Ieri, la sediul DADR
Secretarul de stat al MAPDR s-a întâlnit cu fermierii din județul Alba

Flaviu Nicolae Lazin, secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, a participat ieri, la sediul DADR Alba, la o întâlnire de lucru cu crescătorii de bovine din județ, la discuții luând parte peste 80 de președinți ai asociațiilor profesionale, fermieri care dețin minim 10 vaci cu lapte și procesatori. De asemenea, pe lângă conducerea DADR Alba, în frunte cu directorul executiv Dorel Călian, au participat Viorel Borșan, director în cadrul MAPDR, prefectul județului Alba, Cosmin Covaciu, directorii direcțiilor agricole din județele Brașov, Sibiu, Hunedoara, Cluj, Bistrița-Năsăud și Sălaj. Pe ordinea de zi s-au aflat probleme legate de sprijinul financiar acordat asociațiilor și crescătorilor de animale pentru lapte, reglementările Uniunii Europene privind calitatea laptelului și modalitățile de creștere a calității acestuia, implementarea și monitorizarea cotei de lapte, precum și alte aspecte vizând agricultura. În discuție au fost aduse facilitățile acordate agricultorilor de către Guvernul României, fiind vorba despre un întreg set de legi și alte acte normative prin care sunt acordate subvenții. Cea mai importantă este Legea creditului pentru investiții în agricultură, care permite acordarea de credite cu o perioadă de rambursare de maxim 10 ani și perioadă de grație între 1 și 5 ani, cu posibilitatea reducerii cu până la 20 la sută a sumei care trebuie restituite, dacă a fost respectat întocmai planul de afaceri pentru care s-a solicitat împrumutul. OUG 77/2005 vine în sprijinul producătorilor de lapte în sensul creșterii, după doi ani, cu 11 la sută a primei acordate pentru laptele livrat unităților procesatoare, majorarea reprezentând rata inflației. De asemenea, prin aplicarea HG nr. 811 din 2005 sunt sprijiniți producătorii agricoli din sectorul zootehnic. În sectorul vegetal, în baza OUG nr. 117/2005, statul acordă sprijin direct producătorilor pentru înființarea culturilor din această toamnă pentru suprafețe de până la 5 hectare. Suma totală este de 1.750.000 de lei/ha, din care 400.000 reprezintă subvenție pentru motorină, restul banilor putând fi folosiți pentru achiziționarea de semințe certificate, pesticide etc. Au mai fost abordate prevederile HG 562/2005 și HG 785/2005, privind acordarea alocației de 60 la sută pentru achiziționarea de mașini, utilaje și instalații agricole noi (motocositoare, aparate de muls, greble mecanice, mori cu ciocane, tancuri de răcire a laptelului, tocători de furaje etc.), mai întâi pentru zona montană, iar apoi, pentru întreg teritoriul. De altfel, DADR Alba a organizat și o expoziție cu o parte dintre mașinile și utilajele agricole care pot fi cumpărate de asociațiile profesionale și producătorii agricoli în condițiile acestor acte normative. Reuniunea a continuat cu discuții, urmate de o dezbatere la care au fost invitați inginerii din centrele agricole și Agenția de Plăți și Intervenții.
Robert GHERGU
Școlile de șoferi cu promovabilitate scăzută pot rămâne fără cursanți
Peste jumătate dintre cursanți au picat examenul pentru permisul de conducere *Un pretendent la carnetul de șofer nu a răspuns corect nici măcar la o întrebare din chestionar
Prefectul Cosmin Covaciu a avut recent o întâlnire de lucru cu reprezentanții Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, din cadrul Instituției Prefectului. Șeful acestui serviciu, Aurel Novac, a făcut o radiografie a activității, evidențiind faptul că în ultima perioadă numeroși candidați pentru obținerea permisului de conducător auto au fost tot mai slab pregătiți. El a oferit un exemplu de-a dreptul șocant: un candidat prezent la cel mai recent examen a reușit "performanța" de a nu răspunde corect nici măcar la una dintre întrebările chestionarului. "Consecințele nivelului de pregătire al viitorilor șoferi se reflectă, din nefericire, în numărul mare al accidentelor de circulație, care crește alarmant de la o zi la alta. Candidații sunt tot mai slab pregătiți, iar procentul de promovabilitate al acestora a scăzut drastic", se arată într-un comunicat de presă al Instituției Prefectului. La această dată, la nivelul județului Alba funcționează 13 școli de soferi, iar procentul de promovabilitate este, în medie, de 40 la sută, peste jumătate dintre candidații prezenți la examen dovedindu-se insuficient pregătiți. "Ca măsura de ultimă oră, la sediul serviciului amintit va fi afișat permanent procentajul admișilor pe fiecare școală în parte. În acest fel, potențialii candidați vor face o selecție în cunoștință de cauză a celor mai bune școli în domeniu", scrie comunicatul. Prefectul Cosmin Covaciu a precizat că, pe viitor, se va pretinde exigență maximă atât de la examinatori, cât și de la candidați, întrucât pe șoselele județului au fost înregistrate accidente rutiere tragice care au dus la curmarea a numeroase vieți. «Să nu mai creadă nimeni că de acum înainte se va mai putea obține cu ușurință permisul de conducere contra unor "servicii" mai mult sau mai puțin oneste», a avertizat prefectul Cosmin Covaciu.
(R.G.)
La Aiud
Biciclist buclucaș
Din cauza nerespectării unor reguli de circulație elementare, duminică, 14 august, la ora 15.40 în fața sediului BCR din municipiul Aiud a avut loc un accident în urma căruia o persoană a fost rănită. În timp ce se deplasa cu bicicleta pe strada Transilvaniei din municipiu, pe contrasens, numitul Attila Budi, în vârstă de 33 de ani, din localitatea Acătări, județul Mureș, în intenția de a traversa șoseaua a efectuat un viraj la dreapta. Pentru că nu s-a asigurat corespunzător, biciclistul a fost surprins și accidentat de autoturismul marca Dacia Solenza condus regulamentar (Aiud-Turda) de către Sorin Tucas din Hunedoara. Attila Budi a fost transportat la Spitalul municipal Aiud unde i-au fost acordate îngrijirile medicale necesare. Diagnosticul pus de către cadrele medicale a fost: plăgi multiple excoriate la nivelul feței, al brațului stâng, genunchiului și gambei drepte și plagă contuză arcadă stângă, bărbatul refuzând însă, pe proprie răspundere, internarea în spital. Poliția continuă cercetările pentru stabilirea cu exactitate a modului în care s-a produs accidentul și luarea măsurilor ce se impun.
(L.I.)
Deși există patru cariere pe raza comunei
Piatra pentru drumul de la Ocoliș s-a adus de la... Roșia Poieni!
Potrivit declarațiilor primarului comunei Ocoliș, Alexandru Jucan, reparațiile la drumul din localitate afectat de inundații s-au făcut oarecum... fără logică. Acesta susține că piatra folosită a fost adusă taman de la Roșia Poieni, în condițiile în care la Ocoliș există nu mai puțin de patru cariere de piatră, dezafectate. "Era suficientă o autorizație provizorie din partea Agenției Resurselor Minerale, afirmă primarul, și am fi putut folosi piatră de aici, de la noi, dar nu am putut obține această autorizație..." No comment.
(I.H.)
Drama inundațiilor și speculanții ei
În timpul primului val de inundații ce au afectat anul acesta județul nostru (11-13 iulie), am avut ocazia să mă deplasez în zona Poiana Aiudului, localitate ce se afla complet izolată din pricina apei ce acoperea șoseaua. Atunci am fost nevoit, împreună cu fotoreporterul nostru, să străbat cale ocolită, prin grădinile oamenilor situate pe coastele dealurilor, prin noroi, pe un drum alunecos și dificil. Astfel am putut avea o vedere de ansamblu a dezastrului. Dar am mai observat ceva, de acolo de sus: două persoane se încumetaseră să treacă pe drum, cu apa până în brâu. Inițial am crezut că e vorba de localnici, cărora le stau gospodăriile sub apă, așa că ne-am grăbit să discutăm cu respectivii. Ei bine, aceștia erau doi cetățeni de etnie romă, care... vindeau lenjerie de pat! Aș fi crezut acest lucru, dacă veneau și ei după ce treceau puhoaiele și gospodarii începeau să-și înlocuiască lucrurile distruse sau luate de apă. Dar așa, în condițiile în care unii își părăsiseră locuințele, scopul celor doi mi s-a părut, evident, cel de a observa unde sunt case nelocuite, pentru a fura!
Dar acesta este numai un aspect al fenomenului de speculare a dramei inundațiilor. Va urma cel generat de adevărații speculanți, nu de hoții mărunți: cumpărarea animalelor pe nimic de la sătenii din zonele sinistrate. Să luăm ca exemplu Lunca Largă (Ocoliș), o zonă izolată chiar și în momentul de față. Acolo locuitorii (a căror medie de vârstă este peste 60 de ani), trăiesc exculsiv din creșterea animalelor. Pe raza comunei, la 1.000 de locuitori există cam 1.500 de bovine și 1.500 de ovine. Fânul pe care oamenii l-au strâns pentru animale s-a dus pe "apa sâmbetei", iar accesul la pășuni și fânețe este blocat. Primarul comunei, Alexandru Jucan, ne-a declarat în acest sens că nu este suficientă repararea drumului județean și a celui comunal ce leagă Ocolișul de Lunca Largă, ci și deschiderea unui drum forestier spre Băișoara- Muntele Mare, pentru ca oamenii să-și poată aduce lemne și furaje, căci iarna se apropie... În aceste condiții, înghețați de frig în case și cu animalele moarte de foame în grajduri, locuitorii din Lunca Largă (ca și cei din alte zone afectate de inundații), vor fi tentați să-și vândă vitele pe degeaba celor ce vor specula momentul. Căci așa-i românul: decât să-i moară vaca, mai bine o vinde. Chiar și pe nimica toată... Așadar, acestor bieți țărani nu haine le trebuie ca ajutor, ci furaje, alimente și lemne. Sau cel puțin acces la acestea!
Ioan HĂNȚULESCU
La volan fără permis de conducere
În urma unei acțiuni întreprinse de către lucrătorii din cadrul Poliției Rutiere a orașului Cugir a fost oprit în trafic, în data de 14 august, numitul Gheorghe Mâți (31 de ani), din Vișeu de Sus, județul Maramureș, ce conducea un autoturism marca Dacia. Când organele de poliție i-au cerut permisul de conducere, tânărul a menționat că și-a uitat carnetul de șofer într-o altă mașină dar că are permis încă din anul 1983. Bineînțeles că polițiștii nu l-au crezut și în urma verificărilor l-au prins cu mâța-n sac, adică au constatat că Gheorghe Mâți nu posedă acest tip de act. Tot în aceeași zi a fost depistat fără permis de conducere, în timp ce conducea o motocicletă, și Ovidiu Beca (27 de ani), din Cugir. Cei doi "șoferi" sunt cercetați pentru conducerea pe drumurile publice a unui autvehicul fără a deține permis de conducere.
(L.I.)
Control ministerial la proiectele SAPARD
Dănuț Apetrei, secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, s-a aflat vineri, 12 august, în județul Alba, cu scopul de a verifica în teren modul în care sunt folosite sursele de finanțare prin programele FIDA și Sapard. Directorul DADR Alba, Dorel Călian, a declarat că oficialul MAPDR a controlat societățile agricole "Sebeșana" și "Vințana", care au achiziționat utilaje și mașini agricole (combine, tractoare etc.) în valoare totală de aproape 250.000 de euro, utilizând fonduri FIDA pentru cofinanțarea unor proiecte Sapard. Directorul Călian a menționat că secretarul de stat al MAPDR s-a declarat mulțumit de cele constatate, nefiind depistate eventuale nereguli în folosirea banilor din aceste resurse financiare.
(R.G.)
Pus în pericol de o pană de cauciuc
Unui tânăr din localitatea Petrești i-a fost pusă în pericol viața după ce unul dintre cauciucurile motocicletei pe care o conducea a făcut pană. În seara zilei de 14 august, în jurul orei 22.20, Ovidiu Vințan, în vârstă de 22 de ani, din Petrești, în timp ce conducea o motocicletă marca Honda, pe direcția Petrești-Sebeș, a sesizat că are pană la roata din față. În momentul respectiv tânărul a frânat și ulterior a pierdut controlul bolidului, circulând sinuos pe partea carosabilă. Când s-a apropiat de axul drumului motociclistul a fost acroșat de autoturismul Renault ce se afla în depășirea sa și care era condus de Florin Coșercar din Petrești. În urma impactului Ovidiu Vințan a căzut izbindu-se de șosea. A fost transportat la Spitalul municipal din Sebeș unde de altfel a rămas internat, fiindu-i pus diagnosticul de fractură tibio-tarsiană stângă și contuzii lombare bilaterale. Ambilor conducători auto le-au fost recoltate probe biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei. În cauză, poliția continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările în care s-a produs accidentul.
(L.I.)