarea căreia ecumenismul este o condiție necesară. Așa a devenit Karol Wojtyla primul Papă care a vizitat o țară ortodoxă (iar România a avut privilegiul de a fi fost gazda acestei premiere), primul Papă care a intrat într-o sina­gogă sau moschee, ori primul Papă care s-a rugat la Ierusalim la Zidul Plângerii. Creștinătatea întreagă îl plânge astăzi pe acest Papă care a deschis larg ușile dialogului între catolici și ortodocși. Acel dialog care în ultimul mileniu a lipsit contribuind la segregarea Europei.
    Papa Ioan Paul al II-lea a înțeles că viziunea creștină unitară care în primele secole ale mileniului I a stat la baza creării civilizației occidentale (care s-a dovedit de-a lungul istoriei ca fiind cea mai, să spun, fiabilă), trebuie reînviată. Desigur pornim de la alte date istorice, de la alte premise, dar principiul este același. Spre deo­se­bire de secolele IV-VIII amenințarea în Europa nu mai sunt barbarii, iar din punct de vedere statal Europa este temeinic constituită. Puterea temporală a Bisericii este mult redusă, de aceea accentul cade pe puterea sa spirituală. Este ceea ce ultimul Suveran Pontif a înțeles pe deplin. Este moștenirea pe care o lasă urmașului său în scaunul Vaticanului, dar și partenerilor de dialog. Și nu este o moștenire ușoară. Tocmai de aceea alegerea viitorului Papă este o întreprindere grea, iar conclavul cardinalilor care se va reuni în prima ședință la 18 aprilie, trebuie să chibzuiască profund și fără grabă. Nu ne putem permite deraieri de la drumul ecumenic deschis de Papa Ioan Paul al II-lea. Instalarea în scaunul pontifical a unui papă slab sau prea orgolios față de ceilalți frați creștini, a unui papă pentru care universalitatea autoproclamată a Bisericii Catolice să fie mai importantă decât toleranța dialogului ar fi contraproductivă. Înțeleg asta cardinalii conclavului, așa cum o înțeleg oamenii politici și milioanele de creștini care în aceste zile de doliu au invadat literalmente Piața San Pietro și Roma întreagă. Cetatea Eternă aproape că nu-i mai cuprinde, iar autoritățile excedate de afluxul continuu de pelerini au cerut sprijinul populației Romei. La înmor­mântarea Papei suntem îndurerați. La înmormântarea Papei suntem însă și foarte îngrijorați. Quo vadis, Domine? Care este drumul pe care trebuie să-l urmăm, Doamne?
Anca DINICĂ