În municipiul Alba Iulia
Taxele şi impozitele vor creşte cu aproximativ 25 la sută
Ca urmare a apariţiei Ordonanţei nr. 36/2002 taxele şi impozitele locale vor suferi unele modificări. Directorul Direcţiei Venituri din cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia, ec. Anuţa Şinar, ne-a informat că aceste obligaţii de plată ale contribuabililor vor fi majorate, în medie, cu aproape 25 la sută.
În cazul clădirilor, conform noilor prevederi legislative persoanele fizice vor plăti impozite mai mari, după cum urmează: cu 25 la sută pentru prima clădire (în afara celei de domiciliu); cu 50 la sută pentru a doua clădire, cu 75 la sută pentru cea de-a treia clădire aflată în proprietate şi cu 100 la sută pentru a patra clădire şi următoarele, nefiind inclus imobilul unde contribuabilul îşi are domiciliul. Conform legislaţiei în vigoare, contribuabilii trebuie să se prezinte la sediul Direcţiei Venituri, situat în centrul municipiului Alba Iulia, pe strada Ardealului, cu o declaraţie specială în care ordinea numerică a proprietăţilor este dată de anul dobândirii clădirilor, indiferent de forma în care acestea au fost obţinute. Declaraţia amintită trebuie depusă până la finele lunii august, deci contribuabilii sunt atenţionaţi să se prezinte din timp la ghişee, evitând astfel aglomeraţia specifică ultimelor zile. În ceea ce priveşte persoanele juridice, în cazul în care au efectuat reevaluarea construcţiilor deţinute începând cu anul 1998, cota de impozit pentru clădiri este de 1,5 la sută. D-na Anuţa Şinar a precizat că dacă persoanele fizice nu au efectuat nici o reevaluare în perioada amintită cota de impozit datorat statului este cuprinsă între 3 şi 5 la sută; această cotă va putea fi însă majorată cu până la 50 la sută, ca urmare a unei hotărâri a Consiliului local. Agenţii economici care deţin construcţii speciale, iar acestea nu sunt nominalizate în anexa 2 a Ordonanţei 36/2002 pot solicita Consiliului local scutirea de la impozitare până în cursul lunii noiembrie, urmând ca scutirea să fie aplicată în următorul an fiscal.
Modificări importante au loc şi la capitolul impozitului pe teren. Dacă până acum se plătea impozit doar pentru terenul intravilan, iar pentru cel extravilan aveau obligaţia să plătească impozit doar proprietarii ce deţineau mai mult de 10 ha, începând cu 1 ianuarie 2003, situaţia se va schimba. Se va calcula impozit pe teren indiferent de suprafaţa aflată în proprietate, atât în intravilan, cât şi în extravilan. Deci, proprietarii de terenuri sunt rugaţi să se adreseze în cel mai scurt timp Direcţiei Venituri pentru a-şi declara terenurile deţinute, precum şi categoria de folosinţă a acestora.
În ceea ce priveşte taxele percepute asupra mijloacelor de transport, acestea se vor calcula la fiecare 500 centimetri cubi. Pentru autovehiculele de transport marfă atât agenţii economici, cât şi persoanele fizice vor trebui să depună o declaraţie pe proprie răspundere care va cuprinde numărul axelor şi masa totală autorizată, cu specificarea suspensiei acestora. Noile prevederi legislative au adus o serie de modificări şi în ceea ce priveşte stabilirea termenelor de plată; acestea sunt: 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 noiembrie. Agenţii economici au obligaţia depunerii declaraţiilor de impunere până la data de 31 ianuarie (a anului fiscal). Totodată, aceste documente trebuie depuse în termen de 30 de zile de la data dobândirii unei proprietăţi. Nerespectarea acestei obligaţii se sancţionează cu amenzi cuprinse între 800.000 lei şi 8 milioane de lei - în cazul persoanelor fizice şi cu sume cuprinse între 2,4 şi 24 milioane de lei pentru persoanele juridice contraveniente. De asemenea, noua legislaţie prevede că începând cu anul 2003 constituie surse la bugetul local şi taxele judiciare de timbru prevăzute de Legea 146/1997, taxele de timbru prevăzute de OG 12/1998 privind activitatea notarială, precum şi taxa pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor prevăzută în Legea 117/1999.
Ordonanţa 36/2002 cuprinde, de asemenea, pentru anul 2003, posibilitatea ca fiecare consiliu local să acorde facilităţi persoanelor fizice cu handicap de gradul 1 şi 2, persoanelor fizice nevăzătoare sau celor care pe parcursul unui an beneficiază numai de ajutor de şomaj, alocaţie de sprijin, ajutor social sau de integrare profesională. Acordarea acestor facilităţi se face în baza unei solicitări scrise din partea persoanelor fizice, însoţită de documentele care atestă situaţia amintită anterior. Facilităţile se acordă începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus cererea şi documentele doveditoare.
Persoanele fizice veterani de război, dar şi cele prevăzute la articolul 1 din Decretul Lege nr. 118/1990, văduvele de război, văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război şi eroilor martiri ai Revoluţiei din Decembrie 1989 vor beneficia de anumite facilităţi, din anul 2003. Scutirile se vor acorda numai pentru locuinţa situată la adresa de domiciliu, pentru celelalte proprietăţi toţi cei amintiţi anterior având obligaţia să-şi achite impozitele.
Adriana DURIGĂ