.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Editorial.:: www.ziarulunirea.ro ::. 
Dificultăți de absorbție
     Instrumentele (financiare) de preaderare a României, PHARE, ISPA, SA­PARD, se apropie de finalul lor. Acestea au fost doar niște exerciții cu privire la capacitatea țării noastre de a absorbi și gestiona fonduri, rezolvându-și pro­blemele. După cum știți, în toată țara au existat probleme cu absorbirea acestor fonduri, fiecare județ reușind să absoarbă cca. 4-5 milioane de euro, în condițiile în care nu era nevoie de cofinanțare din partea beneficiarilor români decât în proporție de 10%, iar perioada de timp de la acordul de finanțare și până la fi­nalizarea implementării era de 2-3 ani. Iată însă că, începând din anul 2007, România va avea acces la fondurile structurale, ceea ce va însemna bani in­comparabil mai mulți, dar care vor trebui cheltuiți într-un timp mult mai scurt. Astfel, în perioada 2007-2013, se preconizează ca țara noastră să fie asistată cu o sumă de cca. 13 miliarde de euro (1399 milioane de euro în 2007, 1972 mi­lioane de euro în 2008, 2603 milioane de euro în 2009 etc.), urmând ca suma anuală cu care să contribuie țara noastră la bugetul UE să fie de 800 de milioane de euro. Credeți că va fi capabilă țara noastră să absoarbă cele 13 miliarde de euro? Mă îndoiesc, și iată de ce: sumele primite vor trebui cheltuite în cel mult un an de la acordul de finanțare, iar cofinanțarea nu va mai fi de 10%, ci de 25%-50%, din valoarea totală. Astfel, dacă județele țării au avut probleme cu câte 10% din 4-5 milioane de euro (pentru PHARE, de pildă) și au consumat greu sumele în 2-3 ani, se vor descurca mai bine cu câte 25%-50% din 50-60 de milioane de euro, pe care vor trebui să le consume într-un singur an? Aceasta, repet, în con­dițiile în care bugetele unor județe sunt efectiv de... subzistență! Deci, una dintre marile probleme pe care le va avea România va fi lipsa de resurse de la nivelul județelor, pentru cofinanțarea proiectelor. Iar cea de-a doua mare problemă este lipsa de resurse umane (mai ales la nivelul autorităților locale, respectiv al primăriilor), capabile să elaboreze proiecte fezabile, să le asigure managementul, implementarea, monitorizarea, durabilitatea etc. Grav este faptul că în cazul fondurilor structurale regulile sunt dure: dacă un stat primește o sumă ca asistență financiară din partea UE și nu reușește să o consume integral într-un an de zile, atunci suma rămasă neconsumată se va scădea din asistența pe anul următor. Adică, dacă se primește un miliard de euro, iar statul consumă în anul respectiv doar 600 de milioane, în anul următor suma rămasă neconsumată, de 400 de milioane de euro, se va scădea din tranșa aferentă. În aceste cir­cum­stanțe, ne-am putea trezi, în viitor, că sumele primite vor fi tot mai mici, din pricina diminuării cu cât nu am consumat, dar vom fi obligați să "cotizăm" mai departe cu 800 de milioane anual la bugetul UE!
    Nu intrăm acum în amănunte cu privire la fondurile structurale ce vor putea fi accesate (FEDR pentru investiții în sectorul productiv, educație, sănătate etc; FES pentru domeniul social; FEOGA pentru agricultură și dezvoltare rurală; IFOP pentru piscicultură; FEC pentru infrastructură), dar precizăm că aceste fonduri se vor derula în paralel cu o altă sursă, de data aceasta guvernamentală, prin așa numitele programe operaționale sectoriale. Așadar, orice beneficiar eli­gibil (administrații județene și locale, ONG-uri etc.) va avea acces la aceste două surse de finanțare. Problema este că în luna octombrie a acestui an au­toritățile locale și județene trebuiau să aibă deja Planurile Operaționale Regionale (POR), în baza cărora să se realizeze Planul Național de Dezvoltare, care la rândul său trebuie negociat cu Uniunea Europeană până în luna martie a anului viitor. Ca să înțelegeți cum trebuiau să decurgă lucrurile, trebuie să știți că pentru întocmirea POR-urilor trebuia să se pornească cu identificarea nevoilor în mod progresiv, de la fiecare localitate, apoi cen­tralizate la fiecare județ, apoi centralizate la fiecare regiune de dezvoltare, apoi centralizate la nivel de țară. (Desi­gur, este vorba des­pre centralizarea datelor, nu a fondurilor sau a deciziei. Și aici ajungem la o pro­blemă asupra căreia noi am mai insistat și cu alte pri­lejuri: nevoia de centralizare informațională, odată cu descentralizarea decizională și financiară!) Bineînțeles, pentru întocmirea planurilor operaționale, în fiecare județ s-au constituit comisii din care fac parte instituțiile descentralizate, autoritățile locale (primăriile), ONG-urile reprezentative etc., dar comisiile respective nu au acordat suficientă im­portanță termenului de "planificare a dezvoltării" (care li s-a părut... comunist!) Și uite așa ne-am trezit în luna octombrie că nu putem întocmi Planul Național de Dezvoltare, pentru că nu avem planurile operaționale regionale... Județul Alba este, din câte am aflat, un caz oarecum fericit față de alte județe, deoarece are acum, aprobat, Planul județean antisărăcie. Dar acesta reprezintă doar o parte din planul operațional...
Ioan HĂNȚULESCU