Intrarea în biserică a Maicii Domnului
În sec. al VI-lea apare cea mai nouă sărbătoare marianică. Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (he eisodos tes theotokou, Praesentatio Beatae Mariae Virginis ad Templum), numită popular Vovidenia. Ea comemorează ziua în care părinții Ioachim și Ana o duc pe Maria la Templul din Ierusalim (C. Bădiliță, Evanghelii apocrife). Intrarea în Biserică a Maicii Domnului se sărbătorește pe 21 noiembrie.
Nașterea și copilăria Mariei sunt descrise în apocrifa Protoevanghelia lui Iacob, al cărei autor presupus este Iacov, fratele vitreg al lui Iisus, numit și Iacov cel Drept sau "fratele" Domnului, fiind primul episcop al Ierusalimului (în anul 62 de Paști, evreii l-au ucis; în anul 2002 i s-a găsit urna de piatră utilizată la înmormântare). Când îngerul i-a spus că a prins sămânță în pântec și va naște prunc, Ana a răspuns: "Să trăiască Domnul Dumnezeul meu, dacă voi naște prunc - băiat ori fată - îi voi dărui Domnului Dumnezeu spre a-L sluji toate zilele vieții sale". În chiar momentul conceperii, Ana își consacră Templului din Ierusalim viitorul copil. Destinul Mariei a fost hotărât de mama sa Ana sub inspirația îngerilor, încă înainte de a se naște.
După naștere, "Zi de zi prindea puteri copila. Când a împlinit șase luni, a pus-o Ana jos, pe pământ, să vadă numai dacă poate sta în picioare. Și ea, făcând șapte pași roată-mprejur, s-a întors în brațele Anei". Șapte este numărul perfect atât în Vechiul cât și în Noul Testament. După Sistemul Lumii, cel de-al șaptelea cer este situat în exteriorul Universului nostru. Și Buddha când s-a născut a făcut șapte pași. În versiunea armeană a apocrifei, Maria face trei pași, tot un număr simbolic. După Sistemul Lumii, cel de-al treilea cer este situat în exteriorul Galaxiei noastre. Trei, șapte și nouă sunt numere divine. Cel de-al nouălea cer (și ultimul) este situat în exteriorul Corpului lui Dumnezeu Elohim.
"Când pruncul împlini un an, Ioachim făcu masă mare și chemă preoții, învățații, bătrânii și întreg poporul lui Israel". Și așa "Lunile se adăugau una câte una la vârsta copilei. Când împlini doi ani Ioachim îi zise Anei: Iată, a venit timpul s-o ducem la Templul Domnului. Trebuie să ne ținem cuvântul dat, ca nu cumva să ne-o ceară Atotstăpânitorul și să rămână darul neprimit. Dar Ana răspunse: Hai să mai așteptăm un an, ca să nu plângă mititica după tatăl și după mama ei. Să mai așteptăm, încuviință Ioachim".
"Când Maria împlini trei ani, Ioachim zise: Chemați pe fiicele neîntinate ale evreilor. Fiecare să țină în mână o făclie aprinsă pentru ca pruncul să nu tânjească după ce lasă în urmă, iar inima să nu-i fie răpită de vreun lucru străin Templului Domnului. Fecioarele merseră cu făclii în mâini până la Templul Domnului. Aici preotul o întâmpină pe Maria și, sărutând-o, o binecuvântă zicând: Domnul a preamărit pe veci numele tău. La sfârșitul veacurilor El își va arăta prin tine răscumpărarea fiilor lui Israel".
"Și a așezat-o pe a treia treaptă a altarului, iar Domnul Dumnezeu a pogorât har asupra ei. Atunci Maria începu să danseze și toată casa lui Israel o îndrăgi". Acest eveniment din viața Mariei îl sărbătorim la 21 noiembrie. Apoi "Părinții plecară uimiți și mulțumeau Dumnezeului atotstăpânitor că fiica lor nu și-a întors privirea înapoi. Maria rămase în Templul Domnului curată ca o porumbiță și primea hrană din palma unui înger". Peste un an, Ioachim și Ana au murit. Marele preot care o primi pe Maria în Templu, se numea Eleazar. Peste un an el moare și în locul lui vine ca mare preot Zaharia, tatăl lui Ioan Botezătorul. Se pare că altarul Templului din Ierusalim avea trei trepte și Maria dansează chiar pe platforma (ultima treaptă) altarului.
Este bine să se știe că primul Templu a fost construit de Solomon (965-926 î.Hr.) între anii 958-951 î.Hr. În anul 586 î.Hr. armatele babiloniene sub conducerea regelui Nebucadnețar cunoscut ca Nabucodonosor (605-562 î.Hr.) cuceresc Ierusalimul, dărâmă Templul și duc poporul evreu în robie. În anul 538 î.Hr. regele perșilor Cyrus (mort în anul 530 î.Hr.) își face intrarea în Babilonul învins. În următorul an 537 î.Hr. printr-un edict, Cyrus permite evreilor să se întoarcă la Ierusalim și să reconstruiască Templul. În acest an se pune temelia celui de-al doilea Templu, care este construit între octombrie-noiembrie 520 î.Hr. - 12 martie 515 î.Hr. Irod cel Mare (37-4 î.Hr.), începând cu anul 20 î.Hr. reamenajează și împodobește considerabil Templul. Această lucrare se termină în anul 63. Acest al doilea Templu în renovare l-a frecventat Iisus: "Învățătorule, privește ce fel de pietre și ce clădiri!" (Marcu 13,1). În august 70 legionarii romani sub conducerea lui Titus ard și distrug Templul. O lună mai târziu, septembrie 70, Ierusalimul este cucerit. Astăzi se vede din templu numai Zidul Plângerii din Ierusalim. În acest secol evreii vor construi cel de al treilea Templu, după integrarea lor în UE.
În continuare calculăm anul când Maria a fost dusă la Templul Domnului. Iisus s-a născut în anul 7 î.Hr., când mama sa avea 16 ani. Deci Maria s-a născut în anul 23 î.Hr. Cum la împlinirea vârstei de trei ani Maria a fost încredințată Templului, intrarea în Biserică a Maicii Domnului a avut loc în anul 20 î.Hr., adică acum 2023 de ani. În consecință Ioachim și Ana au murit în anul 19 î.Hr.
În sec. al VI-lea, sub domnia lui Iustinian, s-a ridicat la Ierusalim o biserică închinată Fecioarei, dar numită "Biserica Sfânta Maria cea Nouă". A doua zi după sfințire, care a avut loc pe 20 noiembrie 543, a început să fie serbat hramul Sfintei Marii. Sărbătoarea s-a extins în mai puțin de un secol în tot Orientul creștin, dar în Occident (deși cunoscută) ea nu a fost introdusă oficial decât de papa Sixtus al IV-lea în 1472. Suprimată de papa Pius al VI-lea, s-a impus definit începând cu pontificatul lui Sixtus al V-lea, din 1585. În concluzie, această sărbătoare există numai din 21 noiembrie anul 543.
(ec. Vasile TURCU, membru al Academiei de Științe New York)