Prima pagină Ediția din: 17.11.2003
Știri
Alegerile pentru Colegiul Medicilor Alba au fost amânate
      Alegerile pentru Colegiul Me­di­cilor Alba, desfășurate sâmbătă, 15 noiembrie, nu au fost validate deoarece nu s-a întrunit cvorumul necesar de 2/3 din numărul total de medici cu drept de vot. Ale­gerile se vor repeta peste două săptămâni. (F.R.)
Din decembrie
Pensiile se indexează cu 3,1 la sută
      Veniturile pensionarilor vor crește cu sume cuprinse între 16.000 de lei și aproape 100.000 de lei din luna decembrie, când va fi aplicată cea de-a patra etapă de indexare pe 2003. Pensia medie în sistemul asigurărilor de stat pentru limită de vârstă și vechime completă este de 2.654.606 de lei, iar luna viitoare, beneficiarii a­cestui sistem vor primi în plus 82.000 de lei. Indexarea pensiilor pentru agricultori va însemna o creștere a veniturilor cu aproxi­mativ 17.000 de lei, în condițiile în care pensia medie pentru această categorie de beneficiari este de 549.878 de lei. Indexarea nu se va aplica pensionarilor care pri­mesc peste 12.360.690 de lei. (A.D.T.)
Editorial
Curier județean
Ultima oră
Alte căutări în arhivă
Reveniți la ziua de azi
Pregătirile pentru 1 Decembrie au intrat în linie dreaptă
Alba Iulia - de la șantierele istoriei la cele edilitare
Interviu cu Mircea HAVA, primarul municipiului Alba Iulia
      Hava- Domnule primar, în ultimul timp s-au înmulțit declarațiile, favorabile și critice deopotrivă, referitoare la amplele lucrări care se derulează acum în municipiul Alba Iulia, în special în perimetrul Cetății Vauban. În calitatea pe care o aveți cum apreciați atât faptele, cât și opiniile pe care le-au gene­rat?
    - Părerea primarului despre lucrări trebuie să fie una obiectivă, cu toate că și primăria are propriile lucrări, iar indiferent dacă ele ies sau nu bine, tot primarul este primul care este acuzat sau lăudat. Toate lucrările sunt binevenite, ele trebuiau făcute de foarte mult timp și este excepțional că s-a reușit, împreună cu Prefectura și Consiliul județean, să fie convins și Guvernul de necesitatea lor. Acum trebuie să dăm Cezarului ce este al Cezarului și să amintim contribuția celor care au fost înainte la Prefectură (dl. Ioan Rus - n. red.) pentru că ei au fost cei care au demarat aceste acțiuni. Din fericire suntem în stadii avansate și cred că nimeni nu se va supăra dacă vreo lucrare nu se finalizează. Repet: toate sunt lucrări de care orașul avea nevoie de foarte mult timp și, când spun oraș, mă refer la instituțiile care funcționează în oraș, fie că sunt ale Consiliului Județean, ale Arhiepiscopiei ortodoxe sau proprietăți particulare. Cred că pe nimeni nu deranjează că vom avea un parc modern, în care să se poată circula civilizat, dotat cu bănci, cu colțul șahiștilor și cu promisa fântână arteziană, pe care Ministerul Culturii și Cultelor a plătit-o deja, dar care nu va mai putea fi amplasată decât anul viitor. - Ce ne puteți spune despre reabilitarea canalizării de pe strada Nicolae Iorga, din interiorul Cetății?
    catedrala- Primăria are în sarcină deosebită această lucrare! Să nu creadă cetă­țenii că am dorit noi atât de mult să fa­cem, pentru a ne lă­uda de 1 Decembrie, o canalizare, care es­te o lucrare as­cun­să. Dar ea a fost și este o lucrare de ur­gență, evidențiată de reclamațiile primite de la muzeu, de la arhiepiscopie, de la cetățenii din zonă, care ne informau că în acest perimetru canalizarea nu mai funcționa. De fapt prin prăbușirea bolților vechii canalizări nici nu mai există sistem de drenare a apelor menajere, pluviale... Toată descărcarea se face direct în pământ sau în subsolurile imobilelor din zonă... Dumnezeu ne-a ferit de o vară ploioasă pentru că altfel am fi avut probleme foarte mari. Se înaintează foarte greu pentru că lucrăm deasupra vestigiilor castrului roman, ceea ce impune o mare atenție, așa cum este și firesc, în paralel făcându-se și lucrările de salvare care se impun. În plus, terenul este dificil. Este vorba de teren de umplutură, cetatea fiind edificată deasupra castrului, dar credem că în sute de ani s-a tasat suficient. Dar, nu-i așa, se surpă malurile..., iar de aici alte întârzieri. Lucrăm cu cele mai moderne tehnologii, pentru că dorim să facem o lucrare durabilă, care să nu necesite intervenții în viitorul apropiat. Din păcate, pentru că trebuie totuși să deschidem circulația în zonă pentru 1 Decembrie, nu vom putea finaliza lucrarea în acest an decât în proporție de 75%, urmând ca restul să fie executat primăvara viitoare. - Preferați deci să lucrați încet, dar bine, temeinic?
    - Sigur că da! Suntem prea săraci ca să facem lucrurile de mântuială. Lucrăm trainic, nu doar zugrăvim fațadele. Nu dorim să «luăm ochii cetățenilor», ci vrem să facem lucrări de calitate. Este drept că au început acum tot soiul de discuții, de la diverși indivizi care până acum au stat cu mâinile încrucișate și au contemplat! Nu ne supărăm pe ei că ne critică. Ne deranjează că ne critică fără bază obiectivă. Se discută foarte multe, de exemplu despre culorile de la Muzeul Național al Unirii. Nu știu cum să vă spun, dar din câte mii de culori se pot combina, e greu să mulțumești pe toată lumea. După părerea mea sunt culori vii și asta trebuie să facem, să aducem viața în Cetate, chiar și prin felul în care zugrăvim clădirile existente. Eu știu că noua conducere de la muzeu a cercetat prin arhive și a ales culori cât mai apropiate de cele originale. Probabil că oamenii care se agită atât de mult sunt obișnuiți cu cenușiul ceaușist, cromatica ternă poate că le liniștește sistemul nervos! A fost apoi discuția cu pavelele. Pe mine nu mă deranjează că se discută, pe mine mă deranjează minciuna, faptul că am văzut pe un post de televiziune serios (dar și acolo se bazează pe ce le spun corespondenții din zonă, nu vin să-i verifice) cum s-a afirmat cu mare indignare că am scos dale de piatră din pavajul Cetății și am pus pavele de beton. Atât de ticăloși și de nemernici nu am fost și nu vom fi niciodată! Acolo (trotuarul din jurul muzeului - n. red.) nu s-a scos nimic pentru că nu mai era decât o pojghiță de asfalt tot ciuruit, care s-a deteriorat oricum și mai mult din pricina schelelor. Cei care ne critică poate că n-au mai trecut pe acolo de ani de zile. Am decis să nu mai turnăm astfalt, ci să punem pavele tocmai în ideea ca, odată programele (financiare) pentru Cetate constituite, să putem să facem pavaje de piatră, iar pavelele să le montăm în altă parte. Pe când asfaltul l-am fi spart și l-am fi aruncat. De aceea, de fapt, vom lucra cu pavele, care se pot recupera și reutiliza aproape sută la sută, în tot orașul. Cât despre ciritica similară venită din partea francezilor cu care lucrăm la un program de gestiune a Cetății, vreau să spun că a fost doar o părere și nu trebuie să cădem în genunchi în fața lor, indiferent de unde vin. Avem și noi specialiștii noștri, mai buni poate în materie de conservare-restaurare. Eu, repet, sunt mulțumit de felul în care se fac acum lucrările în Alba Iulia, chiar dacă nu toate vor fi finalizate pentru 1 Decembrie. Erau foarte necesare, iar hotărârea de guvern prin care s-a deschis finanțarea a fost, putem spune, parafrazând, ocazia și nu cauza. Mă bucur că apelând la aniversarea a 85 de ani de la Marea Unire s-a reușit persuadarea Guvernului României de a da bani pentru Alba Iulia. A făcut foarte bine și fiecare guvern ar trebui să facă la fel în continuare pentru că Alba Iulia este un oraș special și merită toată atenția.
    - Care sunt celelalte lucrări pe care le-a avut în grijă Primăria?
    Mihai Viteazul- În afară de refacerea parcului și de canalizarea amintită ne-am ocu­pat de amplasarea a patru busturi repre­zentându-i pe Liviu Rebreanu, Ion Agâr­biceanu, I.L. Cara­giale și George Coș­buc. De asemenea, lucrăm la amplasarea monumentului Ho­rea, Cloșca și Cri­șan, pe care sperăm să-l prezentăm la 1 Decembrie, se lu­crea­ză la curățarea statuii lui Mihai Vi­teazul. Chiar dacă nu sunt "în ograda" noastră, foarte importante sunt lucrările de restaurare a Porților Cetății; este vorba de Poarta I, care va putea fi parțial dezvelită la 1 Decembrie, și Poarta a IV-a. În acest sens avem o colaborare bună cu Ministerul Culturii și Cultelor. Eu sper să fie din ce în ce mai bună.
    - Cum comentați interesul nou și tot mai mare al politicienilor pentru Cetatea Alba Iulia?
    - Eu mă bucur de acest interes deosebit apărut și în sfera politicului, dar vreau să precizez că, în primul rând, Cetatea este a albaiulienilor. Nu este nici pedistă, nici pesedistă, nici penelistă..., este a noastră a tuturor și trebuie să avem cu toții grijă de ea. Încet, încet încep să se contureze programele de dezvoltare a Cetății pentru că se investesc bani în ea, dar va trebui să și producă pentru alabiulieni. Iată că se întâmplă ceva interesant în Cetate și toată lumea a devenit interesată să vină, să vadă, să mai dea o indicație... Asta este o meteahnă veche a foștilor secretari de partid și a actualilor, dar nu ne deranjează. Dimpotrivă, ne bucură orice idee, orice critică întemeiată, orice bănuț care vine spre Cetate, atâta timp cât aceste lucruri nu vor fi exploatate electoral. Iar o oarecare tendință este deja. Tot ce se face se face cu banii cetățenilor. pentru că și sumele alocate acum sunt tot banii cetățenilor, care, iată, o parte se întorc de unde au plecat. Cine va încerca să deturneze electoral aceste lucruri nu va face decât să se acopere de ridicol! Le doresc succes!
    - Pentru că vorbeați de bani, care este efortul bugetului local în această chestiune?
    - Vreau înainte de toate să precizez că noi nu am abandonat în acest an alte zone din oraș, iar lucrul se poate vedea. Revenind, deși sumele importante sunt cele alocate de guvern, avem și noi partea noastră. Pentru canalizarea, deja celebră, suma licitată este de 3,350 miliarde de lei din care 1, 265 miliarde de lei din banii guvernului, iar restul de 2,085 miliarde de lei din bugetul local. Dar această sumă va mai crește tocmai datorită greutăților despre care vă vorbeam în derularea lucrării. Pentru parcul Unirii bugetul local pune 2 miliarde de lei, alte 220 milioane lei pentru lucrările de placare a postamentului monumentului Horea, Cloșca și Crișan, 85 de milioane de lei au costat soclurile celor 4 busturi amintite, 150 de milioane de lei curățarea statuii lui Mihai Viteazul, 70 milioane de lei reparații la soclurile statuilor lui Brătianu și Maniu, realizarea și amplasarea a două plăci comemorative... În calitate de gazde, tot nouă ne revine sarcina de a ne întâmpina cum se cuvine musafirii. Asta înseamnă că vom împodobi orașul cu peste 1000 de steaguri, și-i rog pe această cale pe cetățenii care au steaguri să le arboreze. Îmi pare rău că noi nu putem vinde steaguri, dar cred că se găsesc la librării. În plus vom acorda o și mai mare atenție curățeniei și înainte și, mai ales, după sărbătoare, iar asta înseamnă destui bani. Avem o contribuție la unele acțiuni artistice, organizăm spectacolul pentru tineret din zona bastionară a Cetății, tot acolo, vom amplasa toate chioșcurile cu mititei, bere, vin cald, frigărui... Precizez, încă o dată, că nu vom permite comerțul tip talcioc, așa cum nu l-am permis nici la Zilele Orașului și a ieșit totul foarte bine. Vom oferi ca și în anii precedenți vin cald și căni, încălzind astfel și trupurile, dar mai ales sufletele participanților, pentru că eu cred că această cană inscripționată va rămâne pentru toți o dragă amintire a aniversării din acest an. Și toate acestea costă. Cât? Vom vedea la sfârșit.
    - Ce ați fi vrut să faceți și nu ați putut?
    - Vă spun cinstit că aș fi vrut să poată orașul profita mai mult de această aniversare. Nu cred că supără pe cineva această afirmație. Aș vrea ca toată administrația, de la toate nivelurile, să înțeleagă că se poate și este obligatoriu să profităm de acest eveniment, dar și de Cetatea Alba Iulia. Și a profita înseamnă a aduce mai mulți bani în oraș pentru noi toți.
A consemnat Anca DINICĂ

La Decea - Mirăslău ceața și neatenția în trafic au provocat un
Accident rutier soldat cu patru răniți
      Sâmbătă, 15 noiembrie, pe DN 1, în apropierea satului Decea-comuna Mirăslău, s-a produs un accident rutier soldat cu un rănit grav și trei răniți ușor. Conducând o autoutilitară marca Mercedes Benz, proprietatea firmei unde era angajat, Petre Simion, de 26 de ani, din Cluj Napoca, a intrat în depășirea unei coloane de mașini, în condițiile în care ceața nu permitea o vizibilitate mai mare de 50 de metri. În aceste condiții, inevitabilul s-a produs, Mercedes Benz-ul tamponând frontal Dacia 1310 condusă regulamentar din sens opus de Vasile Dănilă, de 52 de ani, maistru la Universitatea "Babeș Bolyai" din Cluj Napoca. În urma impactului, șoferul și trei pasageri din Dacia 1310 au fost răniți, dintre aceștia rămânând sub supraveghere medicală la Aiud soția lui Dănilă - Elena, care a suferit, pe lângă policontuzii, tăieturi la față și un traumatism la coloană și Vasile Florin Pop, de 25 de ani, din Cluj Napoca, cu o fractură de gambă dreapta plus alte traumatisme. În cauză, poliția rutieră Aiud continuă cercetările. (N.I.T.)
Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres SRL
Toate drepturile rezervate.