Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Profesori repetenţi
     Dacă pentru elevi această perioadă de vară a adus o vacanţă cu distracţie la mare - la soare sau la munte, sau poate la munca câmpului ori alte activităţi gospodăreşti, pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar anul acesta nu prea are vacanţă.
     După tot felul de instruiri metodice pe discipline de învăţământ, au urmat recentele examene de titularizare pe posturi, examene la care, vai, pe mulţi profesori şi dascăli au curs şiroaiele de transpiraţie mai ceva ca apele în zonele inundate. Nu ştim exact cât de grele au fost subiectele elaborate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, dacă au fost cumva mai grele decât în alţi ani, însă ştim deja că rezultatele obţinute de către o mare parte dintre candidaţii la titularizare au fost catastrofale.
     Astfel, după cum a declarat recent d-na Ecaterina Andronescu, ministrul Educaţiei şi Cercetării, din 30.000 de candidaţi, aproximativ 9000 au obţinut note sub 5 (mai exact între 1 şi 4) iar alţi 11.000 au obţinut note sub 7.
     Ca urmare a acestor rezultate neaşteptat de slabe, MEC a decis ca pe cei ce au luat note sub 5 să nu-i mai primească nici ca suplinitori, urmând ca posturile rămase vacante în şcoli să fie ocupate de către profesorii titulari prin cumul de funcţii sau plata cu ora. Ba, mai mult, dacă nici aşa nu se vor acoperi catedrele, cei din minister şi din cadrul inspectoratelor judeţene şi-au anunţat intenţia de a rechema şi angaja profesori pensionari.
     După toate acestea, stând şi judecând drept,... dreptatea pare a fi de partea MEC, ca de altfel şi de partea elevilor, care, desigur, ar trebui să aibă parte de profesori şi dascăli adevăraţi, competenţi şi nu... repetenţi.
     Mai mult, în noua societate democratică pe care vrem să o edificăm, cu o economie de piaţă şi cu o piaţă liberă a forţei de muncă, de ce n-ar fi şi în învăţământ ca şi în celelalte domenii, adică doar competiţia, concurenţa şi valoarea să-şi spună cuvântul. Numai că, din păcate, lucrurile în învăţământ nu sunt şi nu stau deloc aşa. Iar răul, care ar trebui curmat de la rădăcină, îşi are, pare-se, ... rădăcinile undeva mai sus, în învăţământul universitar.
     După cum a arătat tot d-na ministru Ecaterina Andronescu, dintre cei 9000 ce au rămas repetenţi (cei cu note sub 5), 7.500 sunt profesori ce au absolvit facultatea în acest an sau în anul trecut.
     Acest lucru ridică deja semne mari de întrebare şi ar fi interesant de ştiut: Câţi dintre aceştia au terminat în învăţământul universitar de stat şi câţi în cadrul celui privat, în cine ştie ce facultate de apartament sau universitate de bloc? Câţi dintre ei au absolvit Învăţământul la distanţă (IDD), învăţământ în cadrul căruia, precum într-un banc celebru, distanţa a fost mai mare decât... capacitatea studenţilor de a asimila cunoştinţele sau chiar decât cea a profesorilor de a face ca ei să rămână totuşi cu ceva la absolvirea facultăţii. Şirul întrebărilor poate continua: Câţi dintre profesorii care le-au predat în cadrul facultăţilor şi universităţilor au avut gradele didactice universitare necesare (asistent, conferenţiar, profesor universitar) şi câţi au fost, la rândul lor, doar suplinitori, fără nici un fel de experienţă universitară? Câţi profesori au fost navetişti între 2-3 sau chiar 4 universităţi situate în diferite colţuri ale ţării, între care, de asemenea, distanţa a fost mai mare decât... predarea la catedră? Ca să nu mai vorbim de examene date pe... ochi frumoşi sau... altfel?
     Iată cum, tot acest cerc vicios al învăţământului universitar românesc actual a dus, în cele din urmă, la o repetenţie aproape mai mare în rândul cadrelor didactice, decât în rândul elevilor!...
     Revenind la problema arzătoare a ocupării posturilor şi catedrelor din învăţământul preuniversitar cu profesori competenţi, se pare că şi în domeniul învăţământului, la fel şi în economie, indiferent de performanţe, tot sindicatele fac legea.
     Zilele trecute deja sindicatele din învăţământ au dat semne de revoltă. Reprezentanţii acestora consideră că legislaţia nu permite demiterea profesorilor suplinitori care nu au reuşit să ia note peste 4 la examenele de titularizare. "Dacă aceştia au studiile terminate şi definitivatul luat, nu pot fi opriţi să profeseze" - a declarat zilele trecute secretarul executiv al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, d-na Mariana Becic.
     În aceste condiţii, sub ce auspicii va demara în toamnă noul an şcolar 2002 - 2003? Probabil, cu o grevă în toată regula a cadrelor didactice netitularizate şi a suplinitorilor respinşi. Asta dacă nu cumva, în cele din urmă, MEC va ceda din nou sub presiunea sindicatelor.
Tinu MATEŞ