Editorial
 Meniu pentru stângaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  •  Meniu pentru dreptaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  • Adio, vot uninominal!
        Comisia pentru elaborarea legilor electorale a decis, după mai multe luni de negocieri, ceea ce ne-am așteptat: renunțarea la votul uninominal pentru alegerile generale. Asta deși sondajele de opinie arată că electorii așteaptă un asemenea vot în speranța res­pon­sabilizării parlamentarilor. Discuțiile privind votul u­ni­nominal sunt mult mai vechi, ele au început încă din legislatura trecută, dar se pare că voința cetățeanului nu-i sensibilizează pe domnii senatori și deputați. La comisie au fost prezentate două variante: votul uni­nominal majoritar pentru Senat propus de Partidul Social Democrat și votul uninominal mixt pentru ambele camere ale Parlamentului propus de Partidul Democrat și Partidul Național Liberal. Pentru a­doptarea vreuneia dintre va­riante ar fi fost necesare 12 voturi pentru, dar neînțelegerile dintre membrii comisiei au fost atât de mari încât fiecare dintre ele a fost departe de acest scor necesar. Pentru varianta PSD au existat 6 voturi pentru și 11 voturi împotrivă, iar pentru varianta PD-PNL 4 voturi pentru și 13 voturi împotrivă. Men­ținerea sistemului de listă, folosit și până acum, a fost susținută de reprezentanții Partidului România Mare, Uniunii Democrate a Maghiarilor din România (care iată se pot înțelege foarte bine atunci când vine vorba de conservarea unor privilegii) și ai minorităților na­ționale, argumentând că acest vot asigură o reprezentare în Parla­ment mai apropiată de voința electoratului.
        Nici decizia de reducere a numărului parlamentarilor nu a putut fi luată, propunerea de reducere cu 10% întrunind doar 10 voturi pen­tru. Cu toate acestea se va reduce numărul parlamentarilor cu 5% dar numai pentru că a scăzut populația țării, norma de reprezentare rămânând aceeași: 140.000 de cetățeni la un senator și 70.000 de cetățeni la un deputat. Odată trecută astfel prin comisie, propu­nerea de modificare a legilor electorale are foarte puține șanse să fie modificată de plen. Chiar nule!
        Ambele "eșecuri" (previzibile de altfel) ale comisiei de elaborare a legilor electorale sunt ilustrative pentru valoarea clasei politice din România, unde a fi parlamentar este o afacere. Dacă e să ne gân­dim numai că un senator sau un deputat se bucură de numeroase privilegii, de la mașini, la salarii și deplasările cu mai mult sau mai puțin rost peste hotare, dar posibilitățile sunt mult mai mari. Mai nou, parlamentarii își pregătesc și salarii compensatorii (pentru cei care își pierd calitatea) și pensii grase. În condițiile în care clientela politică este mare, ea trebuie și satisfăcută. Iar reducerea nu­mă­rului parlamentarilor ar diminua din posibilități, în timp ce votul uni­nominal le-ar face aproape imposibile. Și atunci de ce toată a­ceas­tă tevatură? Păi, tot în scop e­lectoral. Cum campania electorală (de­și va dura conform legii doar 30 de zile), a început gospodărește de foarte mult timp, discuțiile pentru introducerea votului uninominal pot aduce puncte, mai ales când arăți că tu ai fi vrut, chiar ai depus o inițiativă în acest sens, dar adversarii sunt cei care... etc, etc. Dacă într-adevăr partidele ar fi dorit sincer votul uninominal, in­diferent de variantă PSD, PNL și PD, s-ar fi putut coaliza în jurul uneia dintre propuneri și acum am fi făcut discuție despre cum vom vota uninominal. Din păcate tuturor le-a lipsit voința și, în dorința de a îndepărta orice suspiciune, s-a mai argumentat că electoratul român nu este încă pregătit pentru introducerea votului uninominal, dar ne întrebăm: cine este mai nepregătit de această schimbare, cel care o dorește sau cel care o blochează?
    Anca DINICĂ