SC Ampelum SA Zlatna va fi scoasă la privatizare
APAPS a dat publicității anunțul de vânzare prin negociere pe bază de oferte finale, îmbunătățite și irevocabile a 72,0462 la sută din capitalul social al SC Ampelum Zlatna, care are ca obiect de activitate "prelucrarea pirometalurgică a concentratelor cuproase și aurifere, în vederea extracției și valorificării metalelor neferoase conținute în acestea". Capitalul social al firmei este de 161 miliarde de lei. După APAPS, al doilea acționar important este SIF Banat-Crișana cu 25,1 la sută. Și fostul director general al societății, Adrian Treger, deține 92 de acțiuni, adică 0,0014 la sută. Valoarea nominală a unei acțiuni este de 25.000 de lei. La negociere vor participa numai ofertanții persoane fizice/juridice române/străine care în calitate de acționari/asociați majoritari nu au înrăutățit în mod vădit situația economică-financiară a unor societăți comerciale privatizate anterior. Documentele de participare și ofertele finale trebuie depuse la APAPS până în 18 noiembrie 2003, după care va urma procedura de negociere.
(F.R.)
Între Scylla și Caribda
"Nu amestecăm activitatea FC Unirea cu acțiunea declanșată la SC Ampelum Zlatna", a declarat în cadrul unei conferințe de presă prefectul Mugurel Sârbu
Acțiunea declanșată de către prefectul Liviu Mugurel Sârbu împotriva presupuselor nereguli înfăptuite la SC Ampelum Zlatna de către echipa de conducere a fost interpretată în anumite medii ca fiind îndreptată împotriva formației FC Unirea Alba Iulia al cărei președinte al Consiliului de Administrație este dl. Viorel Mălușel, nimeni altul decât directorul general al societății de pe Ampoi. Mai mult decât atât, se speculează și o eventuală subminare a imaginii Partidului Democrat (al cărui președinte la nivel județean - Mircea Hava - este foarte apropiat de echipă) de către PSD.
În dorința de a infirma toate aceste așa-zise acuze, prefectul de Alba a organizat ieri o conferință de presă spunând că trebuie făcută o delimitare clară între echipa de fotbal și SC Ampelum. "Una e una și alta e alta. Nu poate fi amestecată sub nici o formă activitatea formației albaiuliene cu societatea zlătneană. Eu nu am făcut decât să constat situația financiară gravă a firmei și am cerut implicit o verificare a Corpului de Control. S-ar putea ca să nu fie nimeni vinovat, să nu se găsească nici o neregularitate și atunci totul este foarte bine". Referindu-se apoi la FC Unirea, prefectul a precizat: "Eu personal nu cunosc prea bine sursele de finanțare ale echipei și nici nu știu ca SC Ampelum să o susțină. Ca atare nu știu ce legătura poate exista între SC Ampelum și FC Unirea. Toți suntem foarte mulțumiți de evoluția acesteia în prima ligă și, personal, mi-aș dori să termine campionatul pe podium. Sunt dispus să mă implic total în sprijinirea formației pe multiple planuri, bineînțeles pe baze legale și aștept să fiu contactat în acest sens. Interesul meu este să meargă foarte bine atât echipa cât și societatea Ampelum. Dar repet nu trebuie făcută nici o paralelă între aceste două entități. Una e echipa de fotbal, alta e legalitatea".
La final Mugurel Sârbu a mai dezvăluit că sindicaliștii de la Ampelum Zlatna erau deciși să blocheze intrarea în intreprindere a oricăror persoane din afară, inclusiv a directorului Viorel Mălușel, dacă nu se dădea curs doleanțelor lor.
Răzvan JURCĂ
Birocrația pune pe butuci România
Realitatea atestă că țara noastră are cea mai stufoasă birocrație din Europa
De la început trebuie spus că birocrația reprezintă suprastructura administrativă a unui stat modern și că activitatea acesteia nu trebuie văzută a priori ca o activitate dăunătoare. Teoretic, birocrația reprezintă factorul de stabilitate al statului, instrumentul prin care, într-un stat de drept, sunt puse în aplicare deciziile populare așa cum sunt reflectate (sau nu!) de către parlament și celelalte instituții alese.
Practica, cel puțin în România, arată că birocrația tinde să deformeze realitatea în beneficiul ei. În acest context, este elocventă o parabolă care explică modul de funcțiune al birocrației. Deși se referă la anii comunismului, situația este de mare actualitate și în prezent.
La un CAP din Republica Socialistă România s-a constatat că se fură de pe câmp, astfel diminuându-se producția predată la bazele de colectare. În consecință, s-a realizat o ședință și s-a hotărât angajarea unui paznic, care să își desfășoare activitatea timp de 8 ore, în timpul zilei.
Bineînțeles că hoții și-au adaptat programul după cel al paznicului și furturile au continuat. A urmat o altă ședință și s-a completat serviciul de pază cu alți trei paznici pentru a lucra în ture și a acoperi întreaga perioadă a zilei.
După un timp s-a ajuns la concluzia că serviciul de pază are nevoie de un șef pentru a stabili ordinea corectă de efectuare a turelor și locurile în care să se efectueze paza.
Toate bune și frumoase, dar un șef al serviciului de pază trebuie să meargă pe teren pentru a-și verifica subordonații, drept pentru care a fost angajat un șofer și s-a pus la dispoziție un autoturism.
De asemenea, pe timpul deplasării trebuia ca mesajele transmise șefului să fie preluate de cineva, adică a fost angajată și o secretară.
După toate acestea, la CAP sosește un control și se constată că sumele cheltuite pentru serviciul de pază sunt cu mult mai mari față de câștigul obținut prin reducerea furturilor așa că era imperios necesară reducerea acestor costuri. Altă ședință și conducerea CAP-ului a găsit soluția: cei patru paznici nu mai sunt necesari așa că sunt concediați iar serviciul de pază își va continua activitatea fără aceștia.
Un astfel de fenomen se întâmplă și la Ministerul Muncii.
După ce domnul ministru Sârbu a declarat în numeroase rânduri că, în urma modificărilor aduse legislației asigurărilor sociale și a apariției noului Cod al Muncii, carnetele de muncă (cărțile de muncă, așa cum sunt denumite în mod curent) nu mai au nici o utilitate, succesoarea lui a ajuns la concluzia că acestea trebuie completate până în anul 2006, cel puțin. Explicația dată nu este convingătoare, așa cum nu este convingătoare utilitatea cărților de muncă. Trebuie precizat că de circa doi ani de zile nu se mai tipăresc cărți de muncă, iar informațiile privind vechimea în muncă se preiau din declarațiile pentru asigurări sociale și cele pentru asigurări pentru șomaj, aceasta fiind explicația pentru care se solicită declarații nominale și cu contribuțiile plătite de fiecare persoană în parte. Există, într-adevăr, o oarecare rezistență a populației, în special a persoanelor în vârstă, legată de eliminarea acestor cărți de muncă.
Responsabilă de această situație este convingerea acestora că, dacă dispar cărțile de muncă, nu va exista nici o modalitate de control asupra înregistrării contractelor de muncă și, în special, plata contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate. În realitate, existența cărților de muncă nu oferă nici o garanție că aceste contribuții sunt plătite și nici că sumele înscrise în cartea de muncă sunt și cele pentru care s-a plătit contribuția de asigurări sociale și care va fi luată în considerare la stabilirea pensiei. Iar această problemă nu se poate rezolva cu un carnet de muncă, ci prin efectuarea controalelor adecvate de către inspecția muncii.
Adevărata explicație este că există o structură în cadrul Ministerului Muncii care ar trebui desființată începând cu data de 1 ianuarie 2004 - serviciul din cadrul Inspecției Muncii care se ocupă cu completarea cărților de muncă și cu înregistrarea contractelor de muncă - și care încasează sume frumușele din cota de 0,75% din fondul de salarii al angajatorilor cu capital privat. Probabil că autoritățile nu doresc concedierea acestor funcționari, ca să nu mai vorbim de dispariția funcțiilor de conducere pentru șefii și șefuleții disponibilizați. Însă, se pare că adevărata problemă este că prin eliminarea cărților de muncă ar trebui să se renunțe la încasarea comisionului, adică la niște bani încasați pentru nimic. Totuși, nu trebuie neglijată presiunea birocratică pentru menținerea acestor structuri care, știm cu toții, obțin, ca tot românul, și câștiguri "neimpozabile".
Acestea sunt explicațiile ascunse ale acestei măsuri, iar argumentele aduse în sprijinul măsurii sunt complet neavenite. Ce facem în aceste condiții cu registrele de evidență a salariaților, pentru care angajatorii au fost obligați să se calce în picioare și să contribuie cu sume destul de însemnate la bugetul Ministerului Muncii? Ce rost a mai avut introducerea acestora dacă înregistrările se fac în continuare în cărțile de muncă? Probabil că la anul ni se va spune că aceste registre au fost tipărite greșit și va trebui să cumpărăm altele.
O măsură cu cap ar fi actualizarea acestor cărți de muncă la data de 1 ianuarie 2004 și predarea lor la Arhiva Casei Naționale de Pensii și Asigurări Sociale în vederea stabilirii stagiilor de cotizare pentru fiecare persoană angajată și comunicarea anuală a acestuia către salariat, așa cum cere legea pensiilor.
Iată că au trecut peste 2 ani de la intrarea în vigoare a legii pensiilor și casa de pensii nu a catadicsit să comunice stagiile de cotizare către contribuabili. Într-o țară civilizată, nerespectarea legilor se pedepsește, în schimb, în România, cei pedepsiți sunt cei care plătesc salariile funcționarilor caselor de pensii.
Dr. Emil DUCA - consultant fiscal