Editorial


Prima pagină
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Privatizarea hei-rup
      "Accelerarea privatizării" este o sintagmă pe care o auzim de foarte mulți ani, dar care practic nu s-a prea aplicat. Deși asumată de guvern și promisă după diverse întâlniri cu instituțiile financiare internaționale, sau cu reprezentanții Uniunii Europene, "accelerarea privatizării" s-a făcut doar pe hârtie. Practic ea s-a desfășurat în același ritm de melc determinat de teama protestelor sociale extrem de nedorite de orice guvern care vrea să-și conserve imaginea de "părinte al poporului" (imagine care prinde foarte bine la electoratul român). Numai că acum, când termenul asumat de guvernul României pentru încheierea negocierilor de aderare (2004) și cel de integrare (2007) în Uniunea Europeană se apropie, iar criteriile trebuie îndeplinite, "accelerarea privatizării" musai să se petreacă totuși. Ne-au atras atenția asupra acestui fapt aproape toți oficialii europeni cu prilejul vizitei pe care premierul Adrian Năstase a făcut-o marți, 16 septembrie, la Bruxelles. Premierul român a prezentat un plan de măsuri, în principal în domeniul privatizării, care trebuie îndeplinite în foarte scurt timp (până la 5 noiembrie) când va fi publicat de către Comisia Europeană raportul anual de țară al României. Un raport de la care așteptăm să recunoască statutul de economie funcțională de piață, fără de care nu prea avem ce căuta în Uniunea Europeană.
    În stilul "hei-rup", caracteristic nouă va trebui în circa o lună de zile să facem ce n-am făcut ani de zile. Principalele puncte din program sunt: parafarea contractului de vânzare a 25% din capitalul BCR către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și International Finance Corporation, privatizarea Tractorul Brașov, Roman Brașov și ARO Câmpulung sau găsirea unor "soluții alternative, obținerea unor oferte ferme pentru privatizarea Electrica Dobrogea și Electrica Banat, continuarea restructurării Căilor Ferate Române, continuarea privatizării PETROM, finalizarea acordului cu Fondul Monetar Internațional, elaborarea proiectului de buget pe 2004. Va fi destul de greu dar nu irealizabil. De exemplu, pentru privatizarea PETROM termenul de depunere a ofertelor expiră astăzi, iar singura ofertă a fost depusă până acum de compania ruso-britanică TNK-British Petroleum, iar în ce privește restructurarea CFR, ministrul Miron Mitrea a anunțat deja că 19.000 de ceferiști au rămas fără loc de muncă. Mult mai greu va fi cu cele două mari întreprinderi brașovene și cu ARO Câmpulung. Romano Prodi spunea că: "România trebuie să continue să aplice în mod concret măsurile de reformă economică pentru a demonstra că poate să aibă o economie de piață funcțională". Legându-se de "poate", ministrul român de externe Mircea Geoană afirma că țara noastră poate continua calendarul integrării în Uniunea Europeană și fără a avea la 5 noiembrie statutul de economie de piață funcțională. Tot el mai afirma și că premierul Adrian Năstase a dat asigurări oficialilor de la Bruxelles, că indiferent de campania electorală de anul viitor, guvernul va urma programul economic convenit "fără să cadă pradă disputelor electorale." În fața acestor declarații nu putem decât să fim optimiști, să sperăm că ele nu au fost făcute, ca atâtea altele, doar pentru urechile și liniștirea Buxelles-ului. Așa să ne ajute Dumnezeu!
Anca DINICĂ