.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Prima pagină .:: Ediția din: 23.5.2005 ::. 
Abonamentul la gaz - motiv de dispută politică
•Guvernul Năstase a lăsat bomba amorsată cu gaz în gră­dina lui Tăriceanu
     Introducerea abonamentului la gaz metan, diferențiat pe categorii de consumatori, a generat în ultimele zile o adevărată avalanșă de proteste, contestări, clarificări și, așa cum se obișnuiește la români, de dispute politice. Pentru ca toată lumea să înțeleagă exact cum stau lucrurile, vom încerca în cele ce urmează să creionăm o situație cât mai fidelă a ceea ce presa a botezat "scandalul abonamentului la gaz".
•Totul a plecat de la angajamentele guvernului Năstase din... campania electorală
     Pentru prima dată, abonamentul la gaz metan a apărut ca urmare a Ordinului fostului președinte al ANRGN, Dan Pantilie, în luna decembrie a anului 2003. Metodologia de calcul a prețurilor și tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, în care se face referire la abonament trebuia aplicată de la 1 ianuarie 2005. Pentru a fi aplicată de la 1 ianuarie 2005, conform angajamentului stabilit în metodologie, fostul președinte trebuia să pornească operațiunea de consultare cu operatorii, asociațiile de consumatori care fac parte din Consiliul Consultativ al ANRGN cel mai târziu la 1 noiembrie 2004, adică în plină campanie pentru alegerile generale. Conștienți că o asemenea măsură ar fi generat uriașe nemulțumiri, cum de fapt se întâmplă acum, fostul partid de guvernământ a cerut ex-președintelui ANRGN, prin ordin politic, să nu pună în aplicare decizia de a introduce abonamentul la gaze. Trebuie precizat că metodologia care stabilea prima dată abonamentul respectiv cuprinde trei etape, din care primele două au fost implementate încă din 2004, de la 1 aprilie, respectiv din 1 iulie. Ultima etapă, cea mai grea de suportat din punct de vedere social, a fost lăsată ca o bombă amorsată în grădina actualului guvern. Așadar, pentru respectarea adevărului, trebuie spus că metodologia care a declanșat acum un imens scandal era elaborată în forma finală încă de acum un an și jumătate, dar nu a existat voință politică pentru a fi aplicată, deși guvernul Adrian Năstase s-a angajat să-și respectul decizia prin negocierea și finalizarea capitolului "gaze naturale" cu Uniunea Europeană. Ca de multe ori una s-a spus și alta s-a făcut, motiv pentru care UE ne-a urecheat de nenumărate ori. Ministere precum cele ale Integrării Europene și Economiei și Comerțului care au cerut respectarea angajamentelor față de UE, tac acum mâlc deși au solicitat insistent acest lucru. Deși există ordinul fostului președinte al ANRGN și semnătura acestuia, fostul secretar general al Guvernului, Eugen Bejenariu, a declarat că nu PSD se face vinovat și că actuala putere nu face altceva decât să arunce pisica peste gardul fostei puteri. "Este o falsă problemă aruncată asupra noastră", a spus Bejenariu, contrazis însă de faptul că primele două măsuri din cele trei ale metodologie au fost aplicate încă de anul trecut.
•Lideri ai coaliției aflate la putere solicită anularea abona­mentului, PNL vrea o lege a prețului la gaze
     Așa cum era de așteptat, nemulțumirea populației este un motiv foarte bun pentru politicieni să încerce să obțină capital electoral. De pildă, senatorul UDMR, Gyorgy Frunda, a cerut la sfârșitul săptămânii trecute, ca populația să nu semneze noile contracte, însă să-și achite facturile la gaz metan. El a declarat că împreună cu fostul director al Distrigaz Nord, senatorul PNL, Mihai Antonie, și cu ex-ministrul Industriilor, actualul senator PD, Radu Berceanu, lucrează la un proiect de lege care vizează modificarea Legii gazelor, solicitând în același timp anularea abonamentului pe motiv că acesta nu are justificare economică. Președintele executiv al PD, Emil Boc a solicitat și el ANRGN, dar și Guvernului să reanalizeze măsura introducerii abonamentului la gaz. Boc a mai declarat că "această taxă, introdusă de guvernul Năstase la sfârșitul anului trecut, afectează drepturile și interesele cetățenilor". Luați prin surprindere de gradul mare de nemulțumiri din partea cetățenilor, liberalii au declarat prin vocea purtătorului de cuvânt Eugen Nicolaescu următoarele: "Vom propune exe­cu­ti­vului să analizeze această situație cu responsabilitate, astfel încât să fie în con­sens cu programul de guvernare, dar și cu doleanțele cetățenilor. Parlamentarii liberali au un proiect de lege referitor la prețul gazelor, care va fi înaintat spre dezbatere și sperăm ca membrii Cabinetului să țină cont de cererea cetățenilor".
•Hop și sindicatele...
     Din această avalanșă de contestări nu puteau lipsi sindicatele. Cel mai dur în exprimare a fost liderul Asociației Revoluționarilor 21 Decembrie "Piața Univer­sității", care vorbește de "genocid din cauza scumpirilor aberante". Nemulțumit este și președintele CNS "Cartel Alfa", Bogdan Hossu, care a transmis o scri­soare premierului Tăriceanu, în care-și exprimă îngrijorarea față de aceste mă­suri. O poziție dură a avut și liderul BNS, Dumitru Costin, care a acuzat fățiș introducerea abonamentului la gaz. Nici unul din aceste sindicate sau asociații nu are ca membri salariați din sectorul gazelor.
•Nemulțumiri pentru diferențierea abonamentului
     Fără a intra prea mult în exprimarea tehnică de diferențiere a abonamentului pe categorii de consumatori și consum, trebuie spus că de aici pleacă marile nemulțumiri ale populației. Dacă până acum, agenții economici suportau prin diferite subvenționări încrucișate și pierderile abonaților casnici, de acum, pro­punerea este ca acest abonament să fie plătit de fiecare categorie de consu­mator în parte. Asta înseamnă că încep să iasă la iveală și numeroasele ne­reguli din sistem. Problema este mai accentuată în sudul țării, unde, spre exemplu, la un bloc există trei tipuri de contoare: individual, de scară și eventual de boiler. În acest caz abonatul va plăti trei abonamente. Sunt și numeroase situații în care, cu "pilele" de la gaz, proprietarii au mai multe separări de con­sum pe același contract, respectiv mai multe contoare și în consecință, mai multe abonamente. Iar exemplele de acest gen pot continua la nesfărșit. În plus este și problema satelor, unde gazul metan a fost introdus cu mari costuri, iar beneficiarii sunt puțini și consumă la fel de puțin. Aceste pierderi trebuie re­cuperate de undeva. Dacă până acum se plătea doar ce consumai, metodologia de acum te obligă să achiți atât abonamentul (chiar dacă nu consumi nimic, ca la telefon sau curent electric), cât și consumul. Practic, metodologia evidențiază costurile reale pe care distribuitorii și furnizorii de gaz le au cu fiecare categorie de consumatori în parte. Diferențieri majore pot să apară și între locatarii ace­luiași bloc sau de pe scări diferite, în funcție de numărul de contoare. La prima categorie de consumatori nu au fost prevăzute, de exemplu, și alte două in­tervale, astfel încât să nu apară diferențieri atât de mari între abonatul care se află la minimul unei categorii și abonatul de la maximul următoarei categorii.
•În loc de epilog...
     Fără îndoială, soluția acestui scandal este una doar de natură politică. Președintele ANRGN, Ștefan Cosmeanu, ne-a declarat că în prezent se caută cele mai bune variante. Soluții ar fi subvenționarea totală sau parțială a abo­namentului pentru abonații casnici cu venituri mici sau pur și simplu modificarea propriu-zisă a metodologiei stabilită de fostul șef al ANRGN. Marți, președintele ANRGN, ing. Ștefan Cosmeanu, se va întâlni cu principalele confederații sin­dicale pentru lămuriri în scandalul abonamentelor. Până una alta, Autoritatea continuă în țară întâlnirile cu societatea civilă, iar o astfel de întâlnire va avea loc și la Alba Iulia, miercuri 25 mai.
Stimate Consumator,
     Profit de această ocazie pentru a mă adresa direct dumneavoastră. Am luat această decizie întrucât am constatat că activitatea, rolul și obiectivele noastre sunt insuficient cunoscute.
    Doresc să vă prezint succint implicațiile noului mod de tarifare a gazelor naturale, prin care sper să pot clarifica rațiunea și necesitatea acestui demers.
    Vă asigur că întreaga mea activitate și a instituției pe care o conduc are și va avea în centrul preocupărilor sale apărarea intereselor consumatorului. Vă mulțumesc pentru înțelegere,
Președinte ANRGN, Ștefan COSMEANU

Abonamentul la gazele naturale - necesitate sau taxă suplimentară?
•De ce trebuie plătit un abonament?
     O serie de activități sunt efectuate de distribuitor, indiferent dacă clientul consumă sau nu gaze naturale. Unele activități sunt obligatorii dat fiind specificul utilizării gazelor naturale, altele fiind impuse de relațiile cu clienții, dintre care enumerăm: * verificarea și întreținerea permanentă a conductelor stradale; * repararea și înlocuirea conductelor defecte; * intervenția rapidă în caz de avarii; * asigurarea livrării continue a gazelor naturale; * citirea și verificarea contoarelor; * emiterea și încasarea facturilor; * preluarea și rezolvarea reclamațiilor și se­sizărilor. De altfel, este mai ușor de înțeles acest concept dacă ne gândim că, în orice moment al zilei, când deschidem aragazul sau pornim centrala avem gaze naturale sau apă caldă. Aceste activități au un cost, cost ce se acoperă prin abonament.
    Prin abonament se plătește menținerea la dispoziția clientului a unui sistem de distribuție funcțional, cu gaze naturale ce pot fi consumate în orice moment, 24 de ore din 24, 365 de zile pe an. Este vorba de un serviciu de tip "în așteptare", la dispoziția consumatorului, pentru care costurile menținerii în func­țiune nu depind de cantitatea consumată. Până la introducerea abonamentului, serviciul efectuat pentru consumatorii casnici era suportat, în cea mai mare parte, de marii consumatori de gaze naturale.
•Dacă abonamentul nu este o taxă în plus, de ce plătim mai mult?
     Introducerea abonamentului s-a suprapus cu o creștere a prețului gazelor naturale cumpărate de la producători și din import în trimestrul II. Pentru gazele produse de România prețul a crescut de la 70 USD/1000 mc la 95 USD/1000 mc, iar prețul gazelor de import de la 195 USD/1000 mc la 207 USD/1000 mc. La acestea se adaugă tarifele serviciilor efectuate pe lanțul de la producător la consumator. În această situație, indiferent de introducerea sau nu a abo­na­men­tului, de la 1 aprilie trebuie să plătim mai mult.
•De ce a fost schimbat modul de tarifare al gazelor naturale?
     Noul mod de tarifare al gazelor naturale permite ca fiecare consumator să plătească doar pentru serviciile pe care le primește. Totodată, separarea acti­vităților impune ca fiecare din acestea să aibă un cost propriu, distinct. Aceasta însă nu înseamnă câtuși de puțin majorarea costurilor totale, ci doar separarea lor.
    Tot prin noul mod de tarifare se elimină subvenționarea micilor consumatori de către marii consumatori. Pentru a înțelege în ce constă această subvenționare prezentăm un exemplu:
•Abonamentul la gazele naturale - necesitate sau taxă suplimentară?
     *2 consumatori A și B;
    *A are un consum de 1 mc;
    *B are un consum de 99 mc;
    *pentru gazele naturale nu există decât costurile cu salariul unui cititor-încasator, de 100 de unități;
    *cititorul-încasatorul efectuează câte o citire și o încasare pentru fiecare abonat, în total 4 operații;
    *pentru simplitate, valoarea gazelor este considerată zero.
    Rezultă următoarele:
    I. vechiul mod de tarifare - preț pe mc (așa cum a funcționat până în aprilie 2005):
    Prețul unui mc = 100 de unități/(1 mc + 99 mc) = 1 unitate/mc
    Factura pentru consumatorul A cu 1 mc consum = 1 unitate
    Factura pentru consumatorul B cu 99 mc consum = 99 unități
    II. noul mod de tarifare (implementat după aprilie 2005) - preț pentru serviciul efectuat
    Fiecare dintre abonați participă la plata cititor-încasatorului, în funcție de operațiile efectiv executate.
    Prețul unei operații = 100 unități/(2 citiri + 2 încasări) = 25 unități/operație.
    Factura pentru consumatorul A cu 1 mc consum = 2 operații x 25 unități/operație = 50 unități
    Factura pentru consumatorul B cu 99 mc consum = 2 operații x 25 unități/operație = 50 unități
    Din compararea facturilor plătite de consumatorul A și B prin cele 2 sisteme de tarifare, rezultă că, la aplicarea sistemului cu o singură componentă, consumatorul A plătește mai puțin decât costul operațiunii, iar consumatorul B mai mult, deși serviciile prestate ambilor sunt identice. Consumatorul B a subvenționat cu 49 de unități pe consumatorul A, fiind defavorizat datorită vechiului mod de tarifare. Ceea ce s-a întâmplat până în prezent a fost sub­venționarea consumatorilor casnici de către cei industriali.
    Este evident că o marfă nu poate avea același preț atunci când cumperi o bucată sau 1.000.000 de bucăți.
•De ce abonamentele sunt diferite?
     Prin plata abonamentului individual, consumatorului i se garantează un debit orar, la nivelul solicitat de acesta. Spre exemplu, când se solicită aprobarea pentru utilizarea gazelor naturale la un aragaz este necesar un debit orar de 0,6 mc/h, iar pentru o centrală termică de cca. 3 mc/h, etc.
    Un anumit debit orar presupune un nivel al consumului anual, de aici rezultând diferențierea abonamentelor în funcție de consum.
    Tot în funcție de debitele solicitate de consumatori sunt construite conductele de distribuție, astfel încât acestea să fie capabile să facă față soliticărilor de consum. Altfel spus, distribuitorii rezervă pentru fiecare client debitul solicitat, în așa fel încât să îi poată livra oricând gazele naturale. Totalul debitelor orare dictează diametrele conductelor și parametrii echipamentelor tehnice, implicit costurile distribuitorilor.
•De ce nu a fost inclusă în abonament și o cantitate de gaze naturale?
     Pentru această etapă de implementare a noului sistem tarifar, ANRGN a considerat inoportună includerea în abonament a unei anumite cantități de gaze naturale.
    Includerea în abonament a unui anumit consum înseamnă că abonatul care, din diferite motive nu reușește să utilizeze întreaga cantitate va fi totuși obligat să o plătească.
    Pe de altă parte, aceasta ar fi însemnat ca abonamentul zilnic să fie stabilit la valori și mai ridicate decât cele actuale, astfel încât să acopere și contravaloarea cantității de gaze naturale inclusă în abonament.
    Sisteme similare sunt practicate la energia electrică, unde există seturi de tarife (tarifele de timp monom cu rezervare) la care termenul de rezervare nu include nici un consum de energie, la telefonia fixă sau mobilă, unde există abonamente fără minute incluse.
Florin ROMAN

Eliberați!
     Cei trei jurnaliști români - Marie Jeanne Ion, Sorin Mișcoci și Ovidiu Oha­nesian, și însoțitorul lor arab - Mohammed Munaf, luați ostatici în Irak în urmă cu două luni, au fost eliberați ieri. Anunțul a fost făcut de Președinția României, știut fiind că celula de criză constituită pentru eliberarea lor este condusă de pre­ședintele Traian Băsescu. Același comunicat menționează că toți patru sunt sănătoși și au intrat în custodia autorităților române ieri la ora 13.44. Ei vor fi aduși în țară în cel mai scurt timp. În felul acesta se pune capăt unei situații nefericite care a inclus România în grupul țărilor ai căror cetățeni se expun la cele mai mari pericole în Irak. Eliberarea este urmare a negocierilor purtate cu răpitorii, care ceruseră inițial în schimbul lor, nici mai mult, nici mai puțin decât retragerea trupelor românești din Irak. Dar vom putea răsufla ușurați definitiv abia când cei trei vor păși pe pământ românesc. Ieri un avion Hercules a plecat la Bagdad pentru a-i aduce în țară, iar sosirea lor este așteptată în cursul zilei de astăzi.
Anca DINICĂ

"Membrii PSD Alba au decis că Ioan Rus este cel mai potrivit și nu pot trece peste voința lor!"
•Interviu în exclusivitate cu Mircea GEOANĂ - președintele Partidului Social Democrat
     - D-le Mircea Geoană, prin alegerea dvs. în funcția de președinte al PSD se poate spune că partidul a câștigat un important capital de imagine atât în plan politic, dar mai ales în rândul opiniei publice dornice de altceva. Considerați că noua echipă de conducere este capabilă să facă față așteptărilor care sunt acum foarte mari din partea tuturor?
    - Obiectivul meu este ca noua conducere să depășească aceste așteptări. E adevărat că după Congres am fost răsfățați în multe comentarii din presă, însă am trecut deja peste euforia momentului. PSD trebuie să confirme dorința sa sinceră de modernizare exprimată prin alegerea făcută la Congres. Și putem face acest lucru prin două tipuri de acțiune. Prin continuarea în ritm alert a procesului de reformă internă și mai ales prin activarea unei opoziții constructive, dar intolerabilă față de nepriceperea și nepăsarea acestei guvernări de circari. În doar 5 luni de zile gașca lui Băsescu și Tăriceanu a reușit să facă din România un stat aproape neguvernabil, incapabil să-și ajute cetățenii aflați în dificultate, fie că vorbim de sinistrați, fie de pensionarii care nu mai au acces la medicamente. Noi, ca partid, avem o mare șansă pe care o vom irosi dacă vom considera că simpla mea alegere în funcția de președinte ne scutește de decizii grele în partid și de multă muncă la construirea alternativei la guvernare. Am însă la dispoziție o echipă solidă, foarte bine pregătită, profesioniști adevărați care vor demonstra că eticheta D.A. nu este altceva decât reclama unui produs de proastă calitate.
    - După schimbările de la vârful partidului, este absolut necesară și o trans­formare la baza acestuia, adică în structurile din teritoriu. După cum bine cunoașteți, în anumite organizații județene au revenit la putere anumite personaje cu o imagine mai mult sau mai puțin pătată, datorită deselor scandaluri în care au fost implicate. Ce relație veți avea cu aceste organizații?
    - Ca președinte al PSD nu voi face niciodată diferențe între organizații. PSD a depășit epoca paternalismelor și autoritarismelor și nu ne vom întoarce la perioada când un ordin de la București arunca în aer o filială. Nu putem să ne parașutăm de la București într-o organizație locală și să le spunem membrilor noștri "Băieți, de mâine veniți cu alt șef!". Viziunea mea este diferită. Pentru a performa, o organizație are nevoie de autonomie și de responsabilitatea propriilor decizii. Ea trebuie să știe că, dacă nu-și alege liderii potriviți, atunci electoratul o va sancționa, nu va avea parlamentari și nici aleși locali. Și dacă se frige o dată, fiți convinși că a doua oară nu va proceda la fel. Fiecare organizație a noastră trebuie să procedeze așa cum am făcut la Congres. În baza votului secret, oamenii trebuie lăsați să voteze rațional soluția cea mai bună pentru a ridica popularitatea partidului. Singurele excepții în care putem interveni este când votul nu este corect și când liderul local sau candidatul are probleme cu justiția. Într-un astfel de caz, vom acționa prin intermediul Comisiei Naționale de Arbitraj și Integritate Morală care trebuie văzută ca un fel de PNA al nostru. Dacă petele de pe imaginea unui lider se datorează unor probleme cu justiția și nu unor vendete politice locale, Comisia respectivă va interveni. Nu însă discreționar, ci în baza unei analize serioase care va fi adusă la cunoștința întregului partid.
    - Una dintre organizațiile menționate anterior este și cea a județului Alba unde, după aproximativ 2 ani, av. Ioan Rus a fost reales președinte. Considerați că domnia sa este cel mai în măsură să promoveze o înnoire atât în ceea ce privește cadrele, dar mai ales mentalitățile?
    - Este adevărat că părerile despre domnul Rus sunt împărțite. Dacă Ioan Rus este sau nu o persoană potrivită să promoveze înnoirea este o chestiune asupra căreia trebuie să se pronunțe organizația locală. Membrii PSD Alba au decis că dl. Rus este cea mai potrivită persoană și eu nu pot să trec peste voința lor. Iar dacă au luat o decizie greșită, vor suporta consecințele la alegeri. Pe de altă parte, nu pot să ignor că un lider local cu probleme înseamnă mai puține voturi pentru PSD în ansamblu. Dar prefer să-mi asum acest risc decât să intervin nedemocratic într-o organizație și să impun pe x sau y. Istoria a dovedit că democrația este mai bună decât dictatura, chiar și atunci când produce acci­dente așa cum vedem că este prezența la guvernare a actualei coaliții.
    - Dacă Congresul PSD ar fi avut loc înaintea Conferințelor locale, considerați că altul ar fi fost rezultatul unora dintre ele?
    - E posibil ca rezultatul Congresului să fi influențat rezultatul în anumite filiale pentru simplul fapt că la Congres s-au accentuat anumite tendințe. Este vorba însă de un număr foarte mic de filiale, și de schimbări minore. Deși poate nu a fost foarte clar, vă spun sincer că spiritul Congresului PSD s-a regăsit în foarte multe Conferințe locale. Și am văzut acest lucru cu ochii mei în timpul vizitelor pe care le-am făcut. Dacă lucrurile ar fi stat altfel, la Congres nu am fi avut două treimi din partid favorabile ideii de înnoire a PSD.
    - De curând România a primit undă verde în ceea ce privește aderarea la Uniunea Europeană. Ce înseamnă pentru țara noastră această etapă?
    - Suntem martorii unui vârf al evoluției noastre ca națiune. Trebuie să fim mândri că facem parte din generația care trăiește un asemenea moment care nu își găsește echivalent decât în Marea Unire de la Alba Iulia din 1918. În ceea ce ne privește, noi avem simțul datoriei împlinite. Am reușit să încheiem la timp negocierile la sfârșitul anului trecut, am adoptat peste 2200 de acte normative cu relevanță comunitară. Acum însă, anumite acțiuni ale guvernului de coaliție cu caracter revizionist și care intră în contradicție cu normele europene ar putea întârzia integrarea României cu un an. Pe această cale, avertizez public guver­nul că activarea clauzei de salvgardare ar fi o adevarată catastrofă națională. Tocmai de aceea, este nevoie de o mobilizare serioasă a întregii clase politice. Noi suntem dispuși să punem la dispoziția Guvernului, a Parlamentului, întreaga noastră experiență în materie de integrare pentru a evita amânarea acesteia. Mai mult, propunem un pact național al partidelor politice parlamentare centrat pe obiectivele prioritare ale integrării așa cum au făcut Spania și Portugalia înainte de a adera la U.E.
A consemnat Răzvan JURCĂ

Din inițiativa prefectului de Alba
Informația europeană mai aproape de cetățeni
     Începând de astăzi, din inițiativa prefectului de Alba, domnul Cosmin Co­vaciu, periodic, în coloanele ziarului "Unirea" va fi publicat de către instituția pre­fectului județului Alba un supliment informativ privind programele și proiectele de dezvoltare finanțate de Uniunea Europeană. Agenții economici, autorități ale ad­ministrației județului cât și cetățenii vor putea cunoaște astfel, mai concret, de ce fonduri pot beneficia pentru a-și dezvolta propriile afaceri ca și pe cele ce privesc mai buna gospodărire a localităților și prosperitatea comunităților locale.
Luminița în Sistem - locul III la Eurovision
     Luminița Anghel și trupa Sistem, recunoscută pentru percuția pe butoaie și efectele sonore realizate cu flexul, au obținut cea mai bună performanță din istoria participării României la concursul "Eurovision" ocupând în final locul al III-lea, cu piesa "Let me try". La ediția semicentenară de la Kiev, transmisă sâm­bătă seara în direct de TVR 1, reprezentanții țării noastre au primit punctaj ma­xim din partea Israelului, Spaniei și Portugaliei, state de unde românii plecați la muncă au putut participa la televoting în favoarea României. Luminița Anghel și membrii trupei Sistem au fost devansați doar de reprezentanții Greciei și Maltei, în timp ce formația Zdob și Zdup din Republica Moldova s-a clasat pe locul 6, cu piesa "Boonika bate doba".(R.G.)

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.