O firmă din Alba Iulia extrem de apreciată în străinătate
Întreprinderea de Porţelan Elena Covaciu elogiată de "Financial Times"
O afacere de familie pornită din garajul casei a ajuns să se bucure de un mare succes pe plan internaţional
De câţiva ani, România a ajuns o ţintă preferată a mass-mediei occidentale, care prezentând cazuri groteşti cu aurolaci, cerşetori şi hoţi, au creat mari prejudicii României în străinătate. Pentru a mai drege busuiocul, Guvernul României a pompat sume importante în acţiuni de promovare a imaginii noastre peste hotare. Prin urmare, cei care reuşesc să fie bine văzuţi de media occidentală, nu fac decât un imens bine ţării noastre. Printre puţinii care au reuşit acest lucru se numără şi firma albaiuliană Întreprinderea de Porţelan Elena Covaciu, sau IPEC. Deşi pare surprinzător, IPEC se pare că este mai cunoscută în străinătate decât în ţară. De ce? Pentru că cei care au pus în practică această afacere de familie, Elena Covaciu, director general, Cosmin Covaciu, 29 de ani, director comercial şi fratele său, Cristi Covaciu, de 35 de ani, director tehnic, au preferat să muncească şi să-şi dezvolte afacerea, adică să-şi vadă serios de treabă, cum se spune în popor. Rezultatele nu au întârziat să apară şi de curând prestigiosul cotidian "Financial Times" a publicat un amplu material dedicat IPEC-ului, firma albaiuliană fiind singura din România care s-a bucurat de un astfel de interes. Reuşita este cu atât mai valoroasă cu cât, anual, în "Financial Times" apar doar 4 rapoarte despre ţările cu potenţial investitor din toată lumea. Pentru că noi albaiulienii nu putem decât să ne mândrim cu acest lucru, prezentăm în continuare articolul publicat de "Financial Times". "Cristi Covaciu insistă asupra faptului că IPEC nu avea nici o intenţie să devină una din principalele firme producătoare de porţelan din România, atunci când mama lui a început afacerea în 1991.
Am învăţat pe parcurs şi afacerea creştea în propriul ei ritm", spune el. Cristi Covaciu, mama sa Elena şi fratele său Cosmin conduc acum o afacere care va produce aproximativ 10.000 tone de porţelan anul viitor. Până în decembrie 1989, când vechiul regim a fost răsturnat, d-na Elena Covaciu a fost director general al unei firme de stat, de asemenea producătoare de porţelan din Alba Iulia. După acea perioadă, sindicatele au decis să schimbe conducerea firmei, şi d-na Covaciu a decis să înceapă o afacere pe cont propriu.
IPEC sau Întreprinderea de Porţelan Elena Covaciu s-a lansat în garajul familiei, în urma unui împrumut. Avea patru angajaţi, care se ocupau de decorarea şi vânzarea ornamentelor şi sosierelor, dar nu le produceau încă.
Alba Iulia este o regiune cu tradiţie în producerea porţelanului şi a ceramicii ceea ce înseamnă că IPEC avea o reţea de furnizori şi vânzători cu amănuntul gata formată. Prin 1994, firma îşi stabilise deja o piaţă de desfacere destul de mare pentru produsele sale şi a decis că este destul de pregătită să înceapă producţia la scară industrială. "Asta era ceea ce mama a dorit de la început, dar a trebuit să aştepte ca firma şi piaţa să crească, să se maturizeze", spune Cosmin. Însă cuptorul din spatele casei nu era adecvat pentru o astfel de producţie, dar când au găsit un anunţ despre un cuptor folosit din Danemarca, au lansat o ofertă. Oferta lor a fost însă refuzată pentru că era prea mică, dar câteva luni mai târziu fabrica daneză fiind în imposibilitatea de a vinde cuptorul din lipsă de cumpărători, îl oferea gratuit oricui avea nevoie de piese. "Cristi şi alte trei persoane au plecat în Danemarca, şi în timp de o lună de zile au demontat cuptorul, l-au pus în camioane şi l-au trimis în România", spune Cosmin.
Între timp, prima fabrică a IPEC îşi începea construcţia, pe baza unui împrumut de la Fondul Româno-American de Dezvoltare.
"Aveam un plan de afaceri, un cuptor gratuit care venea din Danemarca şi atât... Fondul Româno-American de Dezvoltare ne-a împrumutat cu o sumă de bani, aveam un plan şi trei oameni care "făceau o săritură de încredere", spune Cosmin.
Pe la sfârşitul lui 1997 producţia era în creştere şi IPEC achiziţionase cel de-al doilea cuptor.
IKEA, compania suedeză de mobilă, a fost unul dintre primii mari clienţi ai IPEC. În februarie 1999, IKEA a început să cumpere boluri pentru cereale, având la bază un contract.
Apoi, anul trecut IPEC a învins trei firme româneşti alături de care se află într-o competiţie lansată de IKEA, al cărui premiu era o ofertă de investiţie pe cinci ani sau fonduri pentru construirea unei noi fabrici.
Construcţia a început în aprilie 2001, având programat ca producţia în noua fabrică să înceapă la sfârşitul aceluiaşi an. În 2002, se aşteaptă vânzări în valoare de mai multe milioane de dolari.
"IPEC este condusă foarte bine de o echipă tânără şi deschisă la schimbări, şi cu o viziune clară", spune Henrik Elm, manager pentru IKEA în România. "Suntem foarte mulţumiţi până acum şi sperăm să construim în continuare o relaţie solidă, de lungă durată".
Fraţii Covaciu nu se lasă înşelaţi sau copleşiţi de succesul pe care afacerea îl are. Ei pun acest succes pe seama muncii, dedicaţiei, eticii profesionale, şi după spusele d-lui Cosmin pe seama "unei mici doze de nebunie".
Florin ROMAN
Pentru că nu s-a protejat suficient
O prostituată din Alba Iulia a căzut din maşina clienţilor
O întâmplare mai puţin obişnuită s-a consumat ieri după-amiază pe şoseaua de centură din Alba Iulia. O prostituată care-şi face veacul pe şosea, Loredana J., de 18 ani, s-a urcat la un moment dat într-un autoturism de Sibiu în care se găseau doi tineri, în vederea întreţinerii de raporturi sexuale. Se pare că pentru una "scurtă" fără prezervativ a cerut 200.000 de lei, iar cu prezervativ, preţul a fost săltat cu încă 100.000 de lei. La circa 500 metri după ce a urcat în maşină, tânăra a căzut din autoturism. Şoferul a chemat ambulanţa care a transportat-o pe victimă la spital. Ea a fost internată în stare de inconştienţă la ATI, fiind diagnosticată cu fractură craniană şi hematom cranian.
Cei doi ocupanţi ai autoturismului susţin că fata s-a speriat atunci când a văzut că şi în spatele maşinii mai este cineva şi a deschis uşa din mers, aruncându-se. Ei sunt cercetaţi de poliţişti pentru stabilirea exactă a împrejurărilor care au dus la acest incident.
(N.T., F.R.)
"Discovery Channel" la Roşia Montană
Departe de lumea dezlănţuită meteorologii Alexandrina şi Mircea MARINEANU - temerarii Apusenilor au devenit subiect de presă pentru "Discovery Channel"
Doi meteorologi din judeţul Alba au ajuns să-i intereseze pe reporterii prestigiosului post de televiziune "Discovery Channel", după ce aceştia le-au auzit povestea. Prin urmare, o echipă de televiziune engleză a ajuns în România, în inima Munţilor Apuseni, la Roşia Montană, unde au realizat un material excepţional. Protagoniştii sunt Alexandrina şi Mircea Marineanu, ea din Tulcea, el din Cîmpeni, meteorologi la staţia din Roşia Montană de... 19 ani. Totul a început atunci când pe vremea comuniştilor, cineva le-a spus "Mergeţi la Roşia Montană, la staţia meteo, câteva luni. Între timp găsim noi pe cineva să înlocuiască". Au trecut de atunci 19 ani şi cei doi tineri, acum veritabili Robinsoni ai Apusenilor, trăiesc în izolare pe un vârf de munte. Ce-i ţine pe aceşti oameni aici, departe de lumea dezlănţuită? Dragostea pentru meserie şi pentru munte. Zilnic transmit informaţiile meteo, urmează apoi treaba la bucătărie şi magazia de lemne. Ca să se mai destindă şi-au amenajat un teren de tenis chiar lângă cabană. Din când în când, mai coboară la Abrud, drum pe care l-au făcut de n'şpe mii de ori în viaţa lor. Pentru asta se folosesc de Dacia lor, veche parcă de când lumea, dar transformată într-un veritabil "Jeep", de nişte mâini pricepute. Tricolorul românesc flutură pe creasta muntelui, ceea ce denotă încă o dată dacă mai era cazul cât îşi iubesc cei doi ţara şi în special muntele. Povestea celor doi soţi a făcut subiectul reportajelor celor de la "Discovery Channel", care au realizat o peliculă despre curaj, onestitate şi loialitate, care răzbate peste veştile negre despre România. Materialul de la Roşia Montană este difuzat de "Discovery" şi în prezent, la un interval de circa 2-3 săptămâni". Aşadar cei interesaţi pot urmări încă povestea temerarilor din Apuseni.
Florin ROMAN
Crucea Roşie din America a donat alimente sinistraţilor din Alba în valoare de 116 milioane lei
Oaspeţii din SUA însoţiţi de preşedintele Crucii Roşii Române au fost primiţi de prefectul Ioan Rus
Aflaţi într-un turneu în România, reprezentanţii Crucii Roşii din Statele Unite, Jerry Lisenby şi Keith Bettles însoţiţi de preşedintele Crucii Roşii din România, Nicolae Nicoară, au sosit ieri la Alba Iulia pentru a distribui ajutoare persoanelor din judeţ ce au avut de suferit de pe urma calamităţilor naturale din această vară. Americanii au adus 483 de pachete cu alimente în valoare totală de 116 milioane de lei, care vor fi împărţite populaţiei din localităţile Doştat, Câlnic, Avram Iancu, Scărişoara şi Meteş. Trebuie menţionat că România este prima ţară care beneficiază de ajutor american în acestă privinţă.
Oaspeţii s-au întâlnit ieri şi cu reprezentanţii autorităţilor judeţene, prefectul Ioan Rus şi preşedintele interimar al CJ, Eugen Popa, care au mulţumit pentru gestul de solidaritate faţă de poporul român.
Răzvan JURCĂ