Mă închin Ţie, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, care ai arătat nouă Lumina cea adevărată cu naşterea ta, Împărăteasa cerului şi a pământului, nădejdea celor fără de nădejde, ajutătoarea neputincioşilor şi împăciuitoarea tuturor păcătoşilor. Tu mă acoperă şi mă apără de toate nevoile şi împresurările sufleteşti şi trupeşti şi-mi fii folositoare cu prea puternicele tale rugăciuni, rogu-mă. Amin.
Botezul Domnului
Prăznuieşte Biserica Ortodoxă, în duminica aceasta, Botezul Domnului nostru Iisus Hristos, unul dintre cele mai importante momente din istoria creştinismului. Praznicul acesta se mai numeşte şi Teofania sau Epifania Domnului. Cuvântul "epifanie" este de origine greacă şi înseamnă "descoperire", iar cel de "teofanie" înseamnă "descoperirea lui Dumnezeu". Botezul Domnului este deci momentul în care Iisus se descoperă ca Fiu al lui Dumnezeu. Până atunci nimeni nu realiza că în tânărul din Nazaret se ascundea de fapt Fiul Divin venit pentru mântuirea noastră. Văzuseră slava lui Dumnezeu câţiva oameni înainte: păstorii, magii, dar nimeni nu-şi mai amintea de acele momente importante. Magii se reîntorseseră în ţara lor şi, printre păgâni, foarte puţini erau cei care vor fi primit această veste minunată. Păstorii vor fi spus cele văzute celorlalţi conaţionali, dar mândria evreilor, care se credeau fiii lui Avraam, nu a acceptat această veste nouă din gura unor analfabeţi. Probabil pentru câteva momente învăţătorii de lege şi fariseii vor fi fost consternaţi în faţa pruncului de doisprezece ani care, în templu, le-a dat lecţii în materie de exegeză biblică. Dar acum nu-şi mai amintea nimeni de aceste momente unice.
Trecuseră treizeci de ani de la naşterea din Betleem şi se întâmplase o altă minune. Oamenii erau în fierbere: un prooroc, pe nume Ioan, venise din pustiu şi chema lumea la pocăinţă. "Pocăiţi-vă!" un cuvânt pe care îl aştepta toată lumea. Era sătulă omenirea de filosofii care nu ofereau seva unei vieţi adevărate. Erau sătui şi bogaţii de chefurile care nu le mai ofereau plăcere, ci dezgust. Lumea dorea o altă viaţă. Or, un profet tocmai le oferea această reîntoarcere. Ba mai mult, el anunţa că va veni după el Cineva care va mântui lumea.
În această atmosferă, Hristos intră în apele Iordanului şi Se arată lumii ca Trimisul Cerului, Mesia, care se va jertfi pentru lume şi pentru fiecare om în parte. Minunea la care asistă Ioan şi cei de lângă el, văzând cerurile deschise, auzind vocea Tatălui şi văzând porumbelul care Îl adumbrea pe Iisus, era suficientă pentru ca apoi să strige "Iată, Mielul lui Dumnezeu".
Botezul lui Iisus nu a fost de fapt un botez, ci o arătare. El nu avea nevoie de botez, deoarece El nu avea păcate. Botezarea se face pentru ştergerea păcatului adamic şi a celorlalte păcate personale, în cazul în care cel botezat este matur. Ori Hristos nu avea păcate, fiind Fiul lui Dumnezeu. Deci orice încercare de a cere oamenilor să se boteze doar la maturitate, deoarece "şi Hristos S-a botezat la maturitate", este o necunoaştere a sensului Sfintei Scripturi sau o răstălmăcire pentru a-i atrage pe oameni spre o altă credinţă. De vreme ce "există un Domn, o credinţă şi un botez" (cf. Efeseni, 4,4-5), iar tu ai fost botezat din pruncie, după modelul altor case (a lui Ştefanas (1 Corinteni 1, 16), a lui Lidia (Faptele Apostolilor 16,15) sau a temnicerului din Filipi (Faptele apostolilor 16,33) care îşi botezaseră şi copiii, de ce mai vor alţii să te reboteze? Îţi spun eu: pentru că orice botez înseamnă o aderare la o credinţă. Ei ştiu că altfel nu vei adera la credinţa lor, de vreme ce nu eşti botezat. Botezul este ca un legământ. Dacă te rebotezi, faci legământ cu secta respectivă şi devii adeptul ei.
Gândul Bisericii Ortodoxe este să îţi trăieşti botezul tău creştin-ortodox, deoarece prin el ai intrat în cea mai frumoasă credinţă şi cea mai bogată în ceea ce priveşte profunzimea vieţii în Hristos.
Praznicul Bobotezei este prilejul reîntâlnirii cu Fiul lui Dumnezeu. Te reîntâlneşti cu El spre o viaţă cu totul nouă, spre o arătare a Lui către tine şi a ta către lume. Pr. Emil JURCAN
Calendar religios
Ortodox: Sf. Mc. Teopempt şi Teona; Cuv. Sinclitichia
Catolic: Sf. Telesfor
|