Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
FMI dă notă bună politicii economice a guvernului României
     Frecvent criticată de partidele de opoziţie, dar şi de cetăţenii care n-au resimţit vreo creştere a nivelului lor de trai, taxată drept "simplă lăudăroşenie" menită să contribuie la crearea imaginii pozitive a PSD, politica economică a guvernului Năstase îşi arată roadele. În premieră în ultimul deceniu, Consiliul Director al Fondului Monetar Internaţional a aprobat eliberarea tranşelor doi şi trei din Acordul Stand-by cu România. Faptul s-a petrecut joi, 29 august, când Board-ul FMI a analizat şi aprobat Memorandumul suplimentar de politici economice prezentat de guvernul român. Potrivit ministrului Finanţelor - Mihai Tănăsescu, decizia conducerii FMI reprezintă recunoaşterea viabilităţii politicilor economice ale României, a credibilităţii şi mai ales a predictibilităţii acestora. "Aprobarea memorandumului suplimentar de politici economice are un dublu sens. În primul rând este o reafirmare a politicilor economice ale guvernului şi în al doilea rând conduce la consolidarea credibilităţii acumulate până în prezent." Dar ce este mai important decât cele 108 milioane de dolari, cât reprezintă ambele tranşe la un loc, este semnalul pe care FMI îl dă celorlalte organisme financiare internaţionale, astfel încât România va putea deveni un actor mai prezent, datorită posibilităţii obţinerii unor împrumuturi "mai ieftine" pe pieţele internaţionale de capital. Unda verde dată acum de FMI înseamnă pentru România şi deschiderea căii de aprobare a altor acorduri cum ar fi programul PSAL II convenit cu Banca Mondială şi a cărui aprobare a fost amânată tocmai datorită neînţelegerilor cu FMI. Acesta, în valoare de 150 milioane de dolari (mai mult decât ambele tranşe eliberate acum de FMI) va fi analizat la 12 septembrie de Banca Mondială.
     Guvernul Năstase a demonstrat acum că dacă eşti serios poţi obţine mai mult decât prima tranşă de împrumut de la FMI, aşa cum s-a întâmplat cu toate guvernele şi acordurile anterioare. Pentru credibilitatea României este un progres uriaş, chiar dacă şi acum au existat ceva întârzieri în acordarea tranşei a doua. Astfel încât s-a ajuns la eliberarea a două tranşe deodată! Obiecţiile de atunci ale FMI s-au referit la politica salarială în sectorul bugetar, slaba colectare a veniturilor bugetare (care rămâne încă o problemă) şi întârzierile privind legislaţia fiscală. Printre atuurile de acum se află creşterea PIB, reducerea inflaţiei, posibilitatea scăderii deficitului bugetar pe anul în curs sub 3% cât s-a convenit.
     Iar dacă vorbim de predictibilitatea politicilor economice ale Guvernului României, să spunem că Bugetul de stat pe anul 2003 va fi depus la Parlament în data de 10 octombrie, perioadă în care o echipă a FMI va sosi la Bucureşti pentru evaluarea principiilor sale, dar şi pentru discutarea şi stabilirea condiţiilor pe care România le are de îndeplinit înainte de acordarea celei de-a patra tranşe din împrumutul Stand-by al FMI - privatizarea unor societăţi cu peste 1000 de angajaţi, execuţia bugetară...Printre caracteristicile bugetului pe 2003 se află o creştere a PIB cu 5,2 % faţă de 2002, ceea ce subliniază trendul ascendent al economiei României, care se preconizează că va deveni perceptibil şi de cetăţeni în condiţiile în care salariul mediu brut pe economie va atinge 6,9 milioane de lei. De asemenea, se estimează o scădere a ratei şomajului la 8,9 %, reducerea contribuţiilor la asigurările sociale cu 2,67 % pentru cetăţeni şi cu 2,33% pentru firme. Toate acestea sunt semnele unei relansări economice pe care românii o tot aşteaptă de peste zece ani şi pe care mulţi nici nu mai sperau s-o vadă.
Anca DINICĂ