Editorial
 
 Meniu
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  • Anul marii vânători
    Prin tradiție, perioada dinaintea, din timpul și de după sărbătorile de iarnă este propice bilanțurilor și prognozelor de tot felul. Mass-media autohtone și-au făcut mai mult decât datoria la acest capitol, convocând pe micul ecran, la radio și în paginile ziarelor, "specialiști" pentru toate gusturile, de la analiști politici adevărați sau închipuiți la așa-ziși astrologi și vrăjitoare, care de multe ori s-au substituit instituțiilor de sondare a opiniei publice, făcând pronosticuri electorale de natură să insulte inteligența consu­matorilor, indiferent de I.Q.-ul acestora. Că Cireșica de pe tortul puterii, ca o demnă fiică a mamei Omida, a dat PSD-ul câștigător pe toată linia la alegerile din 2004 nici măcar nu ne miră, dar că "astrologul" invitat de Realitatea TV nu s-a sfiit să avanseze procente ca gogoșile pentru liniștea mai-marilor zilei e deja un act de servilism foarte urât mirositor și rău prevestitor. Dar ce să mai vorbim noi de persoane particulare când, în zilele de 2 și 3 ianuarie, mai toate posturile de radio și televiziune au difuzat într-o veselie știrea potrivit căreia România s-ar afla pe locul trei în topul celor mai optimiste națiuni, după SUA și Marea Britanie? "Evenimentul Zilei" a descoperit însă că știrea nu era decât o făcătură grosolană. Enigmatică rămâne reacția Centrului pentru Studierea Opiniei Publice (CSOP) - institut membru al Gallup International Asso­ciation, care nu și-a asumat responsabilitatea respectivului act de de dezinformare afirmând, prin directorul său, că la mijloc n-a fost o intenție de manipulare. "Nu sunt eu în măsură să răspund în termeni de vină, de nevină. Noi n-am produs nici o propoziție în care să se vorbească despre vreun clasament. Eu cred că este vorba despre un mod eronat, nejustificat, de a interpreta rezultatele acestui sondaj", a declarat Andrei Mușetescu.
        Ceea ce putem noi prognoza, chiar fără să ne fi uitat în stele, în cărți de tarot ori în sondaje, observând doar năravurile politicienilor nației, este că 2004 va fi anul marii vânători... de voturi în care se vor folosi arme de calibru, legale dar mai ales interzise și în orice caz mult mai periculoase decât aceea care, între Crăciun și Anul Nou a stricat cheful unor înalți oficiali, în frunte cu premierul Adrian Năstase, prin accidentarea ministrului Agriculturii într-o zonă foarte delicată. Prevedem, astfel, bombardarea electoratului cu promisiuni pe care acesta, indiferent de gradul lui de optimism, s-ar putea să le și creadă într-o anumită măsură. Spunem asta întrucât nu doar la noi ci în toată lumea, sfidând statisticile care arată că nici jumătate din promisiunile electorale nu sunt respectate, cetățenii se lasă încă seduși de ocheadele bine țintite ale politicienilor. Primatul la acest capitol îl va deține, în mod sigur, PSD-ul care are cei mai zeloși manageri pentru fabricile de imagine și cele mai mari resurse (bani publici sau bani spălați cu detergenți infailibili) pentru plata acestora. De altfel, încă din 2003, ca să nu mai vorbim de anii în care a funcționat sub alte denumiri, PSD-ul a trimis mesaje gălăgioase de avânt revoluționar orientat către "ridicarea țării pe noi culmi de civilizație și progres". Și pentru că acestea trebuiau să poarte un nume, li s-a zis structuri euro-atlantice. Alegătorii vor primi, de asemenea, vești de pe frontul luptei pentru bunăstarea națională, spre ei fiind orientate daruri electorale sub formă de subvenții și indexări generoase. Pe de altă parte, strategia de imagine a PSD-ului îl va solicita la maximum pe carismaticul, să­racul, cinstitul Ion Iliescu pentru promovarea candidatului la pre­ședinție Adrian Năstase.
        Alianța PNL-PD, care a reușit să capteze atenția mai ales în momentul semnării contractului dintre partidele componente, are misiunea grea de a resuscita acest interes și de a-l amplifica astfel încât ea să devină o alternativă la guvernarea PSD. Bine cotată în mediul urban, Alianța va fi obligată să vină cu mesaje clare, credibile, persuasive și să scoată în față echipe mai largi decât tandemul Stolojan - Băsescu.
        Ce va face PRM-ul e greu de spus în condițiile în care încercarea sa de modernizare prin temperarea limbajului ultranaționalist ar putea să-i contrarieze și să-i îndepărteze pe fanii seduși până acum tocmai de radicalismul acestui partid.
        Sigur este doar faptul că în 2004 nu ne vom plictisi și că s-ar putea chiar să ni se ridice moralul văzându-i pe politicieni cerșind și ei ceva, măcar o dată la patru ani: voturile noastre.
    Maria Lucia MUNTEANU